ماده نهایی گمشده برای حیات در یک دنباله‌دار کشف شد

ما مدت‌هاست که در پی آن هستیم که دریابیم زندگی و حیات چگونه در سیاره دوست داشتنی ما شکل گرفته است و آنچه تاکنون می‌دانیم این است که تمام مولکول‌های بیولوژیکی روی زمین از شش عنصر شیمیایی به نام‌های "کربن، هیدروژن، نیتروژن، اکسیژن، فسفر و گوگرد"(CHNOPS) تشکیل شده است. در گذشته، اغلب این عناصر را در دنباله دارها یافته‌ایم.

چهار مورد از این عناصر یعنی کربن، هیدروژن، نیتروژن و اکسیژن از ترکیبات اصلی سیارک‌های کربنی هستند، در حالی که مورد پنجم یعنی گوگرد(sulfur) در تجزیه و تحلیل شیمیایی دنباله دار "۶۷P / Churyumov-Gerasimenko" کشف شد. اکنون محققان در همین دنباله‌دار موفق به کشف ششمین و آخرین عنصر گمشده حیات یعنی فسفر شده‌اند.

محققان دانشگاه "تورکو"(Turku) در بیانیه مطبوعاتی در مورد این یافته اظهار داشتند: این اولین بار است که این شش عنصر(CHNOPS) ضروری برای زندگی در مواد جامد دنباله دارها یافت می شود. کربن، هیدروژن، نیتروژن، اکسیژن و گوگرد در مطالعات قبلی توسط تیم "تجزیه و تحلیل توده یونی ثانویه"(COSIMA) یافت شده بود و اکنون فسفر کشف شده در این دنباله دار، آخرین مورد از عناصر "CHNOPS" است. کشف فسفر نشان دهنده تحویل عناصر لازم برای شکل‌گیری حیات بر روی کره زمین جوان توسط دنباله دارها است.

این یافته ممکن است سرانجام فاش کند که واقعاً ستاره‌های دنباله‌دار بوده‌اند که میلیاردها سال پیش حیات را برای کره زمین به ارمغان آورده‌اند.

"COSIMA" ابزاری است که روی فضاپیمای "روزتا"(Rosetta) متعلق به آژانس فضایی اروپا قرار دارد. این فضاپیما، این دنباله‌دار و ذرات گرد و غبار دنبال آن را بین سپتامبر ۲۰۱۴ تا سپتامبر ۲۰۱۶ ردیابی کرد که منجر به یافتن فسفر در مجاورت این دنباله دار شد.

۶.۵ سال طول می‌کشد این دنباله دار به دور خورشید بچرخد.

لازم به ذکر است که عنصر "فلورین" نیز در این دنباله دار شناسایی شده است، اگرچه اهمیت و نقش آن هنوز مشخص نشده است.

این مطالعه در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده است.