درآمدهای هنگفت ستاره‌های فوتبال از فضای مجازی

 گویا سازندگان این بازی‌های کامپیوتری طی سه سال به او ۳۰ میلیون پوند پیشنهاد کردند اما بکام موفق شد معامله بهتری ترتیب بدهد و ۱۰ میلیون پوند بیشتر به دست بیاورد.

«همه جای دنیا ستاره‌های هنر و ورزش واجد جذابیت زیادی هستند. تا جایی که بسیاری از اوقات می‌توانند در خانه بنشینند و به راحتی پول دربیاورند. در مورد فوتبالیست‌ها و مربیان، فارغ از دستمزدهای کلانی که بابت نقش‌آفرینی فنی درون زمین مسابقه یا روی نیمکت به آنها پرداخت می‌شود، شاهد کسب ثروت این گروه از فضای رسانه‌ای، مجازی و تبلیغاتی هم هستیم؛ پول‌هایی که آسان به دست می‌آیند و پیش‌شرط آنها شهرت و ضریب نفوذ اجتماعی بالاست.

مورد عجیب بکام

دیوید بکام ۴۵ ساله یکی از فتوژنیک‌ترین ستاره‌های تاریخ فوتبال جهان است؛ بازیکنی که می‌گویند یک بار یک کارخانه عروسک‌سازی به‌ خاطر تغییر ناگهانی مدل موی او متحمل یک ضرر هنگفت شد! با این همه انتظار نمی‌رود بکام سال‌ها پس از بازنشستگی و در شرایطی که عمدتا به‌ خاطر مدیرعاملی باشگاه اینتر میامی آمریکا شهرت دارد، باز به‌ خاطر قراردادهای تبلیغاتی پول دربیاورد.

این اتفاق اما نه‌تنها رخ داده، بلکه آخرین قرارداد تجاری ستاره انگلیسی از برخی قراردادهای فوتبالی او در دوران بازی هم گران‌قیمت‌‎تر بوده است! آن‌ طور که دیلی میرر دیروز نوشته، دیوید بکام برای حضور در بازی FIFA 21 در پلی‌استیشن و XBox یک قرارداد ۴۰ میلیون پوندی سه ساله بسته که بیش از قراردادهای دوران فوتبال او است. گویا سازندگان این بازی‌های کامپیوتری طی سه سال به او ۳۰ میلیون پوند پیشنهاد کردند اما بکام موفق شد معامله بهتری ترتیب بدهد و ۱۰ میلیون پوند بیشتر به دست بیاورد.

وقتی داستان بکام این باشد، طبیعتا ستاره‌های نسل فعلی بیش از این حرف‌ها پول درمی‌آورند. ستاره‌های گران‌قیمت دنیا مثل مسی و رونالدو سالانه ده‌ها میلیون یورو پول از ناحیه شراکت تجاری و تبلیغاتی به دست می‌آورند و تازه عایدی سرشار فضای مجازی را هم باید به آن اضافه کرد. سال ۲۰۱۹ کریس رونالدو بابت انتشار پیام‌های تبلیغاتی در صفحه اینستاگرامش ۴۴ میلیون یورو درآمد داشت که این رقم برای لیونل مسی حدود ۲۲ میلیون یورو برآورد شده است.

در ایران چه خبر است؟

در ایران شناخته‌شده‌ترین راه کسب درآمد ستاره‌ها بیرون از زمین، حضور آنها در تبلیغات تجاری مخصوصا روی بیلبوردهای شهری بوده؛ آن چه کمی مهجور است و هر از گاهی هم با فشار انتقادات همراه می‌شود. حالا اما توسعه شبکه‌های مجازی دریچه جدید و کم‌زحمت‌تری برای ثروت‌آفرینی ستاره‌ها به‌ وجود آورده است. به‌ عنوان مثال درج پست یا استوری تبلیغاتی روی اینستاگرام می‌تواند یک منبع درآمد باشد؛ هرچند ستاره‌های بسیار تاپ معمولا آن را نمی‌پذیرند.

با این حال یک بازیکن سرشناس ملی‌پوش داریم که به ازای هر پست تبلیغاتی در اینستاگرام سه میلیون نفری‌اش ۲۵ میلیون تومان پول می‌گیرد. ستاره‌های اسم و رسم‌دارتر اما فعالیت‌های تبلیغاتی‌شان را با عقد قراردادهای رسمی، به شکل منسجم پیش می‌برند. اگر پیگیر حواشی فوتبال بوده باشید، حتما فعالیت‌های تجاری اخیر علی کریمی را دیده‌اید؛ همین‌طور کریم باقری یا خداداد عزیزی که برای یک اسپانسر، در اینستاگرام گفت‌وگوهای جذاب می‌گیرند. گفته می‌شود کریم باقری بابت هر کمپین خود ۱۰۰میلیون تومان درآمد دارد.»

منبع:دنیای اقتصاد

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا