آیا متخصصان هم ایمنی واکسن‌های کرونا را تایید می‌کنند؟

در حال حاضر، برخی واکسن‌های کرونا برای استفاده اضطراری مورد تایید قرار گرفتند و سازندگان در حال آماده‌سازی لازم برای ارسال میلیون‌ها دوز واکسن هستند و کارشناسان نیز تلاش می‌کنند تا به مردم اطمینان دهند که سرعت توسعه واکسن خطری در ایمن بودن واکسن ایجاد نمی‌کند، اما واقعا این سرعت پیشرفت موجب کاهش ایمنی واکسن شده است؟

شرکت‌کنندگان در آزمایش‌های شرکت‌های فایزر و بیو ان تک (Pfizer-BioNTech) و مدرنا (Moderna)، دو پیشرو تولیدکننده واکسن کرونا به مدت دو ماه شرکت‌کنندگان را تحت نظر قرار گرفتند.

مدیر انستیتوی بهداشت جهانی یل گفت: بین سرعت و سرعت خیلی بالا تفاوت وجود دارد. به‌طور عادی برای بررسی عوارض جانبی بر اساس قوانین سازمان غذا و دارو ایالات‌متحده (FDA) حدود ۶ ماه زمان لازم است و در موارد کنونی این زمان به دو ماه کوتاه شده است. اما اگر در دو ماه اول عوارضی مشاهده نشود، بسیار نادر است که در چهار ماه بعد موردی وجود داشته باشد و شدت بحران بهداشت عمومی کنونی موجب تغییر میزان خطر و سود در تولید واکسن شده است.

گریس لی، استاد اطفال دانشگاه استنفورد و عضو هیات مشورتی واکسن‌ مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها ایالات‌متحده اظهار کرد: "در همه‌گیری کنونی، باید به این فکر کنیم که منتظر اطلاعات کامل نیستیم، هرچند خواستار داده‌های کامل هستم. "

اطمینان‌بخش‌ترین موردی که در این آزمایش‌ها وجود دارد تعداد شرکت‌کنندگان است؛ در آزمایش فایزر ۴۴ هزار داوطلب و در آزمایش مدرنا نیز ۳۰ هزار داوطلب بررسی شدند.

شایان‌ذکر است حدود نیمی از این شرکت‌کنندگان به مدت حداقل دو ماه تحت نظارت شرکت‌های مذکور بودند.

بنابراین سازمان غذا و دارو ایالات‌متحده اطلاعات ایمنی در مورد ده‌ها هزار نفر در اختیار خواهد داشت که بسیار بیشتر از میانگین ۶۷۰۰ نفر برای سایر واکسن‌هایی است که در دهه گذشته مجوز دریافت کردند.

هر دو سازنده واکسن گفتند که پس از دو ماه از دریافت دوز دوم، هیچ عارضه جانبی جدی مانند مواردی که زندگی بیمار را به خطر می‌اندازند و نیاز به بستری شدن در بیمارستان ایجاد می‌کنند، در این افراد مشاهده نشد.

واکنش‌های آلرژیک خطرناک نسبت به واکسن مشکلات عصبی و مرگ است اما دریافت‌کنندگان واکسن کرونا خستگی، سردرد، آکنه، درد مفاصل، قرمزی و درد در قسمت تزریق بخصوص بعد از دریافت دوز دوم را تجربه کردند.

عوارض جانبی سطح سه که در اصطلاح پزشکی عوارض شدید است، بر اساس اظهارات این دو شرکت در دریافت‌کنندگان مشاهده نشد و عوارض آن بدون بستری شدن در بیمارستان  برطرف شده است، فقط در چند درصد افراد عوارض شدید رخ‌داده است و به دلیل اندک بودن، قابل‌قبول ارزیابی می‌شود.

بااین‌وجود FDA اطلاعات ایمنی دقیق‌تری را ازآنچه توسط این دو سازنده در بیانیه‌های مطبوعاتی آن‌ها اعلام‌شده است را بررسی خواهد کرد.

به دلیل عدم وجود آشکار "بیماری تقویت‌شده با واکسن "، همان نشانه‌هایی است که بیان می‌کند این دارو باعث بدتر شدن اوضاع می‌شود، مشاهده نشده است و متخصصان تاکنون در مورد عدم عوارض جانبی اطمینان یافته‌اند، علائم خطر همان علائمی هستند که در واکسن ضدویروس متناوب تنفسی در دهه ۱۹۶۰ مشاهده شد.

لازم به ذکر است، پس از دریافت مجوزهای احتمالی، نظارت یا اقدامات "نظارت دارویی " برای سال‌ها ادامه خواهد داشت.

سیستم‌های کاملا تثبیت‌شده‌ای در ایالات‌متحده و اروپا وجود دارد تا ازنظر آماری هرگونه افزایش در بروز موارد جدی جمعیت واکسینه شده را تشخیص داده و علت و معلول را تایید کند.

به‌عنوان‌مثال، برای واکسن‌های آنفلوآنزا، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، کمی احتمال بروز موارد سندرم گیلن-باره Guillain-Barre (موردی که سیستم ایمنی به سیستم عصبی حمله می‌کند) را تشخیص داده است.

ادوارد بلونگیا، دانشمند موسسه تحقیقات کلینیک مارشفیلد که به مدت ۱۵ سال در مورد واکسن‌های آنفلوانزا برای مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها تحقیق کرده است، می‌گوید: حتی در میان موارد نادر، همه آن‌ها طی ۶ هفته از تلقیح اتفاق افتاد.

نظارت پس از مجوز منجر به لغو اولین واکسن روتاویروس در ایالات‌متحده در سال ۱۹۹۹، ۹ ماه پس از صدور مجوز آن شد. موارد نادر انسداد روده دو هفته پس از واکسیناسیون در کودکان خردسال مشاهده‌شده است.

بدبینی افراد نسبت به واکسن در هر کشوری متفاوت است؛ بر اساس نظرسنجی‌ها ماه ژوئن، در چین ۸۸ درصد افراد آماده واکسیناسیون هستند درحالی‌که ۵۹ درصد در فرانسه و ۵۵ درصد در روسیه تمایل به دریافت واکسن دارند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا