چرا بیشتر اخبار، خبرهای بد هستند؟

ممکن است این سوال برای بسیاری از ما پیش آمده باشد که چرا بخش عمده ای از محتوای اخبار رسانه ها را اخبار بد تشکیل می دهد و این موضوع ارتباطی با جغرافیای سیاسی خاصی نداشته و تقریبا در همه جای دنیا دیده می شود.

دلیل این موضوع تا حدودی به کنوانسیون رسانه ای بر می گردد.  ضرب المثل قدیمی در بین اصحاب  رسانه وجود دارد که از قرن هجدهم میلادی رواج داشته و می گوید اگر حادثه ای منجر به خونریزی شود، مخاطب بیشتری داشته و بسیاری از مشهورترین نمونه های موفق روزنامه نگاری از طریق کشف رسوائی ها یا اخبار جنایی و … به شهرت رسیده اند. علاوه بر این دسته اخبار، خبر جنگ، سوانح طبیعی و …. نیز  سهم عمده ای در اخبار روزانه مطبوعات و رسانه ها را در اختیار خود دارند.

به اعتقاد کارشناسان، این سوال علاوه بر جنبه های مرتبط با رسانه ها، دارای زوایای مرتبط با روان شناسی و جامعه شناسی نیز هست زیرا اکثریت قریب به اتفاق خوانندگان برای اخبار جنایی، حوادث و … اهمیت بیشتری قائل هستند و این موضوع احتمالاً با آنچه روانشناسان مدتهاست به عنوان سوگیری منفی انسان شناخته اند، توضیح داده می شود.

دریک مطالعه که در سال  ۲۰۱۴ انجام شد، محققان در ایالات متحده آمریکا و کانادا حرکات چشم داوطلبان را هنگام مرور یک سایت خبری آنلاین ردیابی کرده و دریافتند که حتی کسانی که ترجیح می دهند داستان های مثبت را بخوانند، زمان بیشتری را صرف بررسی موارد منفی می کنند.

همه ما بیشتر به اخبار بد توجه کرده و تجربیات منفی را بهتر به خاطر می سپاریم. ما به احتمال زیاد چهره های خشمگین را بیشتر از چهره های شاد و عادی در میان جمعیت مشاهده می کنیم و بسیاری از زبان ها واژگان بسیار گسترده تری برای توصیف احساسات منفی نسبت به احساسات مثبت دارند. از سوی دیگر ذهن مخاطبین اخبار به طور عادی باور دارند که روال عادی و بدون مشکل باید روال جاری امور باشد و هرگاه یک مشکل به وجود بیاید، شرایط از حالت عادی خارج شده است.

در یک مطالعه که در سال  ۲۰۱۴ انجام شد، محققان در ایالات متحده آمریکا و کانادا حرکات چشم داوطلبان را هنگام مرور یک سایت خبری آنلاین ردیابی کرده و دریافتند که حتی کسانی که ترجیح می دهند داستان های مثبت را بخوانند، زمان بیشتری را صرف بررسی موارد منفی می کنند.

نتایج مطالعه دیگری به سرپرستی دانشگاه میشیگان نشان داد که در ۱۷ کشور از نیوزلند تا چین، مردم به اخبار منفی و بد به طور متوسط واکنش های عاطفی شدیدتری نشان می دهند. این تغییرات شامل سیخ شدن موهای بدن، تغییر ضربان قلب و گشاد شدن مردمک چشم بوده و فقط در مواجه با اخبار منفی  مشاهده می شوند.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا