آموزش آنلاین گرفتاری های والدین را بیشتر کرده است

مهم ترین چالش این رویکرد نیز مشکلات والدین در رسیدگی به وضعیت تحصیلی فرزندان در حین رسیدگی به امور منزل بوده است. به همین دلیل نیز بسیاری از والدین نسبت به این وضعیت احساس رضایت ندارند و تمایل دارند فرزندانشان در محیط مدرسه آموزش ببیند تا از تداخل امور منزل و مدرسه جلوگیری شود. دراین راستا دکتر سعید تقی آبادی، کارشناس آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: برگزاری کلاس‌ها به این شکل دارای مزایا و معایبی است که از جمله یکی از بزرگترین آنها می‌توان به برقراری عدالت آموزشی به‌طور یکسان اشاره کرد.

وی تاکیدکرد: چرا که توان آموزشی در جاهای مختلف کشور یکسان نبوده و با توجه به آموزشی که ارائه می‌شود دانش‌آموزان می‌توانند به‌طور یکسان و به‌دور از تبعیض در سطوح متنوعی از این نوع آموزش بهره‌مند شوند. همچنین خانواده‌ها هم می‌توانند از این روش استفاده مطلوب بکنند.

تقی آبادی در رابطه با زیر ساخت‌های برگزاری این کلاس‌ها تصریح کرد: زیر ساخت‌ شبکه‌های ما در بخش ارتباطات این امکان را نمی‌تواند ایجاب کند، کمااینکه پیام‌رسان‌های داخلی ظرفیت لازم را ندارند که بتوانند به‌طور کامل از پس این آموزش‌ها بر بیایند. البته این ایراد بر وزارت ارتباطات وارد است و نه آموزش و پرورش.

این کارشناس آموزش و پرورش یکی دیگر از معایب این طرح را باز بودن فضای مجازی و استفاده از فضای غیر بومی در شبکه های اجتماعی دانست و عنوان کرد:این فضا ممکن است به دانش آموزان از نظر اخلاقی آسیب وارد کند.هنگامی که دانش آموزان در سن پایین به فضای غیر امن دسترسی پیدا می کنند احتمال بروز مشکلات  اخلاقی و اجتماعی برای آنها وجود دارد. هیچ آموزشی نمی‌تواند جایگزین آموزش حقیقی و رو در رو را بگیرد چراکه در آموزش رو در رو معلم می‌تواند ارتباط پرورشی عاطفی و آموزشی بگیرد و سطح انتقال مفاهیم مورد ارزیابی قرار دهد اما در آموزش مجازی چنین فرصتی مطرح نیست ؛ بنابراین  به‌نظر می‌رسد آموزش مجازی یک آموزش مکمل است و ما به آموزش حقیقی و رو در رو نیاز داریم.

وی ادامه داد: با این وجود شرایط شیوع ویروس کرونا به شکلی است که آموزش و پرورش چاره ای به جز آموزش آنلاین نداشته است. بدون تردید اگر دانش آموزان در بحران کرونا سر کلاس های حضوری حاضر می شدند سلامت آنها به مخاطره می افتاد. به همین دلیل  تنها راهی که باقی مانده بود و در کشورهای دیگر جهان نیز تجربه شده است، آموزش آنلاین بود. دراین میان نمی توان منکر مشکلات متعدد خانواده ها برای آموزش فرزندان خود باشیم اما معتقدم این اتفاق والدین را با زحمت و گرفتاری های بیشتری مواجه کرده است.

به گزارش سیناپرس،با توجه به رواج استفاده از فناوری های جدید در آموزش و یادگیری در کشورهای پیشرفته، ضروری است هرچه سریعتر برنامه های تحقیقاتی در زمینه بررسی تأثیر فناوری های جدید بر مؤلفه های آموزش و پرورش در کشور صورت گیرد تا زمینه سرمایه گذاری های لازم، جهت تولید نرم افزارهای چندرسانه ای و نیز امکانات کافی جهت استفاده از این رسانه های جدید فراهم آید.
 

گفتگو:احسان انصاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا