ارسال نخستین تصویر از بزرگ ترین تلسکوپ خورشیدی

تلسکوپ خورشیدی Inouye که متعلق به بنیاد ملی علوم آمریکاست در هاوایی قرار گرفته و رزولوشن فضایی آن حدود 5/2 برابر بیشتر از تلسکوپ های دیگری است که تاکنون ساخته شده اند. این تلسکوپ در حال حاضر فاز تکمیل شدن را پشت سر می گذارد.
به گزارش دیلی میل، تصویر ارسال شده از این تلسکوپ، مرکز تاریک این لکه خورشیدی را نشان می دهد که با وجود سردتر بودن دمای آن نسبت به منطقه اطراف، در دمای 4148 درجه سانتی گراد می سوزد. کل این لکه خورشیدی حدود 16 هزار و 93 کیلومتر بوده و به اندازه ای بزرگ است که می توان کره زمین را به راحتی داخل آن جای داد.
این تلسکوپ خورشیدی در منطقه «مائو» واقع شده و به طور اختصاصی با هدف کشف رفتارهای انفجاری خورشید ساخته شده است. البته کار ساخت آن هنوز به طور کامل به اتمام نرسیده اما به اندازه ای قدرت دارد که در حال حاضر هم بتواند تصاویری نزدیک از این ستاره در حال سوختن بگیرد.
رزولوشن فضایی تصویر گرفته شده از این لکه خورشیدی 5/2 برابر بیشتر از تصاویر قبلی گرفته شده است که سازهای مغناطیسی را به اندازه 20 کیلومتر روی سطح خورشید نشان می دهد. این تصاویر، ظاهر ناصاف گازهای سرد و داغی را نشان می دهد که از مرکز تاریک تر لکه پراکنده می شوند.
به گزارش سیناپرس، این لکه ای که در مرکز قرار گرفته نتیجه حالت گرفتن با همگرایی میدان های مغناطیسی شدید و گازهای داغی است که از قسمت پایین در حال جوشیدن هستند. تمرکز میدان های مغناطیسی در این نقطه تاریک، حرارت را درون خورشید حبس کرده و از رسیدن آن به سطح جلوگیری می کند.
لکه های خورشیدی، تصویری از فعالیت خورشید هستند و هر چه این لکه ها سطحی تر باشند، نشان دهنده فعالیت بیشتر این ستاره عظیم است. خورشید در دسامبر 2019 به کم ترین میزان از فعالیت خود رسید به طوری که زمان فعالیلت لکه های خورشیدی به کم ترین زمان خود طی 11 سال چرخه خورشیدی رسیدند و تصاویر گرفته شده با تلسکوپ Inoyue یکی از نخستین لکه های خورشیدی این چرخه خورشیدی جدید را نشان می دهد که در اواسط سال 2025 به حداکثر فعالیت خورشیدی خود می رسد.
لکه های خورشیدی با شعله های خورشیدی و پرتاب شعله های تاجی از خورشید مرتبط هستند که اخترشناسان تمرکز اصلی خود را روی این نظریه متمرکز کرده اند که همین لکه های خورشیدی عامل بروز اتفاقات آب و هوایی فضایی و تأثیر آن بر کره زمین هستند. دانشمندان بر این باورند که این تلسکوپ خورشیدی به افزایش اطلاعات ما درباره فعالیت های خورشیدی کمک می کند.

مترجم:پروانه غفاری