مورچه برگ شکن با بدن زرهی

محققان به طور اتفاقی گونه جدیدی از مورچه های برگ شکن را پیدا کردند که با استفاده از موادمعدنی زیستی برای بدن خود زرهی می سازند که تاکنون نمونه ای از آن در حشرات دیگر به چشم نخورده است.

این گونه مورچه، شکل تحول یافته ای از مورچه هاست که به احتمال زیاد قدمت آنها به 60 میلیون سال پیش برمی گردد و به نظر می رسد با قارچ هایی که به عنوان غذا کشت می کنند، توسعه یافته اند.

به گزارش sky، کلونی بالغی از این گونه مورچه ها، نوعی ابراورگانیسم مؤثر به شمار می روند که در آن، میلیون ها مورچه به دسته های 4 و 7 تایی تقسیم می شوند و به عنوان باغبان و جنگجو کار می کنند. زمانی که کلونی ها محصولات قارچی و جوجه های بزرگ مورچه های بالغ را شامل می شوند، منبع تغذیه ای غنی را برای گونه های مورچه غارتگر عرضه می کنند.

دانشمندان زمانی متوجه وجود چنین مورچه هایی شدند که در حال تحقیق روی بررسی ارتباط میان گونه های مورچه های برگ شکن و نوعی باکتری بودند که آنتی بیوتیک هایی تولید می کنند که از آنها و محصولاتشان در برابر انواع بیماری ها جلوگیری می کند.

طبق گزارشی که در مجله nature به چاپ رسیده، محققان دریافتند که بسیاری از گونه های این مورچه در لایه ای از موادمعدنی پوشیده شده اند که اسکلت خارجی آنها را پوشش می دهد و به طور مؤثری بدنی زرهی برای آنها ایجاد کرده است.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان دانشگاه ویسکونسین مدیسون دریافتند که این بدن زرهی را خود مورچه ها تولید کرده اند که در فرآیند بالغ شدن آنها رخ می دهد. آنها برای آزمایش مؤثر بودن این زره از جنس موادمعدنی زیستی برای مورچه ها، آنها را در نبردی طبیعی قرار دادند که معمولا بین مورچه ها در حیات وحش برای تصاحب منطقه رخ می دهد.

محققان در این نبرد آزمایشی نشان دادند مورچه هایی که بدنی زرهی داشتند، در جنگ با دیگر مورچه ها کم ترین آسیب را متحمل شدند و شانس زنده ماندن آنها نیز به مراتب بالاتر از دیگر مورچه های فاقد بدن زرهی بود.

آنها مشاهده کردند که در جنگ های 6 روزه، 50 درصد مورچه های بدن زرهی توانستند از عهده جنگ با مورچه های کارگز قوی تر برآیند و شانس زنده ماندن بالایی هم داشتند. معمولا در مورچه های کارگز بالغ که در خارج از لانه به دنبال غذا می گردند، این بدن زرهی وجود دارد که نشان از اهمیت بالای این کلسیت منیزیمی بالا در پیروزی رقابتی حشرات در محیط زیست دارد.

منبع:ندا اظهری