بایدها و نبایدهای خرید خودروی کارکرده

 باید توجه داشت که اگرچه قیمت خودروهای کارکرده نسبت به خودروهای نو، ارزان‌تر است اما در صورت عدم توجه کافی ممکن است خریداران با مشکلات و دردسرهای فنی متعددی مواجه شوند که البته می‌توان این مشکلات را با در نظر گرفتن برخی نکات فنی و بررسی دقیق خودرو پیش از انجام معامله، کاهش داد.

شما باید پیش از هر چیزی از این موضوع کسب اطلاع کنید که صاحب قبلی خودرو، چگونه از وسیله نقلیه موردنظر نگهداری و استفاده می‌کرده است؟ آیا این خودرو هنوز شامل گارانتی می‌شود؟ آیا این خودرو در حال حاضر به‌خوبی کار می‌کند؟ آیا مشکلی در بدنه و موتور آن وجود دارد که بتواند برای شما هزینه در برداشته باشد؟

شما باید پیش از هر چیزی از این موضوع کسب اطلاع کنید که صاحب قبلی خودرو، چگونه از وسیله نقلیه موردنظر نگهداری و استفاده می‌کرده است؟ آیا این خودرو هنوز شامل گارانتی می‌شود؟ آیا این خودرو در حال حاضر به‌خوبی کار می‌کند؟ آیا مشکلی در بدنه و موتور آن وجود دارد که بتواند برای شما هزینه در برداشته باشد؟

توجه داشته باشید که به‌طورکلی اتومبیل‌های دست‌دوم می‌توانند با موارد عدم اطمینان زیادی روبرو شوند، به‌خصوص اگر سابقه و سرویس خودرو توسط مالکان قبلی آن مشخص نباشد. در این یادداشت به بررسی نکاتی مهم که هر خریداری باید پیش از پرداخت پول برای یک خودروی دست‌دوم به آن توجه کند، می‌پردازیم:

به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری

دقیقاً مانند ساعت‌های هوشمند، دوربین یا لپ‌تاپ، بسیاری از خودروهای جدید و به ویژه ماشین های خارجی موجود در بازار با نرم‌افزارهایی کار می‌کنند که گاهی اوقات باید به‌روزرسانی شوند. یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای وسیله نقلیه شما می‌تواند راه‌حل مشکلات بی‌شمار و گسترده‌ای باشد.

هنگامی‌که وسیله نقلیه به‌طور منظم سرویس شده باشد، به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری اغلب توسط تعمیرگاه‌های مجاز اعمال می‌شوند. البته هنوز در هنگام خرید هم برخی از به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری می‌توانند برای وسیله نقلیه خاصی که در نظر دارید فوق‌العاده باشند. بهتر است برای این کار با یک واحد خدمات پس از فروش خودروی موردنظرتان تماس گرفته و در این مورد پرس‌وجو کنید.

بازرسی قبل از خرید را فراموش نکنید

گواهی بازرسی قبل از خرید عبارت است از بازرسی خودرو توسط یک تکنسین حرفه‌ای، پیش از انجام معامله.

انجام این بازررسی اگرچه شامل صرف هزینه است اما از بهره بردن از آن  به‌عنوان آخرین مرحله قبل از خرید، بهترین راهکار برای اجتناب از مشکلات و صرف هزینه‌های بعدی محسوب می شود.

شما می توانید از فروشنده بخواهید که در یک تعمیرگاه مجاز با شما ملاقات کرده و یا به شما اجازه دهد تا وسیله نقلیه را بررسی کنید. این بازرسی حدود یک ساعت طول می‌کشد و هزینه آن نیز بر اساس نوع خودرو متغیر است. افراد کارشناس متعددی می توانند با تجربه قبلی و استفاده از دستگاه های مختلف، بدنه، موتور و سایر بخش های خودروی شما را بررسی و هر ایراد احتمالی را شناسایی کنند.

قطعات مصرفی  را بررسی کنید

بعضی از قطعات یک وسیله نقلیه به دلیل استفاده از آن‌ها، به‌مرورزمان فرسوده می‌شوند. این قطعات شامل لاستیک، روتور ترمز، لنت ترمز، تیغه‌های برف‌پاک‌کن، لامپ، مایعات و فیلترها و حتی اجزای سیستم تعلیق و جلوبندی هستند.

بهتر است با فرض اولیه اینکه تمام قطعات مصرفی خودروی موردنظر شما فوراً به تعویض احتیاج دارند و فروشنده ترجیح می‌دهد شما از این موضوع خبر نداشته باشید، موضوع را بررسی کرده و تمامی این موارد را چک کنید. اگر نمی‌دانید که چگونه این قطعات را بازرسی کنید، در هنگام بازرسی توسط کارشناس از وی بخواهید این موارد را بررسی کند. عدم توجه به این موضوع می‌تواند برای شما هزینه‌بر باشد. موضوع مهم دیگر این است که پیش از خرید خودروی دست‌دوم، بررسی باتری را فراموش نکنید. باتری‌های نصب‌شده در کارخانه می‌توانند تا دو سال به‌خوبی کارکرده و سپس و شروع به ایجاد مشکلات الکترونیکی در سیستم‌های وسایل نقلیه می‌کنند. به گفته بسیاری از دارندگان وسایل نقلیه، ضعف باتری دلیل اصلی بروز مشکلات به‌ویژه در فصول سرد سال است.

هزینه‌های تعمیر و نگهداری معمول خودرو را در نظر بگیرید

توجه داشته باشید که هر خودرویی به‌طورمعمول دارای هزینه‌های تعمیر و نگهداری است و این هزینه در برخی خودروها بیشتر و در برخی کمتر است. شاید شما قصد داشته باشید با تجربه داشتن یک پراید، یک مزداخریده یا ماشین اقتصادی قدیمی خود را با یک لکسوس یا هیوندای جدید عوض کنید. درهرصورت، اطمینان از درک پیامدهای بودجه نگهداری خودرو می‌تواند از غافلگیری‌های ناخوشایند جلوگیری کند.

قبل از خرید، در مورد هزینه‌های مواردی مانند بیمه، لاستیک، تعویض روغن و سرویس، تحقیق کنید. توجه داشته باشید که برخی از مدل‌های لوکس و اسپرت هزینه های نگهداری سرسام آوری داشته و معمولا بیمه این اتومبیل‌ها از قیمت مدل‌های اقتصادی بیشتر است.

در مورد ایرادات اساسی مدل خودرو تحقیق کنید

به طور معمول برخی از خودروهای موجود در بازار در بخش هایی از سیستم موتور یا جلوبندی خود ضعیف تر از نمونه های مشابه بوده و گاهی این مشکلات از زمان ساخت در کارخانه همراه خودرو هستند. برای مثال چند سال پیش به دلیل استفاده از یک قطعه نامناسب، بسیاری از خودروهای پژو ۴۰۵ بدون دلیل دچار آتش سوزی می شدند.  به‌طورمعمول فراخوان‌های مختلفی برای رفع نقص ایمنی نهفته در وسایل نقلیه از سوی شرکت‌های سازنده خودرو صادر و تعمیرات مربوط به آن به‌صورت رایگان توسط نمایندگی خودرو انجام می‌شود.

با مراجعه به  بخش خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروساز می‌تواند بررسی کند که آیا موارد یادآوری ایمنی مرتبط با فراخوان‌های اعلام‌شده، در وسیله نقلیه‌ای که شما تازه خریداری کرده‌اید وجود دارد یا خیر؟ اطمینان از انجام همه کارهای فراخوان باعث ایمنی بیشتر وسیله نقلیه شما شده و همچنین می‌تواند از بروز مشکلات در عملکرد برخی از سیستم‌های وسیله نقلیه جلوگیری کند.

گزارش: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا