یونیسف بزرگ‌ترین و سریع‌ترین عملیات توزیع واکسن را مدیریت می‌کند

صندوق کودکان سازمان یونیسف اعلام کرد به محض اینکه واکسن کرونا در دسترس قرار گیرد، این سازمان با همکاری بیش از ۳۵۰ شرکت و سازمان فعال در حمل‌ونقل هوایی، زمینی، کشتیرانی و ارایه‌کنندگان خدمات بسته‌بندی و لجستیک در سراسر جهان، عملیات توزیع واکسن را در بیش از ۹۲ کشور هدایت خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری سازمان ملل متحد، اتلوا کدیلی، مدیر بخش تامین صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) گفت: این همکاری‌های ارزشمند امکان اطمینان از دسترسی به ظرفیت‌های لازم در شبکه حمل و نقل جهانی را به منظور توزیع سریع و ایمن واکسن، سرنگ و سایر اقلام و تجهیزات محافظت شخصی برای افراد فعال در خط مقدم مقابله با پاندمی کووید ۱۹ فراهم می‌کند.

یونیسف به منظور شروع این عملیات، هفته گذشته ظرفیت‌های مورد نیاز را به خطوط هوایی سراسر جهان اعلام کرد و راهکارهای حمل نزدیک به دو میلیارد واحد واکسن کووید ۱۹ و نزدیک به یک میلیارد عدد سرنگ را در سال آینده مورد بحث و مبادله نظر قرار داد.

قرار است در طول هفته جاری، یونیسف به بررسی ظرفیت‌های موجود و شناسایی نقاط قوت و ضعف سیستم حمل و نقل بین‌المللی و همچنین نیازمندی‌های آن در آینده نزدیک بپردازد.

یونیسف عملیات تامین واکسن را از تولیدکنندگانی که با COVAX  قرارداد دارند و توزیع آن در بیش از ۹۲ کشور فقیر یا دارای درآمد متوسط برعهده گرفته است.

کوواکس (COVAX) یا تسهیلات دسترسی جهانی به واکسن (Vaccine Global Access Facility) ابتکاری برای سرعت بخشیدن به توسعه، تولید و دسترسی عادلانه کشورهای جهان به واکسن از طریق تسهیل مراحل آزمایش، درمان و تولید واکسن کووید ۱۹ است. امیدواری‌های فراوانی وجود دارد که استفاده از واکسن بیماری کرونا تا پایان سال میلادی جاری آغاز شود.

به همین منظور سازمان جهانی بهداشت برنامه‌ریزی کرده است تا با راه اندازی و تشویق پروژه کوواکس تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی ۲ میلیارد دوز واکسن کرونا را در کشورهای عضو که بیشتر آن‌ها از کشورهای درحال توسعه و فقیر هستند، توزیع کند.

بیش از ۱۸۰ کشور به «کوواکس» یا برنامه جهانی تامین واکسن کووید ۱۹ برای همه کشورها پیوسته اند تا از طریق یک ساختار جمعی و مشترک با آپارتاید و احتکار واکسن از سوی برخی کشورها مقابله کنند.

کوواکس برنامه‌ای با مدیریت مشترک گروه واکسن GAVI، سازمان جهانی بهداشت و ائتلاف ابتکارات آمادگی برای همه‌گیری  (Coalition for Epidemic Preparedness Innovations) است که هدف خود را جلوگیری از احتکار واکسن احتمالی کووید ۱۹ از سوی دولت‌ها عنوان می‌کند تا استفاده از آن برای افراد هدف در همه کشورها به صورت عادلانه صورت گیرد.

به عبارت دیگر سازمان جهانی بهداشت تلاش دارد تا اولویت عرضه واکسیناسیون در همه کشورها برای افراد خاص و هدف در دستور کار قرار گیرد نه اینکه همه افراد در یک کشور خاص از واکسن بهره‌مند شوند و در دیگر کشورها واکسن در دسترسی نباشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا