ترسیم نقشه جهان با تلسکوپ رادیویی

سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود (CSIRO) به تازگی خبر داد که دانشمندان استرالیایی با استفاده از تلسکوپ رادیویی ASKAP، توانسته اند نقشه ای از کل قسمت جنوبی آسمان را در 300 ساعت ترسیم کنند که جدیدترین اطلس کیهانی در دنیا به شمار می رود.

به گزارش technologytimes، این نقشه که متشکل از 903 تصویر ترکیب گرفته شده با گیرنده های پیشرفته این تلسکوپ است، از حدود 3 میلیون کهکشان در دوردست و حدود یک میلیون کهکشانی تشکیل شده که تا پیش از این هرگز دیده نشده بودند.

«دیوید مک کونل»، ستاره شناس و مدیر پروژه CSIRO تأکید می کند که تمام مطالعات صورت گرفته در آسمان هفته ها و حتی سال ها زمان می برد و فرصت هایی را برای اکتشافات عمیق فضایی فراهم می کند.

محققان در این پروژه از ستاره شناسان درخواست کرده اند که کهکشان های ناشناخته را کاوش کنند و همه چیز را از نوع شکل گیری ستاره ها تا کهکشان ها گرفته تا ظهور سیاه چاله های عظیم مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش سیناپرس، این اولین باری است که محققان با استفاده از تلسکوپ رادیویی ASKAP توانسته اند نقشه ای با جزئیات بسیار بالا و دقیق از کیهان در مقایسه با نقشه های قبلی تهیه کنند. محققان انتظار دارند بتوانند ده ها میلیون کهکشان جدید را در کاوش های آینده پیدا کنند. در این پروژه تحقیقاتی، زیرساخت های کلاس جهانی و تخصص های علمی در کنار هم به دانشمندان کمک کرده است.

این تلسکوپ که یکی از جدیدترین فناوری های علمی جهان به شمار می رود، می تواند پاسخ بسیاری از اسرار کیهانی جهان را کشف کرده و به حل شدن بسیاری از چالش های دانشمندان کمک کند. درواقع، این تلسکوپ، داده های خام بیشتری را با سرعتی به مراتب بالاتر از ترافیک بالای اینترنتی استرالیا تولید می کند.

مترجم: پروانه غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا