نامی که باید به خاطر سپرد

هفتم آذر ماه 1399 روز جمعه برای ایران روی دیگری از یک جمعه سیاه بود و غروبش بیش از هر زمان دیگری که شاهد اخبار قربانیان کرونا هستیم، دلگیر تر و غم انگیز تر بود.

درست یک دهه پیش در یکی از روزهای سرد پاییز (هشتم آذر ماه) سرمایه ای از کشور به نام مجید شهریاری به دست اهریمن نظام استکبار جهانی رخت شهادت به تن کرد؛ اما کینه مزدوران و دشمنان نظام جمهوری اسلامی به اینجا ختم نشد و بار دیگر یکی از دانشمند هسته ای کشورمان به فاصله ده سال در تاریخ ترور آن هم با یک روز اختلاف مورد هجوم وحشیانه قرار گرفت و لکه سیاه دیگری بر لباس این دشمنان نشست.

این ترور ناگوار بی شک قلب هر ایرانی را به درد آورد و در پی آن مقامات جمهوری اسلامی ایران نسبت به آن واکنش هایی داشتند؛دراین باره  حجت الاسلام رییسی، رییس قوه قضاییه در بیانه ای گفته است؛ «بار دیگر دست جنایت‌کار عناصر خود فروخته و وابسته به بیگانگان و صهیونیسم بین‌ المللی با هدف شوم مقابله با پیشرفت‌های علمی کشور، یکی از چهره‌های برجسته و مدیران و دانشمندان ایران اسلامی را آماج حملات تروریستی قرار داده و به شهادت رساندند. از آنجا که بروز این حوادث ناگوار و از دست دادن مجاهدان علم و عمل، برای جامعه‌ ما ضایعه‌ای غم‌انگیز و جبران ناپذیر بوده و اقدام انجام شده، یک جنایت بزرگ محسوب و تکرار چنین حوادثی به هیچ عنوان قابل قبول و تحمل نخواهد بود، دستگاه‌ های اطلاعاتی و امنیتی و مراجع قضایی ذیربط، موظفند در اسرع وقت و با بکارگیری تمام توان اطلاعاتی در جهت شناسایی و دستگیری عناصر مزدور و جنایت‌کار، اقدام و کلیه‌ی دست اندرکاران این جنایت اعم از آمران، طراحان و مباشران، مورد محاکمه قرار گرفته و به سزای اعمالشان برسند.

و اما با نگاهی به رسانه های غربی به این موضوع پی می بریم که شهید فخری زاده بی شک خاری بر چشم دشمنان کشور بوده است. روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز در گزارشی به ترور شهید «محسن فخری زاده» پرداخت. این روزنامه آمریکایی در بخشی از گزارش خود نوشت که سه مقام اطلاعاتی گفته‌اند که رژیم صهیونیستی پشت حمله به این دانشمند ایرانی بوده‌ اند.

نیویورک تایمز نوشت: مشخص نیست آمریکا تا چه اندازه پیش از انجام این عملیات از آن مطلع بوده است اما آمریکا و اسرائیل دو متحد نزدیک بوده و پیشینه طولانی در به اشتراک گذاشتن اطلاعات درباره ایران دارند.

گفتنی است، شهید فخری‌زاده به اعتقاد اغلب رسانه ‌های انگلیسی به پدر هسته ای ایران یا قاسم سلیمانی هسته ای جمهوری اسلامی ایران شهرت داشت و او را عنصری مهم در برنامه‌های هسته‌ای تهران لقب دادند.

تارنمای شبکه بی‌بی‌سی در گزارشی همسو با سیاست ‌های ضد ایرانی آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش کرد تا شهادت فخری ‌زاده را به نگرانی ‌ها درباره کاهش تعهدات برجامی و افزایش ذخایر اورانیوم در ایران نسبت دهد.

گاردین نیز در گزارشی، ترور شهید فخری ‌زاده را به تلاش ها برای جلوگیری از بازگشت دولت جوبایدن به توافق هسته ‌ای ایران نسبت داد و افزود: اسرائیل و عربستان مایلند که آمریکا خارج از برجام باشد و به سیاست فشار حداکثری علیه تهران ادامه دهد. این در حالیست که بایدن گفته که مایل است به برجام بازگشته و تحریم ‌ها علیه ایران را لغو کند.

به نوشته دویچه وله؛ یوسی ملمن، روزنامه‌ نگار اسراییلی هم توییت کرده که فخری ‌زاده سال‌ ها تحت تعقیب موساد قرار داشت. هم‌ زمان، مدیر کل پیشین وزارت امور راهبردی اسرائیل نیز فخری ‌زاده را «سلیمانی برنامه هسته‌ای ایران» توصیف کرد.

گفتنی است، در اردیبهشت ۱۳۹۷ که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل انتقال انبوهی از اسناد مرتبط با برنامه هسته‌ ای ایران به خارج را برملا کرد، از محسن فخری‌زاده به عنوان چهره ‌ای محوری در برنامه هسته‌ ای و موشکی ایران اسم برد و گفت که «این نام را به خاطر داشته باشید.»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا