بینشی جدید در مدیریت زخم در دوران همه‌گیری کووید۱۹

دکتر حبیبی در ابتدای این نشست خبری که یکشنبه 9 آذرماه برگزار شد ضمن تسلیت شهادت شهید محسن فخری‌زاده، اظهار کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، امیدواریم در راه علمی که این شهید بزرگوار دنبال می کردند، هر چه بیشتر و مصمم‌تر گام برداریم و بتوانیم موجبات سربلندی و زندگی بهتر برای مردم کشورمان و دیگر هموطنان در سراسر کشور فراهم کنیم.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران به فعالیت‌های پژوهشکده زخم و ترمیم بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران اشاره کرد و گفت: این پژوهشکده در زمینه‌های مختلف از جمله تولید علم فعالیت‌های بسیار عمیقی دارد و تاکنون این پژوهش‌های علمی در حوزه جدید فناوری شامل تولید زخم پوش‌های مدرن و پوست‌های جایگزین، پروتکل‌های موثر و بومی در ترمیم زخم‌های مزمن، فرآورده‌های بیولوژیک و سلولی در ترمیم زخم و بافت و فناوری‌های غیر دارویی و بیوفتونیک در حال انجام است.

رییس جهاد دانشگاهی سازمان علوم پزشکی تهران ادامه داد: پژوهشکده زخم و ترمیم بافت جهاد دانشگاهی علاوه بر تولید و کاربری علم در زمینه‌های دیگری مانند آموزش نیز فعالیت دارد به طوری که کارگاه‌های متعدد آموزشی در پژوهشکده زخم و ترمیم بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران انجام می شود، در چند سال گذشته صدها نفر از پزشکان و پرستان در این کارگاه‌ها شرکت کردند و آموزش‌های کسب شده را به صورت عملیاتی به کار بردند.

دکتر حبیبی گفت: با توجه به شیوع کرونا در جهان، امسال هفتمین کنگره ملی و پنجمین کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت در شرایط خاصی برگزار می شود. سعی کردیم با استفاده از فضای مجازی گردهمایی مناسبی را ایجاد و از همه محققانی که علاقه مند بودند در این کنگره شرکت کنند، استفاده کنیم. در کنگره امسال ۱۶ نفر از دانشمندان و محققان هشت کشور حضور پیدا می کنند که این امر برای کنگره ارزشمند است.

کنگره سالانه زخم به رسالت خود نزدیک شده است

دکتر پروین منصوری، دبیر علمی کنگره در بخش بالینی نیز با تاکید بر اهمیت فعالیت در حوزه زخم و ترمیم بافت گفت: زخم و ترمیم بافت یک معضل جهانی است  که علاوه بر مشکلات، عوارض و مرگ و میر برای بیماران بار مالی بزرگی است بر دوش مسئولین بهداشتی کشورهای مختلف. به خوبی واضح است که جمعیت مسن جهان رو به افزایش است و سن بالا بیماری هایی مثل دیابت، فشار خون، مشکلات عروقی مغزی و قلبی، بی حرکتی، پوکی استخوان و … را به دنبال دارد که همه آن‌ها فرد را در معرض عوارض متعددی از جمله زخم‌های مزمن قرار می‌دهد.این زخم‌های مزمن هستند که معمولا مساله ساز می‌شوند.

این متخصص پوست ادامه‌ داد: در ایران نیز تلاش‌هایی برای شناخت راهکارهای درمانی برای زخم شده است. من هفت سال است که افتخار همراهی با همکارانم در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در برگزاری کنگره سالانه زخم و ترمیم بافت – که برای اولین بار در ایران پایه گذاری شده است – را دارم. خوشبختانه این کنگره سال‌هاست که توانسته در انتقال دانش در این زمینه در بین رشته‌‌های مختلف تخصصی بالینی و علوم پایه نقشی مهم و سازنده داشته باشد و به نظر می‌رسد که به رسالت خود نزدیک شده است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران محورهای کنگره مجازی زخم و ترمیم بافت را برشمرد و گفت: زخم های عروقی، زخم‌های دیابتی، بیماری‌های پوستی همراه با زخم‌های پیچیده و مشکل، سندروم‌های ژنتیکی همراه با شکنندگی پوست (بیماری اپیدرمولیز بولوزا) و روش‌های ملکولی جدید تشخیص آن‌ها، مهندسی بافت و پانسمان‌های نوین، فتوبایومودولیشن، راه‌کارهای سلولی جدید در ترمیم زخم و بافت و مشکلات همراه آن‌، تله‌مدیسین در مراقبت زخم، ترمیم زخم‌های سوختگی و بالاخره مراقبت از پوست در دوران پاندمی کووید 19 و چالش‌های درمانی بیماران مبتلا به زخم در این برهه محورهای هفتمین کنگره ملی و پنجمین کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت را تشکیل می‌دهد.

کنگره زخم و ترمیم بافت مسیر خوبی را طی کرده است

دکترمنصور جمالی زواره‌ای، دبیر علمی پنجمین کنگره بین‌المللی و هفتمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت در بخش علوم پایه گفت: محدودیت‌های زمانی در کنار پاندمی کووید 19باعث شد دانشجویان کمتر از سال‌های قبل در کنگره حضور پیدا کنند، به همین خاطر نیز در بخش علوم پایه مقالات و سخنرانی‌های کمتری نسبت‌ به سالهای گذشته وجود دارد.

دبیر علمی کنگر با بیان اینکه زخم کوچک نوشته می‌شود اما بسیار بزرگ است ادامه داد: الان در شرایط اجتماعی دنیا و کشور ما مساله کووید 19 بسیار آزاردهنده است و زخم‌های متعددی ایجاد می‌کند. افراد مسن زخم‌ها و مشکلات بیشتری دارند خصوصا اگر به بیماری‌های دیابت یا قلبی و عروقی مبتلا باشند آثار بدتری دارند و درمانشان کندتر و مشکل‌تر انجام می‌شود.

او افزود: این کنگره در سال‌های گذشته راه بسیار خوبی را پیش رفته است. همه کسانی که زحمت کشیده اند و آن را به اینجا رسانده اند آن را به بهترین شکل که می‌شد پیش برده اند. برای کنگره کنونی هم بهتر از این شرایط نمی‌شد برگزار کرد. امیدواریم پژوهش‌های جدید و فعالیت‌های انجام شده قبلی کمکی برای درمان زخم‌ها باشد.

این استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان گفت: زخم‌های متعددی در روح آدم‌ها وجود دارد که ما خیلی نمی‌توانیم برای آن‌ها کاری انجام دهیم. در کنگره زخم سال‌هاست می‌خواهم از زخم‌هایی که در دل هست صحبت کنیم، گاهی یک نیش زبان از قطع عضو دیابتی بدتر است، امیدوارم در این زمینه هم روزی بتوانیم کاری انجام دهیم.

نیمی از سخنرانان اساتید برجسته از کشورهای آمریکایی و اروپایی هستند

دکتر سیدمهدی طبایی، دبیر پنجمین کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت نیز با بیان اینکه امسال بار سخنرانان خارجی نسبت به کنگره‌های قبلی بسیار وسیع تر شده است، گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا، بخشی با عنوان نحوه مراقبت و درمان زخم در دوران پاندمی کووید ۱۹ به کنگره اضافه شده است. همچنین دوراپزشکی (Telemedicine) و سلامت دیجیتال در مدیریت زخم از رویکردهای جدید در کنگره امسال است که در سخنرانی‌های متعدد به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

دکتر طبایی درخصوص کیفیت هفتمین کنگره سالانۀ زخم و ترمیم بافت گفت: برگزاری کنگره امسال به صورت مجازی فرصت بسیار مناسبی را فراهم کرد تا از اساتید و دانشمند بین‌المللی بیشتری در حوزه زخم و ترمیم بافت بهره ببریم. دانشیار مرکز تحقیقات لیزر در پزشکی جهاد داشگاهی ادامه داد: در این کنگره بار سخنرانان خارجی نسبت به کنگره‌های قبلی بسیار وسیع تر شده به طوری که نیمی از سخنرانان اساتید برجسته و طراز اول حوزه زخم از کشورهای آمریکایی و اروپایی هستند که در این کنگره آخرین دستاوردها و رویکردها را در حوزه زخم و ترمیم بافت ارایه خواهند داد.

دبیر هفتمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت افزود: حدود یک تا دو درصد جمعیت دنیا درگیر زخم‌های مزمن هستند. طبق آماری که ارایه شده در آمریکا به تنهایی حدود ۶ و نیم میلیون نفر درگیر معضل زخم‌های مزمن هستند و برآورد می شود که این معضل به تنهایی حدود ۲۵ میلیارد دلار در سال بار مالی بر سیستم بهداشت و درمان آمریکا تحمیل می کند.

طبایی در مورد علل شایع زخم‌های مزمن بیان کرد: دو علت شایع زخم‌های مزمن بیماری دیابت و مشکلات عروقی هستند. شیوع دیابت در جوامع جهانی به دلیل نوع سبک زندگی، اضافه وزن و پیر شدن جمعیت بسیار رو به افزایش است، یکی از عوارض جدی عدم کنترل دیابت ایجاد زخم‌های مزمن در اندام‌های تحتانی است که می‌تواند عوارض متعددی از جمله عفونت، درد، اختلال حرکت، عوارض روحی و روانی و حتی قطع عضو را به همراه داشته باشد بنابراین این موضوع بسیار مهمی است که جهاد دانشگاهی به درستی انتخاب کرد و به عنوان یک موضوع دسته اول به آن می پردازد.

این متخصص پوست افزود: کنگره زخم ابتکاری از پژوهشکده زخم و ترمیم بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران (یارا) بود که با راهنمایی اساتید در دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی شد و امیدوار هستیم که امسال بتوانیم با توجه به فرصت‌های جدیدی که به دلیل مجازی برگزار شدن این کنگره فراهم می شود، دستاوردهای بهتری را از نتایج علمی کنگره داشته باشیم.

طبایی به دو ابتکار و نوآوری سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در برگزاری کنگره امسال پرداخت و گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا، بخشی با عنوان نحوه مراقبت و درمان زخم در دوران پاندمی کووید ۱۹ به کنگره اضافه شده است. همچنین دوراپزشکی (Telemedicine) و سلامت دیجیتال در مدیریت زخم از رویکردهای جدید در کنگره امسال است که در سخنرانی‌های متعدد به آن‌ها پرداخته خواهد شد. بررسی رویکردهای نوین در درمان زخم، در حوزه بالینی جزو یکی از جلسات علمی این کنگره خواهد بود. جلساتی نیز با موضوع زخم‌های عروقی به صورت اختصاصی با حضور جراحان عروق و متخصصین طب مداخله‌ای برگزار خواهد شد.

جزئیات سه روز کنگره از زبان دبیر اجرایی کنگره
دکتر غلامرضا اسماعیلی جاوید، دبیر اجرایی کنگره نیز جزئیات برگزاری این کنگره را اعلام کرد و گفت: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته، برنامه در استودیو نبض ۲ ضبط  و در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام،آپارات و یوتیوب و پایگاه اطلاع رسانی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران به آدرس https://jdtums.ir/ به صورت زنده پخش خواهد شد. اساتید، پژوهشگران و دانشجویان می توانند از روز سه شنبه تا جمعه سخنرانی‌های علمی کنگره را در این پلتفرم‌ها به صورت زنده دنبال کنند.

دبیر اجرایی کنگره زخم و ترمیم بافت مراحل استفاده از سخنرانی را توضیح داد و گفت: علاقه‌مندان برای استفاده از این پلتفرم‌ها می توانند به سایت کنگره به نشانی wtrc.ir مراجعه و در آنجا ثبت نام کنند. لینک مشاهده برنامه برای ثبت نام کنندگان به صورت پیامک ارسال می شود و عزیزان می توانند کنگره را در دورانی که بدلیل همه گیری کرونا از منزل یا محل کار دنبال کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا