نابودی ویروس کرونا در ۱۰ دقیقه با استفاده از ماسک گرافنی

 یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر یه روکان (Ye Ruquan) در دانشگاه سیتی  هنگ کنگ روش جدیدی برای ساخت ماسک گرافنی ضدباکتری به سرعت و با هزینه مناسب ارایه کرده است، این ماسک‌ها توانایی مبارزه با ویروس‌ها را نیز دارند.

ماسک‌های جراحی که معمولاً استفاده می‌شوند ضدباکتری نیستند بنابراین، عوامل بیماری‌زا می‌توانند به مدت طولانی روی این ماسک‌ها فعال بمانند که خطر عفونت ثانویه را با خود به همراه دارند، در این بین، گرافن به دلیل خواص ضدباکتریایی شناخته شده ‌است، بنابراین دانشمندان امکان تهیه ماسک با استفاده از گرافن را بررسی کرده‌اند.

روکان در خصوص این دستاورد گفت: در مطالعات قبلی که چند سال پیش انجام دادیم، دریافتیم که نگارش مستقیم روی فیلم‌های پلی‌آمید تجاری (یک ماده پلاستیکی پلیمری) یا سایر مواد زیستی با استفاده از یک سیستم لیزر مادون قرمز CO۲ تجاری می‌تواند به تولید گرافن متخلخل سه‌بعدی منجر شود،  این فناوری را می‌توان برای ساخت سریع ماسک‌های گرافنی ارزان‌قیمت به کار گرفت.

وی با یادآوری این که مطالعات مقدماتی در مورد ماسک‌های گرافن ضد باکتری در حال انجام است افزود: مواد گرافن ایجاد شده با لیزر (LIG) می‌تواند تقریبا تمام باکتری‌های ایکولا و باکتری‌های آئروسل را از بین ببرد، قابلیت باکتری‌کشی در اثر برهم‌کنش گرافن و باکتری ایجاد می‌شود.

در اثر ویژگی فوتوترمال خورشید، نابودسازی باکتری‌ها با بازده ۹۹٫۹۹۸ درصد در عرض ۱۰ دقیقه امکان‌پذیر شد، علاوه‌بر این، تیم تحقیقاتی دانشگاه سیتی هنگ کنگ آزمایش‌هایی روی بررسی توانایی LIG برای مبارزه با ویروس‌ها را آغاز کرده و نتایج بسیار امیدوارکننده‌ای کسب کرده است،  آزمایش‌های اولیه بر دو ویروس کرونا نشان داد که LIG بیش از ۹۰ درصد ویروس را در مدت زمان ۵ دقیقه و همه آنها را در ۱۰ دقیقه غیرفعال کرد.

در روش‌های مرسوم برای تولید گرافن نظیر رسوب بخار شیمیایی، گرافن ابتدا در درجه حرارت بالا روی یک لایه متخلخل رشد داده و در ادامه به لایه زیرین اچ می‌شو،  در روش هیدروترمال اکسید گرافن در آب گرم احیا می‌شود، اما این دو روش کنترل ضعیفی بر شکل محصول دارند و به شرایط دمای بالا، مسیرهای طولانی برای سنتز و هزینه‌های زیاد نیاز دارند.

اما این روش جدید گروه دانشگاه سیتی دانشگاه هنگ کنگ گرافن در یک مرحله انجام می‌شود،  این روش از نظر زمانی و هزینه مقرون به صرفه است و ممکن است به حل مشکل تهیه مواد اولیه کمک کند.

نانوفناوری (به انگلیسی: Nanotechnology) رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است که جستارهای گسترده‌ای را پوشش می‌دهد، موضوع اصلی آن نیز مهار ماده یا دستگاه‌های در ابعاد کمتر از یک میکرومتر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا