کرونا نتیجه رفتار بد ما با طبیعت بوده است

 نشست «اقلیم و ترویج علم»  از سری نشست های مجازی انجمن ترویج علم ایران با حضور دکتر بهلول علیجانی، استاد دانشگاه خوارزمی به میزبانی دکتر اکرم قدیمی، رییس انجمن ترویج علم ایران، از سوی صفحه رسمی ‌اینستاگرام این انجمن برگزار شد.

علیجانی در این نشست بر خط با اشاره به روابط انسان و محیط گفت: انسان ناگریز است که با محیط در ارتباط باشد و در طی این روابط در طول سال ها تغییراتی به وجود آمده است به اعتقاد من بیماری کرونا  و تغییر اقلیم در نتیجه جنگ انسان با محیط به وجود آمده است. انسان در رابطه با طبیعت رفتار متعادلی نداشته است.

وی افزود: یکی از ویژگی های انسان زیاده خواهی است و می خواهد همه چیز را در تسخیر خود در آورد تاریخ به خوبی این را نشان می دهد اما باید گفت تا انقلاب صنعتی انسان با طبیعت مشکلی نداشته و در تعادل بوده است. به گزارش سیناپرس،در واقع بعد از انقلاب صنعتی و تجهیز انسان به فناوری باعث شد انسان از طبیعت بیشتر از حد بهره برداری کند و سرعت آن به تدریج افزایش پیدا کرد.

به گفته علیجانی؛ بهره برداری بیش از حد انسان از طبیعت به فلسفه و نگرش آن در یک دوره خاص تاریخ بر می گردد و از سوی دیگر مساله توسعه برای انسان اهمیت زیادی پیدا کرد.

به گزارش سیناپرس، این اقلیم شناس با اشاره به برآورد بهره برداری انسان از طبیعت خاطر نشان کرد: در سال 2018 انسان جهش بسیار زیادی در بهره برداری خود از طبیعت داشته است؛ گفتنی است، انسان از طبیعت بیشتر از آنکه تولید کند استفاده می کند. در حقیقت افزایش مصرف بود که باعث شد انسان نگاه مادی گرایانه زیادی نسبت به آن پیدا کند.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: اگر بخواهیم وزن کربنی انسان را بررسی کنیم باید گفت انسان یازده هزارم درصد در میان کل موجودات کره زمین وزن کربنی دارد حتی به نیم درصد هم نمی رسد موجودی که جایگاه آن به لحاظ وزن پایین است اما چندین برابر از طبیعت بهره برداری می کند که این امر پرسش های زیادی را برای دانشمندان ایجاد کرده است.

وی تاکیدکرد: بنابراین می توان گفت که انسان با طبیعت می جنگد و نتیجه آن افزایش مخاطراتی است که در محیط طبیعی رخ داده است. آمارها نشان داده است، خشکسالی، وقوع دماهای شدید، سیل، آتش سوزی ها و غیره به اوج خود رسیده است. گفتنی است؛ در سال های اخیر خسارت هایی که انسان به طبیعت وارد کرده است با خسارت هایی که در دوره های فعالیت های زمین شناسی در مقیاس زمانی سیاره ای برابری می کند.

علیجانی همچنین عنوان کرد: در این دوره به قدری انسان در طبیعت اثر گذاشته است که دانشمندان نام آن را  «آنتروپوسن» نهاده اند. با فعالیت های نابهنگام انسانی و مخاطراتی که در پی آمده است زمین فرصت ترمیم خود را پیدا نکرده است. این مخاطرات در مقیاس جهانی اتفاق افتاده است و این شرایط را بیش از حد برای انسان سخت تر خواهد کرد.

وی افزود: با توجه به جنگ انسان با طبیعت، منطقی است که باید منتظر عکس العمل طبیعت هم باشد؛ چراکه که تمامی موجودات با محیط پیرامون خود دارای تعادل دینامیک هستند. در حقیقت انسان در چرخه طبیعت با فعالیت هایش شکاف عمیقی ایجاد کرده است که از توان محیط طبیعی خارج است.

به گفته این استاد دانشگاه خوارزمی ، پاسخ طبیعت در سال 2019 به بعد به اوج خود رسید و کووید19 یکی از این واکنش ها است که نتیجه جنگ انسان با طبیعت بوده. همچنین تغییر اقلیم از عوامل اصلی ورود زمین به دوره آنتروپوسن شده است که با دوره های بزرگ زمین شناسی برابری می کند.

علیجانی تاکید کرد: امیدواری نسب به یافتن واکسن کووید19بالاست اما با این روند هیچ ضمانتی نیست برای اینکه کرونای دیگری در آینده شیوع پیدا نکند. بنابراین باید چاره دیگری برای واکنش های طبیعت اندیشید و نسبت به آن واقع بینانه تر رفتار کرد.

گزارش:مهتاب دمیرچی

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا