مزدا ۳ با فناوری انقلابی موتور به خیابان‌ها می‌آید

شاید بتوان گفت که به‌کارگیری فناوری موتور انقلابی «اسکای‌اکتیو-ایکس» (SkyActiv-X) به‌عنوان پیشرانه‌ی جدید آرزویی برای بسیاری از نقاط جهان شده است.برای نمونه، در آمریکا، موتور بنزینی احتراق داخلی با فشرده‌سازی یا SPCCI در هنوز تأیید نشده است و در ایالات متحده ابتدا مزدا ۳ قدرتمند توربوشارژر عرضه خواهد شد.

موتور ۲٫۰ لیتری و چهار سیلندر SkyActiv-X نسل بعدی موتورهای این شرکت است که در حقیقت نخستین موتور کاربردی جهان با فناوری احتراق فشرده‌شده به‌شمار می‌رود. به گفته‌ی مزدا این موتور ۲۰ درصد مصرف سوخت بهتری نسبت به نسل قبلی Skyactiv-G دارد. اگرچه باید گفت که این موتور سوخت فسیلی هنوز آخرین فناوری مزدا نیست و این سیستم پیشرانه‌ی انقلابی در ژاپن حتی به‌روزرسانی تازه‌ای را هم دریافت خواهد کرد که شامل نیمه‌الکتریکی شدن خواهد بود.

این موتور جدید مزدا که اکنون e-SkyActiv-X نامیده می‌شود، کنترل احتراق را بهینه می‌کند، شارژدهی فوق‌العاده را بهبود می‌بخشد و از یک موتور هم‌زمان ۲۴ ولت جریان متناوب هم بهره می‌برد. این موضوع منجر به افزایش گشتاور و توان خروجی موتور می‌شود که از ۱۷۷ اسب بخار (۱۳۲ کیلووات) به ۱۸۸ اسب بخار (۱۴۰ کیلووات) و از ۲۲۴ نیوتن‌متر (۱۶۵ پوند فوت) به ۲۴۰ نیوتن‌متر (۱۷۷ پوند فوت) می‌رسد.

افزایش توان خروجی همچنین با به‌روزرسانی‌های دیگری مانند بهبود فنر سیم‌پیچ و میراگرها در مدل ۲۰۲۱ مزدا ۳ (Mazda 3 2021) همراه است که در ابتدا برای ژاپن ارائه می‌شود. برخی از ویژگی‌های کروز کنترل تطبیقی ​​آن هم برای تطبیق بهتر با ویژگی‌های انسانی به‌روز شده است، در حالی که پشتیبانی کروز و ترافیک (CTS) به سرعت عملیاتی بالاتری ارتقا یافته اما مزدا هنوز میزان آن را اعلام نکرده است.

این خودرو در ابتدا از جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته دستی یا خودکار بهره می‌برد و پیشرانه‌ی به صورت چرخ جلو متحرک یا چهار چرخ متحرک قابل سفارش است.

همان‌طور که گفته شد، e-SkyActiv-X به‌روز شده، اکنون به همراه دیگر نسخه‌های به‌روز شده‌ی مزدا ۳ مانند خودروی جمع‌وجور دیزلی برای مدل ۲۰۲۱ در ژاپن دردسترس است. همچنین مزدا ۳ جدید در دو نوع بدنه‌ی سدان و هاچ‌بک در بازار عرضه شده است.

هنوز زمان عرضه‌ی مزدا ۳ مدل ۲۰۲۱ در بازارهای کشورهای دیگر مشخص نیست. تنها اطلاعات موجود آن است که موتور قدرتمند SkyActiv-X فعلا فقط در اروپا و ژاپن ارائه می‌شود و مشتریان در کشورهای دیگر باید همچنان منتظر بمانند.

منبع:دیجی کالامگ

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا