سوئیچ های تک اتمی پرظرفیت جایگزین تراشه‌ها می‌شوند

تراشه‌های تک اتمی یکی از کوچک‌ترین ابزار موجود در جهان برای ذخیره کردن اطلاعات دیجیتال محسوب می‌شوند و مبتنی بر استفاده از اتم‌های چند نانومتری هستند.

تراشه‌های جدید که اتم ریستور نام گرفته‌اند، زمینه را برای تولید سیستم‌های حافظه جدیدی هموار می‌کنند که ظرفیت بالایی برای ذخیره سازی اطلاعات دارند.

تراشه‌های تک اتمی در صورت قرار گرفتن در معرض ولتاژهای خاص برق، شاهد تغییر مقاومت الکتریکی خود خواهند بود و این تحول در شدت و ضعف مقاومت مذکور ذخیره سازی داده‌ها و قرائت آنها را ممکن می‌کند. تک اتم‌های اتمریستورها بر روی سطح این محصول که آغشته به دی سولفید مولیبدن (MoS2) است جابجا می‌شوند و این جابجای میزان رسانایی آن را تغییر می‌دهد.

تغییر میزان رسانایی اتمریستورها باعث می‌شود بتوان از آنها برای تولید محصولات برقی مختلف و کم حجم به راحتی استفاده کرد. ابعاد نهایی تراشه‌ای که بدین شکل تولید می‌شود یک نانومتر در یک نانومتر است و ضخامت آن هم از یک اتم فراتر نمی‌رود. اگر ابعاد این اتمریستورها به یک سانتیمتر مربع افزایش یابد از آنها می‌توان برای ذخیره سازی ۲۵ ترابایت اطلاعات استفاده کرد. این ظرفیت ۱۰۰ برابر بیشتر از پرظرفیت‌ترین حافظه‌های فلاش موجود در بازار است.

محققان می‌گویند این دستاورد جدید علمی انقلابی در زمینه تولید حافظه‌های کوچک و بسیار پرظرفیت، سیستم‌های رایانه‌ای پیشرفته، مجموعه‌های مخابراتی رادیویی و غیره ایجاد می‌کند.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا