رهگیری ماهواره ای بطری های پلاستیکی با GPS

مطالعه جدیدی که توسط دانشمندان انگلیسی انجام شده است، از پتانسیل برچسب گذاری بطری های پلاستیکی با دستگاه های ردیابی خاص به منظور بهبود درک ما از نحوه آلودگی جهانی به پلاستیک ها پرده برداشته است.
آلودگی به انواع و اقسام مواد پلاستیکی، اکوسیستم های طبیعی و سلامت انسان را در سراسر جهان تهدید می کند. تحقیقات قبلی که در این خصوص انجام شده است، حاکی از آن است که رودخانه ها تا 80 درصد آلودگی های پلاستیکی موجود در اقیانوس ها را حمل می کنند. به گزارش سیناپرس،در حالی که فناوری مدل سازی و ردیابی در اقیانوس ها توانسته اطلاعات دقیقی را در مورد نحوه حرکت و تجمع زباله های پلاستیکی در این پهنه های آبی نشان دهد، در مورد نحوه انتقال این مواد آلوده کننده از رودخانه ها اطلاعات کمی موجود بوده است.
برای کمک به رفع این معضل، محققانی از دانشگاه اکستر یک روش ردیابی کد باز و کم هزینه را ایجاد کرده اند که با استفاده از بطری های پلاستیکی 500 میلی لیتر عمل می کند.
در این روش، محققان، ردیاب های الکترونیکی خاصی را طراحی کرده و با تعبیه آن ها در بطری ها، امکان ردیابی آن ها را از طریق شبکه های تلفن همراه و فناوری ماهواره ای GPS فراهم آورده اند. آن ها قصد دارند از این راه، نحوه آلودگی به پلاستیک را در مسیر رودخانه ها ردیابی کنند.
در ادامه این پژوهش و به عنوان بخشی از برنامه تحقیقاتی نشنال جئوگرافیک، محققان 25 بطری دارای برچسب الکترونیک را در محل های مختلفی در امتداد رودخانه گنگ پراکنده کردند. آن ها سپس با موفقیت، این بطری ها را از طریق رودخانه تا رسیدن به خلیج بنگال ردیابی نمودند. بنا بر بررسی های انجام شده، دورترین مسافت طی شده توسط هر بطری 2845 کیلومتر بود که 94 روز به طول انجامید.
این مطالعه نشان می دهد که تحقیقات آینده می توانند از بطری های حاوی برچسب های الکترونیکی استفاده کنند تا درک قابل توجهی را از نحوه حرکت مواد پلاستیکی در طریق رودخانه ها و ورود آن ها به اقیانوس ها به دست آورند.
این دستگاه ها می توانند بینش جدیدی را در مورد مناطقی که مواد زائد پلاستیکی در آن ها جمع می شود و دوره هایی که مقدار زیادی آلودگی پلاستیک از طریق مجاری آب در حال حرکت است، نشان دهند.
محققان مجری این پژوهش همچنین پتانسیل چنین برچسب هایی را برای جلب توجه مردم نشان می دهند.به گزارش سیناپرس،برای مثال، این روش به افراد عادی امکان می دهد تا سفر بطری های پلاستیکی مورد استفاده خود را در طبیعت دنبال نمایند و از این طریق می توان موجب افزایش آگاهی عمومی و کاهش میزان آلوده سازی محیط زیست گردید.
 این یافته های ارزشمند علمی در نشریه معتبر PLOS ONE منتشر شده اند.

 نویسنده: محمدرضا دلفیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا