راه حلی جدید برای پیشگیری از بیماری تب مالت

سینا پرس: محمود جدی تهرانی، دکتری ایمونولوژی، منتخب رتبه دوم محقق علوم پایه در بيستمين جشنواره تحقيقاتی علوم پزشکی رازی و مجری طرح «ایمن سازی موش‌ها با یک چاپرون مولکولی نوترکیب جدید» در گفت و گو با خبرگزاری سینا درباره این طرح گفت: ایمن سازی موش‌ها با یک چاپرون مولکولی نوترکیب جدید باعث حفاظت در برابر عفونت با بروسلا ملی تنسیس می‌شود(بروسلا ازعوامل ایجاد تب مالت در دام‌ها و حتی سقط جنین درانسان است)؛ یک مولکول شناخته شده در باکتری، عامل بیماری تب مالت است. ماموفق شدیم برای نخستین بار در دنیا این مولکول را به صورت نو ترکیب بسازیم و به موش تزریق کنیم تا دریابیم آیا سیستم ایمنی و دفاعی اش پس از تزریق این مولکول فعال می شود یا خیر؟ آیا بدن آنها نسبت به این باکتری زنده مقاومت نشان می دهد یا خیر؟

 

وی افزود: ما در این طرح از 2 گروه کنترل و آزمایش شده استفاده کردیم. تفاوت معنادار نتایج مطالعه این دو گروه نشان داد، موش‌های واکسینه شده به پروتیین نو ترکیب ساخته شده در مقایسه با موش‌های گروه کنترل، مقاومت قابل توجهی در برابر عفونت  بروسلا دارند؛ در این تحقیق موش‌های  گروه کنترل( موش‌هایی که تاکنون به آنها هیچ باکتری تزریق نشده است) پس از گذشت 10 روز تا 2 هفته بعد از تزریق این پروتئین مردند. در مقابل موش‌های گروه آزمایش( موش‌هایی که از ابتدا نسبت به این پروتئین ایمن شده‌اند) با تزریق باکتری به حیات خود ادامه داده و هیچ مشکلی برای آنها به وجود نیامده است.

وی عنوان کرد: نتایج این آزمایش که با همکاری پژوهشگاه ابن سینا و دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است، نشان داد که این پروتئین می‌تواند مانند یک واکسن عمل کند و بدن موجود زنده را در مقابل باکتری زنده حفاظت کند؛ با این پروتئین می‌توان واکسنی بر ضد عامل بیماری تب مالت ساخت.

جدی تهرانی اظهار کرد: این کار تحقیقاتی حاصل 3 سال تلاش پژوهشگران این مجموعه با صرف هزینه در حدود 70 میلیون تومان است.

وی بر ضرورت حمایت‌های همه جانبه دولت برای تحقق اهداف پژوهشی گروه پزشکی تاکید کرد وبا اشاره به مشکلات اجرایی طرح های تحقیقاتی رشته های علوم پایه گفت: معمولا بودجه تحقیقاتی به محققان برگزیده جشنواره‌ها تعلق می گیرد اما متاسفانه  امسال نه تنها بودجه ای برای انجام کارهای پژوهشی به ما محققان برگزیده بيستمين جشنواره تحقيقاتی علوم پزشکی رازی تعلق نگرفت بلکه برخلاف سال های گذشته حتی رییس جمهور نیز برای اهدا جوایز منتخبان در جشنواره حضور نداشتند؛ گروه پزشکی به حمایت‌های مادی و معنوی بیشتر مسوولان نیاز دارد.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا