چاقی در کودکان حملات میگرنی را افزایش می دهد

میگرن و چاقی از موارد شایع بین جمعیت کودکان است، زیرا مطالعات همه‌گیری شناختی (اپیدمیولوژیکی) نشان داده است که شیوع میگرن از سه درصد تا هشت درصد در کودکان سنین پیش‌دبستانی نسبت به ۲۳ درصد در بزرگسالان است. به گفته محققان چاقی و میگرن بیماری‌های چندعاملی هستند که تحت تاثیر عوامل ژنتیکی، محیطی و روانی قرار دارند و باکیفیت پایین زندگی، هزینه‌های بالای مراقبت‌های بهداشتی و افزایش خطر ابتلا به اختلالات روان‌شناختی همراه هستند.

شواهد قبلی اثر مفیدی از کاهش وزن برشدت سردرد را نشان داده‌اند درحالی‌که مطالعات بیشتر، ارتباط اضافه‌وزن و تبدیل میگرن عارضی به میگرن مزمن را اثبات کرده‌اند. بااین‌حال، تحقیقات مربوط به انجمن‌ها بی‌نتیجه است.

محققان توضیح دادند: "در مورد مشخصات روان‌شناختی بیماران مبتلا به سردرد که از اضافه‌وزن رنج می‌برند، اطلاعات کمی در دست است. اطلاعات مربوط به ارتباط احتمالی بین وزن بدن، عوامل روان‌شناختی و سردرد نیز اندک است و فقط بیماران بزرگسال را شامل می‌شود. "

در مطالعه حاضر، محققان با بررسی ارتباط بین دو بیماری، تفاوت‌های احتمالی در علائم اضطراب و افسردگی و نقش واسطه‌ای و بالقوه اضطراب و افسردگی در ارتباط بین وزن بدن و دفعات حملات میگرن، نقش وزن و علائم روان‌شناختی در کودکان مبتلابه میگرن را کشف کردند. این اولین تحقیقی است که ارتباط بین وزن بدن و افسردگی و اضطراب در کودکان مبتلابه میگرن را بررسی کردند.

درمجموع ۱۱۱ بیمار با میانگین سنی ۱۱.۷ که از ژانویه ۲۰۱۵ تا آوریل ۲۰۱۷ به یک مرکز سردرد در شهر رم مراجعه کرده بودند، در این تحقیق شرکت کردند. درحالی‌که اکثر بیماران (۶۴ نفر) مونث بودند. در اولین ویزیت کلینیکی، همه شرکت‌کنندگان تحت معاینه عصب‌شناختی و معاینه عمومی قرار گرفتند. بر اساس معیارهای طبقه‌بندی بین‌المللی اختلالات سردرد، در این شرکت‌کنندگان میگرن بدون حالت عصبی تشخیص داده شد.

شرکت‌کنندگان همچنین یک برگه یادداشت در مورد سردرد را بین بازدید اول و دوم از کلینیک، با ثبت مستندات دفعات حمله، تکمیل کردند. بیماران به دو گروه بیماران با دفعات بالای حملات هفتگی تا روزانه و بیماران با دفعات پایین با سه بار یا کمتر در هرماه تقسیم شدند.

محققان برای ارزیابی علائم روان‌پزشکی و شرایط روانی از مقیاس روان‌پزشکی ایتالیایی خودکار برای کودکان و نوجوانان (SAFA) استفاده کردند؛ این موارد شامل حوزه‌های مربوط به اضطراب (SAFA-A)، حوزه‌های مربوط به افسردگی (SAFA-D)، نگرانی‌های جسمی (SAFA-S)، علائم وسواس فکری عملی (SAFA-O)، اختلالات خوردن روان‌شناختی (SAFA-P) و فوبیا (SAFA-F) است.

از میان ۱۱۱ شرکت‌کننده، ۵۵ نفر (۴۹.۶ درصد) دارای وزن طبیعی و ۵۶ نفر (۵۰.۴ درصد) بر اساس اندازه‌گیری شاخص توده بدن (BMI) به‌عنوان اضافه‌وزن (اضافه‌وزن / چاقی) طبقه‌بندی شدند. میانگین BMI در بین این گروه ۲۹.۵ بود. علاوه بر این، ۶۰ کودک (۵۴ درصد) دفعات کم حملات و ۵۱ کودک (۴۵.۹) دفعات زیاد حملات را گزارش کردند.

نتایج تجزیه‌وتحلیل نشان داد:

• بیماران با دفعات بالای حمله در گروه اضافه‌وزن، نسبت به بیماران با وزن طبیعی، بیشتر بودند.

•  ۶۱.۷درصد از بیماران با دفعات کم حمله دارای وزن طبیعی بودند، درحالی‌که ۳۸.۳ درصد دارای اضافه‌وزن بودند.

• هیچ تفاوتی از نظر جنسیت و سن بین بیماران دفعات بالا و دفعات کم حمله و همچنین بیماران با وزن طبیعی و دارای اضافه‌وزن مشاهده نشد.

• کودکان با دفعات بالای حمله در مقایسه با بیماران با دفعات کم حمله، سطح اضطراب بیشتری را نشان دادند.

• بیماران با دفعات بالای حمله در همه خرده مقیاس‌های SAFA-A نمره بالاتری را گزارش کردند که نشان می‌دهد این بیماران در چندین زمینه اضطراب بیشتری داشتند، مانند مدرسه، روابط اجتماعی و جدایی از والدین.

• بیماران دارای اضافه‌وزن در زیر مقیاس "اضطراب جدایی" نمرات قابل‌توجه بالاتری نشان دادند.

• آزمون سوبل (آزمودن تاثیر یک متغیر میانجی) نقش واسطه‌ای بین اضافه‌وزن و دفعات بالای حملات، اضطراب اجتماعی و اضطراب کل را نشان داد.

به‌طورکلی، نتایج، تعامل احتمالی بین وزن و شدت میگرن را تایید می‌کنند و ممکن است پیامدهای بالینی در مدیریت و درمان میگرن کودکان داشته باشد.

ازآنجاکه بیشتر داروهایی که برای پیشگیری از میگرن استفاده می‌شوند، می‌توانند منجر به افزایش وزن بدن شوند و ازآنجاکه افزایش BMI می‌تواند میگرن را بدتر کند، محققان معتقدند هنگام تجویز این داروها برای کودکان و نوجوانان، این عامل باید در نظر گرفته شود، به‌ویژه هنگامی‌که درمان با افزایش متناقض تعداد دفعات حمله همراه باشد.

محققان خاطرنشان کردند: "در تحقیق ما، ارتباط بین میگرن، اضافه‌وزن و علائم اضطراب جدایی ممکن است به دلیل عوامل آسیب‌پذیری روان‌شناختی رایج باشد. میگرن و چاقی ممکن است درخطر افزایش‌یافته برای اختلالات درونی، مشکلات در تعدیل عاطفی و تعامل ناکارآمد مادر و کودک سهیم باشند. "

کودکان چاق اغلب عزت‌نفس پایین، اضطراب اجتماعی و انزوای اجتماعی نشان می‌دهند، ویژگی‌هایی که در کودکان مبتلابه میگرن نیز توصیف‌شده است. فرضیه محققان این است که اضطراب اجتماعی ممکن است با اضافه‌وزن تشدید یابد و باعث شود کودکان کمتر بتوانند انتظارات اجتماعی را برآورده کنند و به‌طور بالقوه شروع میگرن را ترغیب یا حملات آن را تشدید کند.

برای جلوگیری از چرخه بین وزن، اضطراب و میگرن، محققان پیشنهاد می‌کنند که علائم اضطراب، به‌ویژه اضطراب اجتماعی، بتواند اثر وزن برشدت میگرن را کاهش دهد و ممکن است خطر وقوع میگرن را کاهش دهد. "یک مداخله روان‌شناختی، مانند شناختی- رفتاری، ممکن است به کودکان مبتلابه میگرن کمک کند تا افکار منفی در مورد خود را شناسایی و اصلاح کنند و شاید عزت‌نفس و توانایی کنار آمدن کودکان با اضطراب را بهبود بخشد. "

ازآنجاکه این تحقیق فقط شامل کودکان ارجاع شده به یک مرکز بالینی بوده است، ممکن است نتایج نشان‌دهنده کل جمعیت کودکان مبتلابه میگرن نباشد و بیانگر محدودیت این تحقیق راست. ابزارهای روان‌شناختی بر اساس پرسشنامه‌هایی که خود گزارشی بودند، ساخته‌شده‌اند و برای اضطراب یا افسردگی تشخیصی نیستند. مطالعات آینده همچنین باید اضافه‌وزن و چاقی را از هم متمایز کنند.

محققان نتیجه‌گیری کردند: "به دلیل تاثیر بالقوه‌ای که علائم روان‌شناختی و وزن بدن بر پیامد میگرن می‌توانند داشته باشند، ارزیابی سیستماتیک از کودکان و نوجوانان مبتلا به میگرن باید شامل یک غربالگری روان‌شناختی و اهمیت خاص در مورد وزن بدن باشد. "

یافته‌های این تحقیق در Frontiers in Psychology منتشر شده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا