آیا جویدن آدامس لاغر می‌کند؟

سایر افراد هم ادعا می‌کنند که جویدن آدامس جلوی اشتهای آن‌ها را می‌گیرد و به تقویت عضلات صورت‌ کمک می‌کند. در این مقاله از لحاظ علمی بررسی می‌کنیم که آیا واقعا جویدن آدامس به کاهش وزن کمک می‌کند یا نه.

تأثیرات جویدن آدامس برای لاغری جزئی و ناچیز است

اگرچه تمام مطالعات این موضوع را تأیید نمی‌کنند، اما بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند که جویدن آدامس برای لاغری، احتمالا  فواید زیر را داشته باشد:

• ممکن است به شما در کاهش اشتها و احساس گرسنگی کمک ‌کند

عمل جویدن آدامس ممکن است سبب احساس سیری بیشتر و کاهش گرسنگی ‌شود و به کاهش اشتهای شما، به‌ویژه برای خوردن میان ‌وعده کمک کند.

عمل جویدن آدامس ممکن است سبب احساس سیری بیشتر و کاهش گرسنگی ‌شود و به کاهش اشتهای شما، به‌ویژه برای خوردن میان ‌وعده کمک کند. در مطالعه‌ی اخیرا انجام ‌شده، نشان داده‌ شد که جویدن آدامس، گرسنگی و اشتها را به اندازه‌ی یک نوشیدنی سرشار از کالری کاهش داد. در مطالعه‌ی دیگر، از بعضی از شرکت ‌کنندگان خواسته ‌شد ۳۰ دقیقه بعد از صرف غذا، آدامس بدون قند بجوند. به محض گذشت پنج دقیقه از جویدن آدامس، شرکت‌‌کنندگانی که آدامس جوید‌ه ‌بودند، در مقایسه با سایر شرکت‌کنندگان که آدامس نجویده‌ بودند، احساس سیری بیشتری داشتند.

علاوه ‌بر این، بررسی انجام شده بر روی ۱۵ مطالعه، که ۵ مورد از آن‌ها به طور ویژه تاثیرات جویدن آدامس برای لاغری را بررسی کرده‌ بودند، نشان داد که فرآیند جویدن ممکن است آزاد سازی بعضی از هورمون‌های روده را تحریک کرده و به کاهش گرسنگی و مصرف غذا کمک کند. با این‌ وجود، تمام مطالعات به یافته‌های مشابهی در این زمینه دست نیافته‌اند. بنابراین جویدن آدامس ممکن است روش مؤثری برای کاهش گرسنگی یا مصرف غذا برای همه‌ی افراد نباشد. علاوه‌ بر این، تحقیقات نشان می‌دهند که جویدن آدامس ممکن است اشتهای شما را برای میوه خوردن کاهش دهد و احتمالا کیفیت کلی رژیم غذایی را پایین بیاورد.

• ممکن است به شما در مصرف کالری کمتر کمک کند

بعضی از افراد دوست دارند بین وعده‌های غذایی آدامس بجوند، چون باور دارند این کار از طریق کمک به مصرف کالری کمتر در طول روز، به کاهش وزن کمک می‌کند. در یک مطالعه، شرکت‌کنندگانی که بین وعده‌ی صبحانه و ناهار آدامس جویدند، نسبت به شرکت ‌کنندگانی که آدامس نجویدند، نه تنها بین وعده‌های غذایی احساس گرسنگی کمتری کردند، بلکه در وعده‌ی ناهار هم ۶۸ کالری کمتر مصرف کردند. این میزان کالری، تقریبا برابر با دو قاشق چای‌خوری (۱۰ گرم) کره‌ی بادا‌م ‌زمینی یا یک تکه‌ی کوچک از میوه است.

مطالعات دیگر هم به طور مشابه نشان می‌دهند که جویدن آدامس بعد از وعده‌ی غذایی ممکن است به شما در خوردن ۱۰ درصد میان ‌وعده‌ی کمتر، تا سه ساعت بعد از غذا کمک کند. اگرچه این یافته‌ها امیدوار کننده به نظر می‌آیند، اما باید به یاد داشته باشید که میزان کالری مصرفی کاهش ‌یافته در شرکت‌کنندگان ناچیز بود. علاوه ‌بر این، مشخص نیست که جویدن آدامس سبب کاهش وزن چشمگیر در بلند مدت می‌شود یا نه. همچنین تمام مطالعات در این زمینه به نتایج یکسانی دست نیافته‌اند. در واقع، بعضی از مطالعات نشان می‌دهند که جویدن آدامس تأثیر کمی بر کاهش مصرف غذا یا کالری دارد. بنابراین، برای نتیجه ‌گیری قطعی در این زمینه، به تحقیقات بیشتری نیاز است‌.

• ممکن است به کالری‌‌سوزی کمی بیشتر کمک ‌کند

در یک مطالعه‌ی کوچک، شرکت ‌کنندگانی که قبل و بعد از صبحانه آدامس جویدند، نسبت به افرادی که آدامس نجویدند، سه ساعت بعد از غذا تقریبا ۳ تا ۵ درصد بیشتر کالری سوزاندند.

چند مطالعه‌ی کوچک نشان داده‌اند که عمل جویدن آدامس ممکن است به مقداری کالری‌سوزی کمک کند. در یک مطالعه‌ی کوچک، شرکت‌کنندگانی که قبل و بعد از صبحانه آدامس جویدند، نسبت به افرادی که آدامس نجویدند، سه ساعت بعد از غذا تقریبا ۳ تا ۵ درصد بیشتر کالری سوزاندند. در مطالعه‌ی دیگر نشان داده‌ شد که جویدن آدامس بعد از وعده‌ی غذایی، ترموژنزیس ناشی از رژیم غذایی (DIT) را افزایش داد. ترموژنزیس فرآیندی در بدن است که با تولید گرما باعث افزایش چربی‌سوزی در بدن می‌‌شود و افزایش متابولیسم بدن را هم به همراه دارد. تعداد کالری‌ بیشتری که شرکت‌کنندگان سوزاندند، ناچیز بود. در واقع نتایج نشان می‌دهند که تاثیر آهسته‌تر غذا خوردن بر افزایش DIT، حتی از جویدن آدامس بیشتر است.

تحقیقات بیشتر نشان می‌دهند که جویدن آدامس هنگام راه رفتن ممکن است به کاهش وزن کمک کند. باور بر این است که این موضوع از طریق افزایش ضربان قلب و سرعت پیاده‌ روی، احتمالا منجر به افزایش کالری‌سوزی‌ و چربی‌سوزی‌ می‌شود. با این ‌وجود، این احتمال وجود ندارد که این کار به تنهایی و بدون دخالت تغییرات غذایی و سبک زندگی، سبب نتایج قابل توجه در کاهش وزن شود. علاوه بر این، بعضی از افراد ادعا می‌کنند که جویدن آدامس ممکن است از طریق تقویت عضلات صورت، سبب شکل گرفتن بهتر صورت شود.

خلاصه

جویدن آدامس برای لاغری موثر بوده و ممکن است به کاهش گرسنگی و اشتها، افزایش احساس سیری و کمتر خوردن کمک کند. همچنین ممکن است به کالری‌سوزی کمی بیشتر در طول روز کمک کند. هرچند، اینکه آیا این تأثیرات منجر به کاهش وزن در‌ بلند مدت می‌شوند یا نه، نامشخص است.

آیا بعضی از انواع آدامس‌ها در کاهش وزن مؤثرتر هستند؟

آدامس‌ها انواع مختلفی دارند، مثل آدامس‌های حاوی قند و نیکوتین، آدامس‌های بدون قند و آدامس‌های حاوی کافئین. باور بر این است که بعضی انواع آدامس‌ها نسبت به سایر آدامس‌ها، بیشتر به کاهش وزن کمک می‌کنند. هرچند تحقیقات زیادی در مورد مقایسه‌ی تأثیرات انواع آدامس‌ها در کاهش وزن وجود ندارد. در ادامه به بررسی بعضی از انواع آدامس‌ها و تأثیر آن‌ها بر کاهش وزن می‌پردازیم.

• آدامس بدون قند

شکر برای افرادی که قصد کاهش وزن یا جلوگیری از افزایش وزن دارند، مضر است. به همین دلیل است که آدامس‌های بدون قند، معمولا بهتر از آدامس‌های حاوی قند به ‌شمار می‌روند. با این‌ وجود، آدامس معمولی در هر ۲ گرم، فقط ۲ کالری بیشتر از آدامس بدون قند دارد. چنین تفاوت ناچیزی در کاهش وزن بیشتر، تأثیر قابل توجهی نخواهد داشت.

همچنین به یاد داشته ‌باشید که آدامس‌های بدون قند معمولا حاوی شیرین‌ کننده‌های مصنوعی، مثل آسپارتام یا سوکرالوز هستند، که با ضعیف کردن سلامت روده، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی عروقی و چاقی مفرط در ارتباط هستند. آدامس بدون قند ممکن است حاوی الکل قند (مثل سوربیتول) باشد. الکل قند سبب درد شکم، گاز، نفخ و اسهال می‌شود، به‌ویژه اگر روزانه بیش از ۵ تا ۲۰ گرم مصرف شود.

• آدامس‌های حاوی نیکوتین

نیکوتین، ترکیبی که معمولا در سیگار یافت می‌شود، به کاهش اشتها و کمک به کمتر خوردن شناخته می‌شود. علاوه‌ بر این، نیکوتین ممکن است به مقدار کمی متابولیسم (سوخت‌وساز) بدن را افزایش دهد و از این طریق، باعث شود بدن‌ روزانه چند کالری بیشتر بسوزاند. شاید به همین دلیل است که افرادی که در حین ترک سیگار آدامس نیکوتین‌دار می‌جوند، در مقایسه با افرادی که آدامس معمولی می‌جوند یا اصلا آدامس نمی‌جوند، افزایش وزن کمتری دارند. با این ‌وجود، نیکوتین بسیار اعتیادآور است و تأثیرات بدی بر روی سلامتی دارد. بنابراین، مصرف آدامس نیکوتین‌دار برای کاهش وزن توصیه نمی‌شود، مگر اینکه در حال ترک سیگار باشید‌.

• آدامس‌های حاوی کافئین

کافئین، ترکیب رایجِ موجود در قهوه و چای، ممکن است از طریق افزایش تعداد کالری و چربی که بدن می‌سوزاند، سبب کاهش وزن شود. یک تحقیق، که شامل بیش از ۶۰۰ شرکت ‌کننده بود، نشان داد که مصرف کافئین بیشتر ممکن است با کاهش وزن، توده‌ی چربی و شاخص توده بدنی (BMI) در ارتباط باشد. سایر مطالعات نشان می‌دهند که کافئین می‌تواند به چربی‌سوزی بیشتر، هم در حین استراحت و هم در حین ورزش کردن کمک کند. به همین ترتیب، مکمل‌های کاهش وزن یا آدامس‌های حاوی کافئین‌ ممکن است فقط به کاهش مقدار کمی از وزن شما (دست‌کم در همان ابتدای مصرف) کمک کنند. هرچند بدن شما به مرور زمان به مصرف منظم کافئین عادت می‌کند، که این موضوع ممکن است سبب کاهش تأثیرات آن در کاهش وزن شود‌.

علاوه‌ بر این، آدامس‌های کافئین‌دار معمولا حاوی ۲۵ تا ۱۰۰ گرم کافئین در هر تکه از آدامس هستند. بنابراین، جویدن حتی چند تکه آدامس در روز ممکن است سبب شود از میزان کافئین مجاز در روز، یعنی ۴۰۰ گرم فراتر بروید، به‌ویژه اگر سایر مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی کافئین را هم مصرف کنید. مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند سبب احساس اضطراب یا دشواری در خوابیدن شود. اگر دوز بالایی از کافئین را مصرف کنید، ممکن است دچار حالت تهوع، استفراغ، ضربان قلب به شدت سریع و حتی تشنج شوید. بنابراین، باید از مصرف بیش از حد کافئین خودداری کنید.

خلاصه

ممکن است برای بعضی از افراد تحمل آدامس بدون قند دشوار باشد. این نوع آدامس احتمالا هیچ فایده‌‌ای در کاهش وزن هم نداشته ‌باشد. اگر می‌خواهید آدامس کافئین‌دار مصرف کنید، نباید در این کار زیاده‌روی کنید. همچنین بهتر است از مصرف آدامس نیکوتین‌دار خودداری کنید.

نکته‌ی پایانی

بعضی از افراد باور دارند جویدن آدامس برای لاغری مفید است. جویدن آدامس ممکن است به شما در احساس گرسنگی کمتر، کاهش اشتها و احساس سیری برای مدت طولانی‌تر کمک کند. این موضوع می‌تواند به شما کمک کند در طول روز مقدار کالری کمتری مصرف کنید. با این ‌حال، به نظر می‌رسد تأثیرات جویدن آدامس برای لاغری ناچیز است و این احتمال وجود ندارد که بدون همراهی با تغییرات قابل ‌توجه در رژیم غذایی و سبک زندگی، سبب کاهش وزن در طولانی‌ مدت شود.

علاوه ‌بر این، هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد جویدن آدامس از طریق تقویت عضلات به شکل‌ گرفتن بهتر صورت کمک می‌کند. آدامس‌های بدون قند، مفیدتر از آدامس‌های معمولی نیستند. آدامس‌های کافئین‌دار ممکن است در زمینه‌ی کاهش وزن کمی مفیدتر باشد، اما نباید در مصرف آن‌ها زیاده‌روی کنید. باید به طور کامل از مصرف آدامس‌های نیکوتین‌دار (صرفا برای کاهش وزن) خودداری کنید، مگر اینکه قصد ترک سیگار داشته‌ باشید.

منبع:دیجی کالامگ

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا