افزایش عفونت سلول‌ها با کلسترول بالا

به گزارش روزنامه دیلی میل، مشخص شده است که افراد مبتلا به وضعیت های سوخت و سازی مانند دیابت و بیماری های قلبی و عروقی بیشتر به موارد شدید کرونا مبتلا می شوند. اکنون محققان چینی در یک مطالعه که به تازگی انجام شده است به بررسی علت این موضوع پرداختند. 

اغلب افراد مبتلا به دیابت و بیماری های قلبی و عروقی به کلسترول بالا مبتلا هستند؛ به همین دلیل محققان «آکادمی علوم پزشکی نظامی چین» در این مطالعه به بررسی نقش کلسترول «خوب» که به لیپوپروتئین های با چگالی بالا (HDL) معروف هستند در ابتلا به کرونا پرداختند.

محققان در این مطالعه به طور خاص به بررسی گیرنده SR-B۱ پرداختند که به مولکول های کلسترول متصل می شود و در سلول های بدن انسان، از جمله در ریه ها که ویروس کرونا آنها را هدف قرار می دهد، دیده می شود.

محققان متوجه شدند که SARS-CoV-۲ که موجب ابتلا به کووید-۱۹ می شود، نمی تواند مستقیماً از این گیرنده بهره برداری کند، اما می تواند از فرآیند اتصال کلسترول به SR-B۱ برای نفوذ به سلول ها استفاده کند.

محققان در این مطالعه متوجه شدند که SARS-CoV-۲ برای نفوذ به درون سلول ها، از مولکول های کلسترول به صورت یک تاکسی استفاده می کند تا به سطح سلول برسد؛ سپس زمانی که کووید-۱۹ به سطح سلول می رسد، پروتیین «اسپایک» آن به گیرنده ACE۲ می چسبد و سلول را عفونی می کند. ACE۲ گیرنده ای است که به ویروس کرونا اجازه می دهد وارد سلول های انسانی شود.

 این مطالعه نشان داد که ویروس کرونا برای ورود به سلول به مولکلول های کلسترول که به گیرنده SR-B۱ متصل می شوند، استفاده می کند. محققان سپس متوجه شدند که با مسدود کردن گیرنده SR-B۱ و خنثی کردن آن می توان از بروز این عفونت جلوگیری کرد. آنها می گویند که هدف قرار دادن گیرنده SR-B۱ می تواند روشی بالقوه به منظور ابداع درمان های برای کرونا در آینده باشد. 

نتایج این مطالعه نشان می دهد که SR-B۱، رویه اتصال سلولی SARS-CoV-۲، ورود این ویروس به داخل سلول ها و عفونی کردن آنها را تسهیل می کند. بنابراین SR-B۱ ممکن است یک هدف درمانی بالقوه برای محدود کردن عفونت SARS-CoV-۲ باشد.

یافته های این مطالعه که در نشریه Nature Metabolism منتشر شده است، می تواند علت اینکه چرا افراد مبتلا به دیابت و بیماری قلبی و عروقی بیشتر به موارد شدید کرونا مبتلا می شوند را توضیح دهد.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا