پایان عصر استفاده از سکه

سکه های فلزی را می توان نخستین نوع رسمی پول در جهان محسوب کرد که توسط انسان ساخته شده و برای تبادلات تجاری مورد استفاده قرار گرفت. البته پیش از آن به صورت پراکنده ای در برخی سایت های باستانی شاهد استفاده از انواع صدف، مهره، گوش ماهی و … به عنوان پول بودیم که نمی توان آن را به عنوان یک سیستم جامع و فراگیر محسوب کرد. به طور کلی چند هزار سال است که انسان برای انجام تبادلات تجاری خود از سکه های مختلفی که عمدتا از فلز ساخته شده، استفاده می کند.

باید اذعان داشت که هنوز برای صحبت از حذف اسکناس از بازارهای مالی بسیار زود است اما شواهد نشان می دهد که استفاده از سکه به آخرین روزهای خود نزدیک شده و این موضوع موجب بروز مشکلاتی برای برخی تجارت های کوچک خواهد شد که لازم است این افراد به سرعت خود را با شرایط جدید  وفق دهند.

این روند طی سال ها و دهه های اخیر بسیار کند شده و در ابتدا با ظهور اسکناس و سپس با الکترونیکی شدن مبادلات تجاری، استفاده از سکه کمرنگ تر شده است. پیش از این ما سکه های فلزی را در همه جا حمل و استفاده می کردیم ، اما افزایش پول دیجیتال باعث می شود حمل پول های این چنینی خاطره ای دور از ذهن باشد.

امروزه در بیشتر مناطق جهان سکه ها عمدتا در قلک های کودکان جمع شده و کاربرد چندانی نداشته و عملا برای خرید وسایل و یا استفاده از خدمات هم، ارزش کافی نداشته باشند. به همین دلیل سیاست گذاری های کلان اقتصادی کشورهای مختلف جهان به سمت حذف سکه از مبادلات مالی حرکت کرده و روند بازارهای مالی به سمت استفاده از کارت ها ، برنامه ها و سایر پرداخت های بدون پول و سریع میل دارد.

کشور چین برنامه هایی برای جایگزینی پول با  ارز دیجیتال داشته  ایالات متحده نیز در حال بررسی، تحقیق و آزمایش  در این رابطه است.  شرکت های غیر دولتی مانند فیس بوک نیز تهیه یک ارز دیجیتال خاص خود را  در دست  تهیه داشته و برخی ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین نیز امروزه در سراسر جهان مورد استفاده قرار دارند.

از سوی دیگر خدمات بانکداری اینترنتی در همه کشورها مورد توجه قرار داشته و میلیون ها کاربر از این طریق خرید کرده یا قبض های خود را پرداخت می کنند. در این میان اما شیوع کرونا و همه گیری آن را می توان تیر خلاصی بر استفاده از پول های فیزیکی و به ویژه سکه محسوب کرد، زیرا در طول یک سال گذشته مردم به طور وسیعی از استفاده از پول های نقد و به طور خاص سکه اجتناب کرده و خرید و فروش اینترنتی رونق یافت.

باید اذعان داشت که هنوز برای صحبت از حذف اسکناس از بازارهای مالی بسیار زود است اما شواهد نشان می دهد که استفاده از سکه به آخرین روزهای خود نزدیک شده و این موضوع موجب بروز مشکلاتی برای برخی تجارت های کوچک خواهد شد که لازم است این افراد به سرعت خود را با شرایط جدید  وفق دهند.

این درحالی است که در ایران نیز  طبق گزارش‌های منتشر شده تولید سکه‌های ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ تومانی در یکی از شرکت‌های ضرب‌کننده سکه به‌ دلیل از بین رفتن حاشیه سود، متوقف شده است. هم‌اکنون نیز سهم سکه در مراودات روزانه مردم به غیر از کرایه تاکسی بسیار اندک است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا