دانش فعلی ما برای مبارزه با کرونا کافیست

دکتر اکبر درگلاله، پژوهشگر و متخصص هماتولوژیی، در گفتگو با سیناپرس و در پاسخ به این پرسش که بزرگترین علامت سوال دانشمندان در باب کرونا هم به لحاظ دارو و درمان و هم به لحاظ شناخت ویروس چیست و به طور دقیق ما به چه اطلاعاتی برای مهار ویروس کرونا نیاز داریم؟ گفت: برای پاسخ درست به هر بیماری، باید عامل بیماری را از نظر ساختار و عملکرد به درستی شناخت و رفتار عامل بیماری زا یا پاتوژن را در بدن  بخوبی دانست و سپس اقدام به مبارزه با عامل بیماری زا و تخفیف علائم بیماری کرد. خانواده کرونا ویروس ها از اوایل قرن 21 برای بشر بیماری هایی ایجاد کردند. اوایل قرن بیست و یکم ابتدا شاهد ظهور کروناویروس سندرم حاد تنفسی یا اصطلاحا  SARS-CoV  بودیم و در ادامه کروناویروس سندرم تنفسی خاورمیانه یا MERS-CoV ظهور پیدا کرد که از خانواده کرونا ویروس ها بودند.

تولید واکسن و در اختیار قرار گرفتن آن به معنی پایان بیماری نیست و واکسن یک عامل کمک کننده است و در کنار راه های پیشگیری که در حال حاضر وجود دارد به کنترل بیشتر بیماری کمک خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: در اواخر 2019 نیز شاهد ظهور ویروس کرونای جدید یا کروناویروس سندرم حاد تنفسی-2 SARS-CoV-2 بودیم. بیماری نخست در سال 2002 در چین ظهور یافته و به 5 کشور دیگر نیز انتقال یافت و باعث ایجاد عفونت در بیش از هشت هزار نفر شده و حدود 800 مرگ را در پی داشت. این در حالیست که MERS-CoV   که در سال 2012 ظهور یافته بود به 27 کشور منتقل شد و موجب آلودگی حدود 2500 نفر و مرگ حدود 900 نفر شد. به دلیل ظهور کرونا ویروس های قبلی و شباهت زیاد بین ساختار و ژنوم کرونا ویروس جدید با کرونا ویروس های پیشین، به سرعت ساختار و ژنوم ویروس شناسایی شد.

درگلاله شناخت سریع ژنوم ویروس را مهمترین عامل در تشخیص به موقع بیماری دانست و گفت: شناسایی ساختار، ژنوم و عملکرد ویروس نقش بسیار مهمی در راه مبارزه با بیماری دارد. همچنین شناسایی سریع ژنوم ویروس به بشر این امکان را داد تا بتواند به کمک تست های ژنتیکی دقیق به تشخیص به موقع بیماری بپردازد و همانطور که می دانید امروزه شناسایی استاندارد بیماری بر اساس تست های ملکولی انجام می شود که این نشان دهنده واکنش سریع بشر نسبت به این بیماری نوظهور بود. همچنین آشنایی با ساختار ویروس باعث شد تا واکسن مورد نیاز به سرعت به مرحله فعلی برسد. همین آشنایی با ساختار و عملکرد ویروس به بشر کمک خواهد کرد تا با استفاده از داروهای اختصاصی بتواند عملکرد ویروس را در بدن مختل کرده و به مبارزه مستقیم با خود ویروس بپردازد.

این پژوهشگر با اشاره به وضعیت دانش کنونی بشر در مبارزه با ویروس کرونادر گفتگو با سیناپرس تاکید کرد: در واقع می توان گفت دانش کنونی به بشر کمک کرده است تا در بسیاری از ابعاد به مبارزه با ویروس بپردازد. ما تا حدود زیادی دانش مناسب جهت مبارزه با ویروس و بیماری کووید-19 را داریم اما فرآیند تولید واکسن و دارو فرآیند زمانبری است و نیاز به طی کردن مراحل پژوهشی مختلف است تا اطمینان حاصل شود علاوه بر کارا بودن واکسن ها و داروها، اثر سوء احتمالی آنها باید بر روی انسان نیز بررسی شوند و پس از اطمینان از سلامت آنها، به مردم عرضه شوند.

تولید واکسن، پایان یک بیماری نیست

درگلاله درباره وضعیت آینده در باب کووید19 گفت: بطور کلی وضعیت آینده منوط به چند فاکتور است و عوامل متعددی در کنار هم قرار می گیرند تا وضعیت ما را در آینده در مواجهه با این بیماری مشخص کنند. قبل از هر موضوعی باید بدانیم تولید واکسن و در اختیار قرار گرفتن آن به معنی پایان بیماری نیست و واکسن یک عامل کمک کننده است و در کنار راه های پیشگیری که در حال حاضر وجود دارد به کنترل بیشتر بیماری کمک خواهد کرد. به همین دلیل رعایت اصول و موازین بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی اصلی ترین عواملی هستند که به کنترل بیماری کمک خواهند کرد. موسسه معیار سلامت و ارزیابی،  یک موسسه تحقیقاتی بین المللی بوده و پیش بینی های معتبری را در مورد بیماری ها ارائه می دهد، در مورد وضعیت کووید-19 نیز پیش بینی هایی ارائه کرده است.

پیش‌ بینی ها از چه قرار است

به گفته درگلاله، این موسسه وضعیت بیماری کووید-19 را بر سه صورت پیش بینی کرده است. نخست، ادامه وضعیت فعلی و استفاده از ماسک و رعایت مقررات مربوط به جلوگیری از شیوع کووید 19 ، وضعیت دوم  مربوط به استفاده عمومی و جامع از ماسک می شود و در نهایت وضعیت سوم به عدم سخت گیری در رعایت قوانین و مقررات و اصول بهداشتی کووید-19 مربوط می شود.

وی گفت: در واقع قرار دادن سه نوع پیش بینی حاکی از نقش بسیار مهم رعایت اصول و موازین بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است. بر اساس این پیش بینی، در صورت استفاده عمومی از ماسک و رعایت اصول بهداشتی از طرف عموم، شیوع بیماری با سرعت بسیار بیشتری کاهش خواهد یافت، این در حالیست که در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی روند بیماری رو به رشد خواهد بود.

به همین دلیل، با وجود پیشرفت های خوبی که در زمینه تولید واکسن و نیز شناخت بیماری ایجاد شده و در آینده نیز خواهد شد، باید اصول و موازین بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را همچنان در اولویت قرار داد.

گفت و گو: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا