پیش بینی آلزایمر با آزمایش خون

بر اساس اطلاعات یک پژوهش علمی جدید، بررسی سطح دو مولکول خاص در خون افرادی که مظنون به ناتوانی خفیف شناختی هستند، می تواند بروز بیماری آلزایمر را بسیار زودتر از روش های معمول فعلی تشخیص دهد.

طبق این نتایج، با استفاده از مولکول های موسوم بهP-tau181 و NfL، می توان کاهش توانایی های شناختی و پیشرفت بطئی بیماری آلزایمر را که احتمالا به زوال عقل نیز می انجامد، به خوبی پیش بینی کرد.

حدود 50 میلیون نفر در سراسر جهان با بیماری آلزایمر زندگی می کنند و 50 تا 70 درصد موارد زوال عقلی که در دنیا اتفاق می افتد، به دلیل این بیماری است.

آلزایمر با تجمع پروتئین هایی خاص در مغز مشخص می شود که باعث مرگ سلول های عصبی شده و در نهایت منجر به زوال عقل می گردند. اما تحقیق اخیر نشان می دهد که می توان رد برخی از این پروتئین ها را در خون گرفته و از طریق آزمایش های مبتنی بر غلظت پلاسما، به تشخیص این بیماری و تمایز آن از سایر موارد منجر به زوال عقل پرداخت.

در این پژوهش، دانشمندان دانشگاه لوند سوئد با استفاده از داده های 573 بیمار که دارای اختلالات شناختی جزئی بودند، مدل های ریاضی را برای پیش بینی خطر فردی توسعه داده و تایید کردند. این مدل ها قادر هستند وضعیت کاهش توانایی شناختی و همچنین انتقال به فاز زوال عقل را در بیماری آلزایمر پیش بینی کنند.

دانشمندان فوق برای این کار، دقت چندین مدل را بر اساس ترکیبات مختلف نشانگرهای زیستی خون بررسی کرده و در نهایت دریافتند که بهترین مدل پیش بینی در این خصوص، بر اساس پروتئین های P-tau181 و NfL  کار می کند. این پروتئین ها، منعکس کننده وجود مرگ و آسیب در سلول های عصبی هستند.

این یافته های علمی که در نشریه Nature Aging منتشر شده اند، ارزش استفاده از ترکیبات خاص نشانگرهای زیستی مبتنی بر خون را برای پیش بینی های فردی در مورد پیشرفت بیماری آلزایمر نشان می دهند. گرچه به گفته محققان سوئدی، تحقیقات بیشتر با گروه های بزرگ تر می تواند استحکام این یافته ها را بیشتر کند.

گفتنی است یافته های مورد اشاره می توانند در آینده نزدیک به توسعه آزمایش های جدید خون برای ردیابی پیشرفت بیماری آلزایمر در جمعیت های در معرض خطر کمک کنند.

گزارش: محمدرضا شجاعیه