ماسک هایی که تهدیدی برای زمین شده اند

مساله ماسک های دور انداخته شده روی زمین یا منابع آبی، پیش از همه گیری کرونا هم به موضوع مهمی در حفظ محیط زیست به شمار می رفت اما با گسترش استفاده از ماسک، اهمیت بالاتری هم پیدا کرده است.

بیشتر ماسک های یک بار مصرف از مواد پلاستیکی ساخته شده اند که وقتی دور انداخته می شوند، ممکن است تا قرن ها در محیط زیست باقی بمانند و تجزیه نشوند.
به گزارش keyc، ماسک های دورانداخته شده، حیات وحش، پوشش های گیاهی، منابع آبی و انسان ها را به خطر می اندازند. به گزارش سازمان بهداشت جهانی، ذرات کووید- 19 تا بیش از یک هفته روی بافت ماسک باقی می مانند و ممکن است سلامت و ایمنی پاکبان هایی که مسئول تمیز کردن کوچه ها و خیابان ها و معابر عمومی هستند، با قرار گرفتن در معرض این ویروس های به خطر بیافتد.
پلاستیک موجود در ماسک های یک بار مصرف اثرات درازمدتی را روی اکوسیستم به جای می گذارد. حیواناتی که در حیات وحش زندگی می کنند ممکن است این پلاستیک ها را به جای غذا استفاده کنند که جان آنها را به خطر می اندازد. بزرگ ترین مشکلی که در حال حاضر در رابطه با این ماسک ها وجود دارد، تجمع میکروپلاستیک ها در رودخانه ها و دریاچه هاست.
کاهش میکروپلاستیک هایی که قابل تجزیه نیستند، مهم ترین مسئله ای است که دانشمندان در محیط زیست باید با آن دست و پنجه نرم کنند. این مواد در عمق رودخانه ها و دریاچه ها ته نشین شده و هرگز از بین نمی روند.
به گزارش سیناپرس، یک ماسک به تنهایی می تواند میلیون ها میکروپلاستیک تولید کند که روی باکتری ها و مواد شیمیایی می چسبند. این ذرات به نوعی راه خود را به زنجیره غذایی باز می کنند و ممکن است انسان ها هم از آنها استفاده کنند.
بهترین راه برای کاهش این پیامدها، استفاده از ماسک های چند بار مصرف است که قابلیت شستشو دارند و بارها می توان از آنها استفاده کرد. اما اگر همچنان از ماسک های یک بار مصرف استفاده می کنید، دقت کنید که حتما آنها را داخل سلط زباله در بسته بیاندازید و بهتر است برای جلوگیری از انتشار ویروس، پیش از دور انداختن، آن را داخل یک پاکت یا کیسه بیاندازید تا از آلوده شدن محیط زیست جلوگیری کنید. مراقب باشید که اگر در مکان های عمومی با ماسک های رها شده روی زمین مواجه شدید، هرگز به آنها دست نزنید.

مترجم: ندا اظهری