واکسن کرونای آکسفورد باید مجددا ارزیابی شود

هنوز مدت زیادی از انتشار خبر موفقیت آمیز بودن واکسن کرونای دانشگاه آکسفور نگذشته است که مدیران این پروژه خبر از لزوم ارزیابی مجدد این نتایج می دهند. در همین رابطه مدیر اجراییپروژه ساخت واسکن آکسفورد اعلام کرد: ما باید تاثیرگذاری این واکسن را مجددا بررسی کنیم البته نتایج این مطالعه جدید بین المللی سریعتر از حد معمول مشخص خواهد شد زیرا ما می دانیم که اثربخشی واکسن ما بالا است بنابراین به تعداد کمتری بیمار برای شرکت در این آزمایش نیاز داریم.

نا متناسب بودن نتایج به دست امده حاکی از آن است که در این مطالعات یک اشتباه رخ داده و به افراد آزمایش شده طی مرحله نخست، یک دوز کامل واکسن به جای نیم  دوز تزریق شده است و احتمالا دلیل بروز اشتباه در نتایج نیز همین مساله باشد.

اعضای این تیم پژوهشی و سازندگان واکسن فوق اعلام کردند طبق نتایج موقت آزمایشات بالینی در مقیاس وسیع که در انگلستان و برزیل انجام شده ،مشخص شد واکسن  آسترا به طور متوسط تا هفتاد درصد موثر است.

در این میان نکات مبهم و موارد نامشخصی در نتایج به دست آمده وجود دارد زیرا در یک گروه از افرادی که این واکسن را دو نوبت و طی دو ماه دریافت کرده اند، مصونیت ۹۰ درصدی ایجاد شد. این افراد در ابتدا نیم دوز واکسن و سپس یک دوز کامل دریافت کرده بودند و در گروه دیگری که در این آزمایش شرکت داشتند این میزان تنها ۶۲ درصد بوده است. گفته می شود به افراد گروه دوم، دو دوز کامل واکسن تزریق شده است.

نا متناسب بودن نتایج به دست امده حاکی از آن است که در این مطالعات یک اشتباه رخ داده و به افراد آزمایش شده طی مرحله نخست، یک دوز کامل واکسن به جای نیم  دوز تزریق شده است و احتمالا دلیل بروز اشتباه در نتایج نیز همین مساله باشد.

به باور کارشناسان احتمالا  دوز اولیه کمتر،  منجر به اثر بخشی بیشتر در واکسن خواهد شد. در همین رابطه هلن فلچر استاد ایمنی شناسی از دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن اعلام کرد: این احتمال وجود دارد که  یک پاسخ ایمنی قوی به اولین دوز واکسن بتواند به طور موثری پاسخ ایمنی به تزریق دوم نشان داده و عملکرد ویروس را مسدود کند.

همزمان با این موضوع، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که مشتاقانه در انتظار انتشار كامل اطلاعات واکسن آكسفورد / AstraZeneca است. بررسی اطلاعات دقیق این واکسن به ما امکان می دهد تا عملکرد آن را  بهتر درک کنیم.

کریس ویتی ، مدیر ارشد سازمان بهداشت انگلستان نیز  در یک کنفرانس مطبوعاتی به دانشگاه آکسفورد درباره  نتیجه گیری عجولانه هشدار داده  و از ان ها درخواست کرد تا پایان کامل مطالعات صبور باشند.

در خاتمه لازم به توضیح است که واکسن دانشگاه آکسفورد نسبت به نمونه های مشابه دارای مزیت های متعددی است که اهمیت نتیجه گیری آن را بیشتر می کند زیرا این واکسن در مقایسه با واکسن فایزر و مدرنا که باید در دمای بسیار پائین نگهداری شوند، در فریزر های معمولی قابل نگهداری است و این موضوع موجب تسهیل در استفاده و کاهش قیمت نهایی آن خواهد شد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا