وقتی انسان اسیر دست زمان می شود

دنیای خطرناکی است اگر روزی بدانیم که هیچ رفتار ما از چشم علم پوشیده نخواهد ماند اینکه شاید صدها سال بعد کودک بازیگوشی با دستکاری سیستم صوتی و تصویری خانه امروز شما را بازسازی کند و حتی به این آشکار سازی افتخار هم کند.به گزارش سیناپرس، این اتفاق شاید شما را به یاد فیلم صدای سفید به کارگردانی جفری سکس که در سال 2005 ساخته شد بیاندازد. فیلمی ترسناک که منتقدان اصلی آن نه اهالی سینما بلکه فیزیکدانانی بودند که بسیاری از آن ها وقایع رخداده در فیلم را پیش بینی کرده بودند و صدایی که از امواج مانده در صدها سال پیش بازسازی شد.

اگر جزو افرادی هستید که شمار فیلم های علمی تخیلی که دیده اید از دستتان در رفته است بنابراین سریال Devs را در لیست فیلم های خود بگذارید.

پانزده سال بعد الکس گارلند در پی توجیه تئوری‌هایی حول جهان‌های موازی است. در این مینی سریال به بازسازی زمان پرداخته است  Devs  که به معنای توسعه دهندگان است نام بخشی از شرکت هوش مصنوعی آمایا است که با هوش‌ترین افراد را در سنین مختلف جذب کرده است و البته باید گفت بخش اصلی و تا حدی پنهان شرکت آمایا هم محسوب می شود.

گفتنی است، داستان با یک قتل آغاز می شود در واقع زوج جوانی که هر دو از سطح نبوغ و هوش بالایی برخوردارند مانند دیگر کارکنان شرکت آمایا نمی دانند که دقیقا در کجا و با چه هدفی فعالیت می کنند .

شاید با دیدن این اثر تصور کنید چند دهه آینده این جهان را می‌بینیم. از نشانه‌های آن هم ساختمان شیشه‌ای و طلایی رنگ توسعه‌دهندگان است که تحت تاثیر نیروی الکترومغناطیس ساخته شده. روند داستان به نوعی پازل گونه است و کارگردان هنرش را در وقوع لحظات دراماتیک به رخ می‌کشد. در واقع با هر قسمت بخشی از پازل داستان تکمیل می‌شود و شاید مخاطب اگر از فیزیک یا تئوری‌هایی نظیر موج خودران یا متغیرهای پنهان چیزی نداند، در قسمت‌های نیمه متوجه فعالیتی می‌شود که برنامه‌نویسان در توسعه‌دهندگان، می‌کنند.

احتمال آن می رود که پس از هشت ساعت تماشای این اثر به این نتیجه برسید که شاید  هدف کارگردان از تصویرهایی که در این اثر نمایش داده است تصویر آینده ای است که اصلا وجود ندارد و انسان با پیشرفت هایش خود را اسیر دست زمان کرده است.

این مینی سریال هم مانند دیگر آثار گارلند از جمله اکس ماکینا و نابودی دارای لحنی آرام است و کارگردان بار دیگر گامی فراتر از آثار همپای خود که عنوان علمی تخیلی را یدک می‎کشند، گذاشته است.  اینکه این مینی سریال جذاب، مهیج هم هست یا خیر؛ بستگی به تعریفی دارد که هر فردی از واژه هیجان دارد اما اگر فرد عجولی باشید شاید نخستین قسمت آن برایتان کمی خسته کننده باشد.

اما باید بدانید که با یک شاهکار در نویسندگی و خلق یک اثر علمی تخیلی رو به رو هستید Devs در ابتدای ورودش به دنیای فیلم و سریال نظرات افراد و منتقدان زیادی را به خود جلب کرد به گونه ای که شیکاگو سان‌تایمز نوشته است: «نیک آفرمن در نقش فورست (کارافرین و صاحب شرکت آمایا) از نقش معمول کمدی خود فاصله گرفته است و بازی قوی در نقش نابغه ‌‌اصلی این سریال ارائه کرده است.به گزارش سیناپرس، صحنه‌ های برگشت به عقب زیادی را در سریال شاهد هستیم، صحنه ‌هایی که در آن‌ها شخصیت ‌ها حرکاتی ناخودآگاه انجام می‌ دهند، برای مثال مسیر خود را عوض می‌ کنند و با بر روی پله ‌ای توقف می‌ کنند. در همان حال تصاویر دیگری از همان شخصیت ‌ها را می ‌بینیم که تصمیم ‌های دیگری را در همان موقعیت می‌ گیرند. زمان و آزادی عمل در «دوز» با سرنوشت گره می ‌خورند. حتی اگر از یک دقیقه، یک ساعت، یا حتی یک روز بعد خود خبر داشت باشید، آیا می‌توانید تغییری در اتفاقات این خط زمانی ایجاد کنید؟»

گزارش: فریده سلیمانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا