حدود ۵ درصد بهبودیافتگان کرونایی دچار اختلال حرکتی می شوند

فریدون لایقی، افزود: متأسفانه با همه گیری بیماری کرونا در کل جهان، شکلی از کم توانی در میان بیماران کرونایی که به دلیل شرایط سخت بیماری و بستری طولانی، دچار مشکلات حرکتی و عصبی شده اند، مشاهده می‌شود و حتی جوانانی که به دنبال بیماری کرونا، دچار التهابات مغزی و یا سکته مغزی شده، و با عوارض جسمی–حرکتی روبه رو می‌شوند.

وی با اشاره به راه اندازی یک بخش بستری خاص این بیماران در بیمارستان تخصصی توانبخشی رفیده که تحت پوشش دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی فعالیت می‌کند، گفت: بخش مراقبت‌های ویژه کرونایی بیمارستان توانبخشی رفیده، با بستری بیماران بهبود یافته از کرونا که دچار اختلالات حرکتی و روانی شده اند، انواع خدمات توانبخشی جسمی – عصبی و روانی را به آنان ارائه می‌دهد و این افراد را برای بازگشت به زندگی عادی، استقلال شخصی و فعالیت اجتماعی آماده می‌کند.

لایقی افزود: در خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا، خدمات حوزه توانبخشی مانند توانبخشی جسمی – حرکتی، توانبخشی روانی، توانبخشی قلبی، ریوی و… به بیماران بهبودیافته از کرونا، ارائه می‌شود و شاید بیماران ۴ تا ۵ ماه تحت این خدمات قرار می‌گیرند تا بتوانند عوارض ناشی از کرونا را کاهش بدهند و به زندگی عادی خودشان برگردند.

رئیس بیمارستان توانبخشی رفیده همچنین آسیب‌های نخاعی را از دیگر عوامل کم توانی و ناتوانی‌ها در عصر کنونی ذکر کرد و گفت: متأسفانه میزان آسیب‌های نخاعی ناشی از تصادفات در کشور ما، بیشتر از دو برابر متوسط جهانی است، چرا که آمار تصادفات در کشور ما بالاست، و آسیب‌های نخاعی ناشی از تصادفات که کم توانی و ناتوانی جسمی – حرکتی را نیز بدنبال دارد، بویژه در میان قشر جوان کشورمان کم نیست.

لایقی افزود: متأسفانه بسیاری از اینگونه بیماران به دلیل دلسوزی ناآگاهانه مردمی که بلافاصله بعد از تصادف رانندگی، سر صحنه حاضر می‌شوند و پیش از رسیدن امدادگران اورژانس، قصد نجات مصدومان را دارند، دچار آسیب‌های جدی نخاعی می‌شوند. در صورتی که امدادگران اورژانس می‌توانند با تجهیزات مخصوص، مصدومان را بدون اضافه کردن عارضه‌ای و یا آسیب بیشتری به آنان، جابجا کرده و به نزدیک ترین مرکز درمانی منتقل کنند.

رئیس بیمارستان تخصصی توانبخشی رفیده تاکید کرد: در این مواقع، لازم است مردمی که در اطراف محل تصادف قرار دارند و زودتر از امدادگران اورژانس به سر صحنه تصادف می رسند، فقط خیلی سریع و با تماس تلفنی، وقوع تصادف را به اورژانس (۱۱۵) اطلاع دهند و خودشان از جابجایی مصدومان جدا خودداری کنند، چرا که با ناآگاهی از وضعیت مصدوم، او را با خطرات بیشتر روبه رو می‌کنند، همانطور که مشاهده شده مادری از سر مهر و دلسوزی نسبت به فرزند مصدومش، فقط با جابجا کردن او، سبب آسیب نخاعی و مشکلات جسمی و حرکتی در فرزندش شده بود، و زمانی که متوجه اشتباه خود شد، این موضوع برایش بسیار دردناک‌تر شده بود.

وی همچنین به عنوان پزشک و جراح ترمیمی دست و اعصاب محیطی، در مورد اقدامات درمانی برای این بیماران، گفت: در این بیمارستان که تنها بیمارستان تخصصی توانبخشی دانشگاهی کشور است، در صورت لزوم، جراحی و پیوند اعصاب محیطی برای بیماران دچار آسیب‌های نخاعی انجام می‌شود و اگر بیمار دچار فلجی در چهار اندام اصلی شده که ناشی از آسیب نخاعی گردنی باشد، با جراحی، نسبت به پیوند عصب و انتقال تاندون اقدام خواهد شد که بسیاری از این بیماران، بویژه افراد جوانی که زمان زیادی از مصدومیتشان نگذشته باشد، به تدریج حرکت در اندام‌ها را به دست می‌آورند.

لایقی تاکید کرد: در بیمارستان توانبخشی رفیده، خدمات توانبخشی و تقویت عضلات، از چند روز قبل از انجام جراحی برای بیمار آغاز می‌شود و پس از عمل جراحی نیز با توجه به وضعیت بیمار، انواع خدمات توانبخشی مورد نیاز بیمار ارائه خواهد شد. خوشبختانه بیمارانی داشتیم که قبل از جراحی به دلیل محدودیت در حرکت اندام‌ها، از انجام کارهای شخصی ناتوان بودند، که با انجام پیوند عصب و انتقال تاندون، و همچنین ارائه خدمات توانبخشی پس از جراحی، عضو آسیب دیده به تدریج به حرکت درآمده و بیمار به استقلال فردی دست یافته و حتی به کسب درآمد پرداخته است.

وی افزود: هرچه بیمار جوان‌تر باشد و هرچه زودتر مراحل درمان و توانبخشی را آغاز کند، بهبودی او سریع‌تر و با کیفیت تر اتفاق می‌افتد. همچنانکه چند روز ابتدایی پس از ایجاد آسیب نخاعی را زمان یا دوره طلایی می‌گویند، چرا که تأثیرگذاری اقدامات پزشکی و توانبخشی در این دوره به مراتب بیشتر است و هر چه زودتر روند درمان و توانبخشی آغاز شود، نتیجه بهتر و بیشتری حاصل خواهد شد.

رئیس بیمارستان توانبخشی رفیده، یکی دیگر از عوامل کم توانی جسمی–حرکتی افراد را سکته مغزی و بیماری‌هایی مانند MS ذکر کرد و گفت که بسیاری از افراد پس از سکته مغزی (استروک)، دچار کم توانی یا ناتوانی در اندام‌های حرکتی می‌شوند که اگر در همان یکی دو هفته اول پس از سکته مغزی، به مراکز تخصصی توانبخشی مراجعه کنند، کمک موثرتری را دریافت خواهند کرد.

لایقی، هدف از ارائه خدمات توانبخشی را کاهش عوارض جسمی و روانی ناشی از بیماری یا حوادث بیان کرد و افزود: در اثر برخی بیماری‌ها و یا حوادث که عمدتاً تصادفات رانندگی است، افراد دچار درجاتی از کم توانی می‌شوند که با توجه به شرایط فرد، خدمات توانبخشی مورد نیاز او ارائه می‌شود و هدف نهایی از ارائه این خدمات، دستیابی فرد به استقلال شخصی (تا جایی که امکان داشته باشد)، مشارکت در تعاملات اجتماعی و برگشت به زندگی عادی برای خود و اطرافیانش است.

وی تصریح کرد: بیمارستان تخصصی توانبخشی رفیده با بهره گیری از توان علمی و تخصصی اعضای هیأت علمی دانشگاه و بکارگیری تجهیزات پیشرفته، با توجه به طرح درمانی هر یک از بیماران که با ویزیت اولیه توسط همه متخصصان مغز و اعصاب، جراح مغز، جراح ترمیمی و متخصصان علوم توانبخشی ترسیم می‌شود، انواع خدمات تخصصی پزشکی و توانبخشی مورد نیاز بیماران را در وضعیت بستری و به صورت روزانه، ارائه می‌دهد.

وی در پایان با اشاره به محدودیت در تعداد تخت‌های بستری بیمارستان توانبخشی رفیده (۸۰ تخت)، افزود: برای پذیرش مراجعان جهت دریافت خدمات بستری، وضعیت بیمار کاملاً مورد بررسی قرار می‌گیرد و با امتیازی که متخصصان مختلف به وضعیت بیمار می‌دهند، میزان تأثیرگذاری خدمات بیمارستانی بر بیمار پیش بینی می‌شود که سن بیمار، شرایط و میزان عارضه ناشی از بیماری یا آسیب، زمان مراجعه بیمار که نباید مدت زیادی از بروز آسیب گذشته باشد و همچنین، میزان همکاری یا مشارکت بیمار با درمانگران، در این ارزیابی مؤثر خواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا