نمره ژنتیکی تعیین کننده مهم ابتلا به سرطان

به گزارش سیناپرس، نشست مجازی «سبک زندگی شما چگونه به کاهش احتمال ابتلا به سرطان کمک می‌کند» از سوی انجمن ترویج علم ایران به میزبانی دکتر محمد پویا، دبیر نشست و پزشک و با حضور دکتر کیوان مجیدزاده رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی روزچهارشنبه دوازدهم آذر ماه در سال جاری در صفحه رسمی اینستاگرام این انجمن برگزار شد.

مجیدزاده در در ابتدای این نشست گفت:  در اغلب کشورها سرطان دومین عامل مرگ و میر بعد از بیماری های قلبی  است در کشور ما تا سال های پیش به عنوان سومین عامل مرگ و میر محسوب می‌شد اما اخیراً در ایران هم به رتبه دوم رسیده است این نشان می دهد که
بخش عمده ای از مشکلات ما سرطان ها هستند که باید برای حل آن چاره اندیشی جی را پی گیری کرد.

وی گفت: اما خبر خوب این است که به استناد گزارش سازمان بهداشت جهانی بخش قابل توجهی از سرطان ها قابل پیشگیری هستند.گفتنی است؛ وقتی نام سرتان می آید اغلب افراد دچار وحشت می شوند اما  امروزه دیگر سرطان مانند گذشته وحشتناک نیست به هر حال روش های تشخیصی و درمانی که به مدد پزشکان آمده باعث شده است که سرطان یک بیماری قابل درمان با طول عمر مناسبی باشد.

به گفته مجید زاده البته این موضوع در مقایسه با افراد دارای تنوع و گوناگونی است که به شرایط بیولوژیکی و جسمی افراد بستگی دارد.

این پزشک و پژوهشگر گفت: البته باید این موضوع را هم در نظر داشت که سرطان مشکلات جدی را برای بیمار ایجاد می‌کند و درمان آن عوارض بسیار جدی دارد در این میان موضوعی که خیلی اهمیت دارد در درجه اول توجه مردم و مسئولین است که باید  بحث پیشگیری از ابتلا به سرطان را بسیار جدی بگیرند.

وی گفت: به استناد قوی ترین مراجع علمی دنیا سرطان جزو آن دسته از بیماری هایی است که می توان اقدامات موثری برای پیشگیری آن انجام داد حداقل می توان گفت که نزدیک به ۴۰ یا ۵۰ درصد این بیماری قابل پیشگیری است تصور کنید سالیانه در کشور ما بالغ و ۱۱۰ الی۳۰۰۰ نفر مورد جدید ابتلا به سرطان داریم فرض کنید این تعداد به نصف یا به حدود ۶۰ درصد تقلیل پیدا کند به طور قطع شرایط درمانی و فضای بیمارستانی رو به بهبود خواهد رفت.

مجید زاده گفت: ما باید سرمایه‌گذاری جدی بر پیشگیری از سرطان کنیم از آنجا که کشور ما وضعیت سلامت آن درمان محور است یعنی ما توجه چندانی به بهداشت و سلامت نداریم. باید راهکار های جدی تری را تدارک ببینیم.

وی با اشاره راهکارهای پیشگیری از سرطان گفت نزدیک به  ۳۰ و ۴۰ فاکتور در این زمینه وجود دارد که ما می‌ توانیم درباره آن صحبت کنیم  این فاکتورها می تواند به سبک زندگی صحیح برای پیشگیری از سرطان بسیار کمک کننده هستند این فاکتور آن نه تنها می‌تواند ازبیماری سرطان پیشگیری کند بلکه می‌تواند شرایط مناسب زندگی با کیفیت مناسب برای انسان فراهم کند و از بسیاری از بیماری‌هایجسمی و روانی پیشگیری کند

این پژوهشگر با ارائه لیستی از این عوامل تاکید کرد: نخستین موضوعی که باید به آن توجه کرد جنسیت افراد است که یا خانم هستند یاآقا هستند که می‌توانند خود در سرطان های مختلف به عنوان یک فاکتور خطر مطرح شود در خانم ها امکان ابتلای به برخی از سرطانها بیشتر است در آقایان هم به همین ترتیب.

وی افزود: فاکتور دوم سن است به طور کلی سرطان بیماری دوران میانسالی و کهولت از البته به این معنا نیست که ما سرطان ها را در دوران کودکی نداشته باشیم اما باید گفت که معمولا افراد در سنین میانسالی و کهولت مبتلا به سرطان می شوند. برای مثال سرطان پستان به نوعی بیماری است که در خانم ها بعد از یائسگی شیوع پیدا میکند البته در کشور ما سرطان پستان یک دهه زودتر از دیگر کشورها در میان بانوان شیوع پیدا می‌ کند.

به گفته مجید زاده؛ خبر خوب آن است که در سال‌های اخیر طی تحقیقات انجام شده سن ابتلا به سرطان پستان در بانوان کمی افزایش پیدا کرده است

وی افزود: فاکتور یا مولفه سوم شرایط خانوادگی یا همان ارث است که می توان گفت مهمترین فاکتور در ابتلا به سرطان این مورداست. فاکتور خطر دیگر وضعیت ژنتیکی افراد از بر اساس جدید ترین یافته های دنیا که ممکن است بسیاری از پزشکان ما هم درجریان نباشند ما در جامعه دچار تغییرات ژنتیکی شده‌ایم که مجموعه این تغییرات یک نمره ژنتیکی ابتلا به سرطان برای افراد ایجاد می کند که بر اساس آن نمره ما می توانیم بفهمیم که چه افرادی در معرض خطر ابتلا به سرطان و چه افرادی در معرض خطرکمتری قرار دارند و اصولا فاکتورهای ژنتیکی به ویژه در جامعه امروزی می تواند بسیار اهمیت داشته باشد.

این پزشک خاطرنشان کرد: اصولاً باید بدانید که سرطان یک بیماری ژنتیکی است اما این بیماری ژنتیکی که در اثر اختلالات ژنتیکی ایجاد می‌ شود می تواند در طول زندگی افراد تاثیر بگذارد و به سرطان مبتلا شود و برخی اوقات هم می تواند از پدر یا مادر به ارث برسد و بقیه اختلالات می تواند در طول زندگی ایجاد شود. اینکه در گذشته فرد چه تاریخچه ای در برخورد با اشعه داشته است، بسیار اهمیت دارد افرادی که در گذشته در معرض درمان های رادیوتراپی یا اشعه های درمانی بوده‌ اند مستعد به ابتلا به برخی ازسرطان ها هستند..

به گفته مجید زاده، نژاد دیگر فاکتوری است که می‌تواند در بحث ابتلا به سرطان برای پزشکان و محققان اهمیت زیادی داشته باشد امایک فاکتور بسیار مهمی که وجود دارد وزن است که ممکن است برخی فکر کنند که ربطی به ابتلا به سرطان نداشته باشد اما باید توجه کنید که یکی از نکته‌های بسیار با اهمیت در زمینه سازی سرطان وزن ماست اگر ما دارای اضافه وزن باشیم باید بدانیم که یک فاکتور خطر در بدن ما وجود دارد.

وی گفت: درمان ها یا داروهای که در گذشته دریافت کردیم در بحث ابتلا به سرطان هم اهمیت دارد برای مثال در بانوان امکان دارد برای کاهش اثرات یائسگی از قرص های هورمونی استفاده کنند که خود می تواند تاثیر مهمی بر ابتلا به سرطان داشته باشد. همچنین استفاده از الکل هم یکی از مواردی است که می‌تواند در ابتلا به سرطان زمینه ساز باشد.

مجید زاده تاکید کرد: یکی از موارد بسیار مهم در بحث ابتلا به سرطان تحرک است اگر فردی تحرک کافی نداشته باشد سیستم متابولیک بدنش دچار اختلال می شود و این می تواند زمینه ساز ابتلا به سرطان باشد بنابراین حتماً باید یکی از برنامه‌های ثابت افراد درزندگی ورزش و تحرک روزانه باشد در واقع باید این گونه پنداشت که ورزش کردن هم به اندازه غذا خوردن یا حتی نفس کشیدن برای بدن ضروری است. همچنین کشیدن سیگار یا مصرف مواد مخدر خود عامل مهم دیگری است که می تواند فرد را به سرطان نزدیک و نزدیک تر کند.

رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی با اشاره به دریافت ویتامین D گفت: کمبود ویتامین D که یک موضوع شایع درکشور ماست هم عامل مهم دیگری است  که برای پیشگیری از ابتلا به سرطان باید به آن پرداخت.  در بانوان مسئله حجاب باعث شده است که با وجود آفتاب کافی اما از آن چندان بهره نبرند و این موضوع باعث شده است که ویتامین D کمی دریافت کنند. وجود مواد شیمیایی در لوازم آرایشی، غذاها وقتی ما آن ها را کباب می کتیم و حتی در سم‌ های کشاورزی و وسایل پلاستیکی، خود مورد دیگری است که زمینه ساز ابتلا به سرطان خواهد بود.

گفتنی است؛ این موارد تنها بخشی از مهمترین مواردی است که افراد را به سرطان نزدیک می کند بنابراین رعایت بخش زیادی از این مولفه ها می تواند افراد را از ابتلا به سرطان مصون دارد.

گزارش:فریده سلیمانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا