استفاده از ماسک بعد از واکسن کرونا هم ادامه دارد

کارشناسان پیش بینی می کنند که بسیاری از پروتکل های کووید ۱۹ و همچنین برخی از عادت ها و قوانین بهداشتی مانند استفاده گسترده مردم از ماسک که پیش از کرونا و همه گیری این ویروس شایع نبود، احتمالاً بعد از ارائه واکسن این بیماری نیز ادامه داشته باشد.

نتایج یک پژوهش مرتبط با مطالعات اپیدمیولوژیک جدید که اخیراً در مجله Physics of Fluids منتشر شده است، نشان می دهد که اگر پس از تزریق واکسن نیز حداقل 70 درصد از مردم به طور مداوم از ماسک صورت استفاده کنند، بیماری همه گیر کرونا می تواند به طور کامل ریشه کن شود.

پزشکان و محققان در سراسر جهان توافق دارند که استفاده از ماسک های صورت می تواند با کاهش انتشار قطرات تنفسی همراه بوده و همچنین می تواند انتقال بیماری های ویروسی دیگری را که از طریق هوا و تنفس منتقل می شوند تا حدی کنترل کند.

دکتر آنتونی فاوچی، متخصص بیماری های عفونی در ایالات متحده، در یک ملاقات مجازی با پزشکان و دانشجویان دانشگاه توماس جفرسون در فیلادلفیا در ماه اکتبر گفته بود که ممکن است افراد در دوران پسا واکسن نیز مجبور به استفاده از ماسک صورت و رعایت دستورالعمل های فاصله اجتماعی باشند.

به اعتقاد پژوهشگران ما نمی توانیم مراقب های خود را حتی پس از در دسترس بودن یک واکسن مؤثر کنار بگذاریم زیرا بیماری همه گیر کرونا به این زودی ها از بین نمی رود. فاوچی در این رابطه اعتقاد دارد که حتی پس از تزریق واکسن نیز ممکن است ماه ها تا ریشه کن شدن کرونا فاصله داشته باشیم.

به گفته محققان ماسک زدن ممکن است راحت نباشد، اما استفاده از این وسیله به ظاهر ساده بهترین راه برای جلوگیری از شیوع بیماری است. باید در نظر داشته باشیم که حتی اگر واکسنی در دسترس باشد، واکسیناسیون گسترده در سراسر جهان، یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. از سوی دیگر گفته می شود برای دستیابی به نتیجه مطلوب، هر فرد باید حداقل دو بار واکسینه شود و این بدان معناست که کسانی که برنامه واکسیناسیون خود را کامل نکرده اند ممکن است در برابر ویروس کاملاً محافظت نشوند. علاوه بر این، یک احتمال دیگر نیز وجود دارد که بر اساس آن واکسن ها در برخی افراد مؤثر نباشند؛ و در انتها باید به این مساله نیز توجه داشت که هنوز مشخص نیست که محافظت بعد از واکسیناسیون چه مدت طول می کشد؛ بنابراین، عاقلانه خواهد بود که حتی بعد از واکسیناسیون نیز خیلی زود ماسک های خود را کنار نگذاریم.

مترجم: فاطمه کردی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا