کشف ارتباط بین واکسن آنفلوانزا و بیماری خواب

افراد مبتلا به نارکولپسی با حالات شدید خواب آلودگی و "حملات خواب" در طول روز مواجه هستند و بطور ناگهانی برای مدت زمان کوتاهی به خواب می‌روند.

در پی افزایش غیرمعمول موارد ابتلا به بیماری نارکولپسی در اروپا، محققان به بررسی علت این مسأله پرداخته و متوجه شدند که این بیماری با تزریق واکسن آنفلوانزا در ارتباط است. افزایش موارد نارکولپسی از زمان عرضه واکسن آنفلوانزا برای مقابله با سویه ویروس H1N1 موسوم به آنفولانزای خوکی در سال‌های 2009 و 2010 مشاهده شد.

به گفته محققان، احتمال ابتلا به نارکولپسی از طریق واکسن آنفلوانزا بسیار کم است و مزایای استفاده از آن بسیار بیشتر از عوارض جانبی آن است.

نتایج مطالعات قبلی نشان می‌دهند، سیستم ایمنی نقش مهمی در ابتلا به نارکولپسی ایفا کرده و در موارد نادر، واکسن یا عفونت می‌تواند منجر به بروز این بیماری در افراد با جهش ژنتیکی خاص شود.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، سویه خاصی از واکسن آنفلوانزای خوکی موسوم به Pandemrix با بروز نارکولپسی در ارتباط است. شانس ابتلا به نارکولپسی پس از تزریق این واکسن در فنلاند و انگلیس یک در 16 هزار و یک در 50 هزار گزارش شده است.

در مطالعه جدید، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد ترکیبات این واکسن آنفلوانزا را با ترکیبات واکسن دیگر آنفلوانزای H1N1 موسوم به Focetria مقایسه کردند.

نتایج بدست آمده نشان داد، بخشی از پروتئین موجود در واکسن Pandemrix، ساختار یک گیرنده مغزی را که به هورمون هیپوسرتین متصل می‌شود، تقلید می‌کند و افراد مبتلا به نارکولپسی دارای سطوح پایین‌تر این هورمون هستند؛ برعکس واکسن Focetria حاوی مقادیر کمتر پروتئین ویروسی است که عملکرد گیرنده هیپوسرتین را تقلید می‌کند.

در مرحله بعدی تحقیقات، نمونه خون 20 نفر در فنلاند که پس از تزریق واکسن آنفلوانزا Pandemrix به نارکلوپسی مبتلا شدند، مورد آزمایش قرار گرفت. محققان دریافتند، این افراد دارای آنتی‌بادی‌هایی در خون خود هستند که به ویروس H1N1 و گیرنده هیپوسرتین متصل می‌شوند.

به گفته دکتر لاورنس اشتاینمان سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد، جهش ژنتیکی در این افراد باعث می‌شود که آنتی‌بادی‌ نه تنها به ویروس، بلکه به گیرنده هیپوسرتین در مغز نیز حمله کنند که این مسأله منجر به اختلال حمله خواب یا نارکولپسی می‌شود.

نتایج این تحقیق در مجله Science Translational Medicine منتشر شد.