غذاخوری‌های دانشگاه‌های آمریکا چه امکاناتی دارند؟

سالن‌های غذاخوری دانشگاه‌های آمریکا معمولا بزرگ و به سبک کافه تریا هستند که سه بار در روز وظیفه تهیه غذا برای هزاران دانشجو را به نحوی شایسته انجام می‌دهند.

در برخی از دانشگاه‌ها مسئله غذای دانشجویان فراتر از موضوعات دیگر است.

سالن‌هایی مخصوص آبمیوه، سالن‌ غذاهای گیاهی ترکیبی و اختصاصی، تنها برخی از گزینه‌های منحصر به فرد موجود در بین دانشگاه‌های سراسر آمریکا است.

برای بهبود پایداری و تامین نیازهای غذایی مانند نیازهای دانشجویان دارای مشکلات آلرژی و دانشجویان گیاهخوار، برخی از کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکا از جمله ۱۰ دانشگاه ذیل،منابع غذایی غیرمعمول و گزینه‌های غذایی ویژه‌ای را به دانشجویان خود ارائه می‌دهند که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1- دانشگاه "کرنل"( Cornell)

در این دانشگاه از غذاهایی بدون اسید چرب ترانس و مواد غذایی تازه استفاده میشود. غذاهای این دانشگاه دارای چربی، نمک و قند کمتری هستند. این دانشگاه یک لوگو سیب روی غذاهایی که از برخی از استانداردهای تغذیه‌ای برخوردار هستند، قرار می‌دهد و دانشجویان می‌توانند برای ارزیابی رژیم غذایی و کنترل استرس و اضطراب خود از مشاورین دانشگاه مشاوره تغذیه دریافت کنند.

در دانشگاه کرنل ۱۰ سالن غذاخوری وجود دارد که گزینه‌های انتخابی زیادی را پیش روی دانشجویان قرار می‌دهد.

دانشجویان می‌توانند در این دانشگاه خود نیز به پخت غذا بپردازند.

هر بخش تهیه غذا در سلف این دانشگاه جدا است. به عنوان مثال، بخش غذاهای حلال در بخشی مجزا قرار دارد.

2- دانشگاه "اموری"( Emory)

مرکز دانشجویی جدید دانشگاه اموری گامی در جهت تغذیه سالم‌تر و تمیزتر دانشجویان برداشته است. در این دانشگاه یک ایستگاه ناهارخوری با غذاهای گیاهی وجود دارد و غذاها به نحوی انتخاب می‌شوند که انتشار گاز کربن کاهش یابد.

این دانشگاه به دانشجویان خود اجازه می‌دهد در مزرعه ارگانیگ کالج آکسفورد حضور پیدا کنند. این مزرعه یک آزمایشگاه زنده برای محصولات سالن‌ غذاخوری دانشگاه است.

در منوی غذایی این دانشگاه غذاهای فصلی و اصیل تهیه می‌شود و با در نظر گرفتن تعادل و رفاه دانشجویان، گزینه غذاهای گیاهی، بدون گلوتن و غذاهای حلال  نیز تهیه می‌شود.

3- "موسسه فناوری جورجیا"( Georgia Institute of Technology)

در موسسه فناوری جورجیا، غذاهای خوب و پایدار (از نظر محیط زیست) در میان دانشگاهیان دست به دست می‌شود. این دانشگاه از فناوری محصول هیدروپونیک برای پرورش کاهو در محیطی بدون خاک استفاده می‌کند و دانشجویان می‌توانند گوشت‌های گیاهی را در منوی غذایی دانشگاه مصرف کنند.

غذاهایی باقی مانده نیز در اطراف دانشگاه به مردم محروم اهدا می‌شود.

4- دانشگاه "نورث وسترن"( Northwestern)

این دانشگاه به عنوان یکی از بیشترین کالج‌های دوستدار گیاهخواران شناخته شده است. دانشگاه نورث‌وسترن محصولات ارگانیک غذاهای خود را از مزرعه خود در ویسکانسین تهیه می‌کند و مواد غذایی محلی را در اولویت غذاهای خود قرار می‌دهد. غذاخوری این دانشگاه شیر گاوهای فاقد هورمونهای تراریخته را خریداری می‌کند.

5- " اکسیدنتال کالج"( Occidental College)

 اکسیدنتال کالج در کالیفرنیا یکی از اعضای یک کمیته غذایی است که اعضای آن متعهد شده‌اند غذاهای ارائه شده آن‌ها با یک سری از استانداردها مطابقت داشته باشد.

این غذاها باید سازگار با محیط زیست و محلی باشند و نشان دهنده مجموعه خاصی از ارزش‌های سالم و سازگار با محیط زیست باشند.

این دانشگاه در سال تحصیلی گذشته در کمپین ملی دوشنبه‌های بدون گوشت شرکت کرد.

6- دانشگاه "استنفورد"( Stanford)

غذاخوری دانشگاه استنفورد یک گزینه مناسب برای دانشجویان گیاهخوار و خام‌ گیاهخوار است. منوهای روزانه سالن غذاخوری دانشگاه حدود ۸۰ درصد گیاهخواری است. گزینه‌های غذایی بدون گلوتن هم به تعداد کافی وجود دارد. همچنین نحوه شست‌وشوی محصولات غذایی این سالن غذاخوری نیز به روشی نوآورانه انجام می‌شود.

7- کالج "استرلینگ"( Sterling)

کالج استرلینگ پایداری و مصرف غذاهای سالم را برای برنامه‌های درسی و جامعه دانشگاهی خود ضروری می‌داند.

این کالج یکی از بهترین گزینه‌ها برای پایداری زیست محیطی و غذاهای سالم محسوب می‌شود و محصولات غذایی سلف خود را خودش از دانه تا کمپوست پرورش می‌دهد و نکته جالب توجه این است که دانشجویان هر کدام وظیفه خاص خود را در این امر دارند. تمامی دانشجویان در هر ترم یک هفته وظیفه آشپزی را به عهده دارند و در کنار آشپزهای حرفه‌ای دانشگاه برای تهیه غذا آشپزی می‌کنند.

8- "دانشگاه ماساچوست در امهرست"( University of Massachusetts)

داشتن تغذیه‌ای سالم به راحتی در این دانشگاه انجام می‌شود. در منوی غذایی سلف این دانشگاه مواد تشکیل دهنده، اطلاعات مربوط به تغذیه و معیارهای سلامتی در لیست غذاهای این دانشگاه مطرح می‌شود.

همچنین غذاهای حساسیت‌زا که دارای موادی از جمله شیر، تخم‌مرغ، ماهی، صدف، سخت پوستان، دانه‌های سویا، گندم و بادام زمینی هستند، مشخص می‌شود.

9- دانشگاه "شمالی تگزاس"( North Texas)

این دانشگاه اولین دانشگاه در کشور است که یک سالن غذاخوری تمام خام‌گیاهخواری افتتاح کرده است. در بیرون این غذاخوری ۵ تا ۱۱ نوع کاهو و گیاه در یک باغ هیدروپونیک پرورش داده می‌شود و برای مصرف هفتگی غذاخوری‌های دانشگاه ۸۰۰ کاهو مختلف تهیه می‌کند.

10- دانشگاه ایالتی و "مؤسسه پلی تکنیک ویرجینیا "( Virginia Tech University)

این دانشگاه در سال ۲۰۱۶ میلادی در لیست دانشگاه‌هایی قرار گرفت که بهترین برنامه‌های غذایی را دارند.

علاوه بر ۱۱ مرکز غذاخوری در این دانشگاه ، غذا به طور مستقیم با دو کامیون مخصوص غذا برای دانشجویان آورده می‌شود.

برخی از محصولات غذایی سالن‌های غذاخوری این دانشگاه از مزرعه دانشگاه تامین می‌شود. این مرکز غذاخوری همچنین ظروف یکبار مصرف قابل تجزیه ارائه می‌دهد.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا