درمان اختلال شناختی مرتبط با سن

در آزمایشات اولیه محققان مشخص شد این داروی جدید که ISRIB نام دارد، قابلیت احیای توانایی‌های شناختی در موش‌های سالمند و جوان‌سازی سلول‌های ایمنی مغز آن‌ها را دارد و به همین علت موجب بهبود کارکرد مغز می‌شود.

به اعتقاد محققان، اثرگذاری سریع این دارو در احیای قابلیت‌های شناختی که در اثر افزایش سن از بین رفته‌اند، نشان می‌دهد که این اختلالات حاصل پدیده‌های فیزیولوژیکی برگشت‌پذیر هستند.

نتیجه این تحقیقات با دیدگاه متداول تعارض دارد و نشان می‌دهد بر خلاف تصور موجود، مغز افراد سالمند تواناهایی‌های شناختی ضروری را از دست نمی‌دهد، بلکه این توانایی‌ها همچنان وجود دارند اما به‌ نوعی مسدود شده‌ و توسط یک چرخه معیوب استرس سلولی به دام افتاده‌اند.

به گفته محققان، داروی ISRIB توانایی شکستن این چرخه را دارد و به همین علت به سرعت موجب احیای قابلیت‌های شناختی می‌شود.

منظور از مشکلات شناختی یا اختلال شناختی، مشکلات مربوط به پردازش اطلاعات در مغز است که می‌تواند منجر به کاهش تمرکز، اختلال در حافظه کوتاه مدت و تفکر شود.

آلزایمر یکی از مهمترین اشکال اختلال شناختی است. افرادی که به اختلال شناختی دچار هستند، نمی‌توانند امور روزمره را به تنهایی انجام دهند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه eLife منتشر شده است.