میز اتوی دختر ۱۴ ساله هندی برنده جایزه نوآوری ۱۱ هزار دلاری شد

یک دختر نوجوان ۱۴ ساله به نام "وینیشا اوماشانکار" به خاطر اختراع یک گاری چرخ دار مجهز به صفحات خورشیدی و باتری های کافی برای تأمین انرژی یک اتو بخار، برنده جایزه آب و هوای کودکان شد.

هند دارای یک مشکل بزرگ به نام اتو است که آسیب فراوانی را به جنگل های این کشور وارد می کند، چرا که طبق اعلام وزارت علوم و فناوری هند، ۱۰ میلیون گاری اتو و مغازه های اتوشویی در این کشور روزانه بیش از ۵ کیلوگرم زغال برای اتو کردن لباس های میلیون ها هندی استفاده می کنند.

"وینیشا" که از عواقب این اقدام به ظاهر پیش پا افتاده برای هندی ها آشفته بود، تصمیم گرفت که چاره ای بیندیشد. وی می گوید: من مقدار زغال چوب بسیار زیادی را که برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد، محاسبه کردم و دریافتم که آلودگی ناشی از آن موجب تغییر وضعیت آب و هوا و تغییرات اقلیمی می شود و به مادر زمین و سلامتی انسان ها آسیب می رساند. من می خواستم برای جایگزینی زغال چوب، یک منبع تجدیدپذیر ایجاد کنم و این گونه بود که گاری اتوی خورشیدی من متولد شد.

"وینیشا" به رسانه های هند گفت: من روی یک راه حل مناسب تحقیق کردم و دریافتم که استفاده از انرژی خورشیدی می تواند به طور مؤثر جایگزین استفاده از زغال چوب برای گرم کردن اتو شود.

وی این اختراع را در اوقات پس از مدرسه و طی ۶ ماه توسعه داد. اولین نمونه اولیه که توسط وی ساخته شد، یک سال پیش توسط بنیاد ملی نوآوری تحت اداره وزارت علوم و فناوری هند مورد آزمایش قرار گرفت و همچنین درخواست ثبت اختراع توسط وی را تایید کرد.

به گفته "وینیشا" برای شارژ این دستگاه تقریباً ۵ ساعت قرارگیری در زیر نور آفتاب نیاز است و هر باتری قادر است تا ۶ ساعت انرژی اتو را تأمین کند. علاوه بر این، این گاری خورشیدی می تواند در هر زمان لازم با برق شبکه یا برق تولیدی از یک ژنراتور کار کند.

همانطور که گفته شد، این اختراع برنده جایزه "آب و هوای کودکان" شده است که یک جایزه بین المللی است و به کودکانی اعطا می شود که برای بهبود شرایط آب و هوا و محیط زیست تلاش کرده اند. این جایزه ۱۱ هزار و ۶۰۰ دلاری برای پیشبرد این پروژه به وی تعلق گرفت.

"وینیشا" به رویترز انگلیس گفته که امیدوار است این گاری باعث بهبود درآمد و سلامتی کارگران و مغازه دارانی که وظیفه اتو کردن البسه مردم هند را بر عهده دارند، شود.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا