واکسن آنفلوآنزای نو ترکیب ایرانی در مرحله اخذ مجوز اخلاق قرار گرفت

دکتر مصطفی قانعی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا در خصوص تولید واکسن آنفلوآنزای ایرانی گفت: یکی از شرکت های دانش بنیان در حال تولید واکسن آنفلوآنزای نوترکیب در کشور است، این واکسن اکنون در مرحله اخذ مجوز اخلاق است برای اینکه بتواند کلینیکال ترایال (کارآزمایی بالینی) انسانی را شروع کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر در دنیا دو نوع واکسن آنفلوآنزا تولید می شود که یکی از طریق تخم مرغ SPF و دیگری به طریق نوترکیب تولید می شود؛ واکسن های آنفلوآنزای تخم مرغی، از تخم مرغ اس پی اف درست می شود که در حال حاضر خود این تخم مرغ تحریم است و در واقع واکسن آنفلوآنزای تولید شده توسط شرکت های دانش بنیان، واکسن نوترکیب است.

قانعی افزود: در ایران کارهای مربوط به تولید واکسن آنفلوآنزای نوترکیب انجام شده است و به جز تعداد معدودی از کشورها که روی تکنولوژی آن کار کرده اند، مابقی کشورها این نو واکسن را ندارند.

وی یادآور شد: درحال حاضر این واکسن به میزان مورد نیاز برای انجام آزمایش های اولیه، تولید شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری ادامه داد: در حال حاضر کمبود شدیدی در خصوص واکسن آنفلوآنزا در دنیا وجود دارد و کشور ما نیز از این مساله مستثنی نیست اما با توجه به اینکه دانش‌بنیان‌های ایرانی توان بالایی در تولید واکسن دارند، باید از این فرصت استفاده کنیم.

قانعی گفت: ستاد توسعه زیست فناوری همیشه یکی از اولویت‌های کاری خود را تولید و بومی‌سازی انواع واکسن‌های کاربردی در نظام سلامت قرار داده است و صنعت واکسن را رگ حیات نظام سلامت می‌داند.

پیش از این رییس ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به فعالیت یکی از شرکت های دانش بنیان در زمینه تولید واکسن نوترکیب آنفلوآنزا گفته بود که با تولید این واکسن در کشور سال آینده از واردات واکسن آنفلوآنزا بی‌نیاز می‌شویم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا