تجلیل از 3 پژوهشگر برتر دانشگاه علم و فرهنگ

سیناپرس: همایش پژوهش دانشگاه علم وفرهنگ امروز بعد از ظهر با حضور دکتر محمود گودرزی-وزیر ورزش  و جوانان،دکترحمیدرضا طیبی-رئیس جهاد دانشگاهی ،دکتر حمید گورابی -رئیس پژوهشگاه رویان ، دکتر محمد رضا سعید آبادی- دبیر کمیسیون ملی یونسکو ، دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو- رئیس دانشگاه علم و فرهنگ و جمعی از دانش پژوهان و پژوهشگران و اساتید کشور برگزار و از طرح‌های شاخص جهاد دانشگاهی رونمایی شد. همچنین در این مراسم از 3 پژوهشگر برتر دانشگاه علم و فرهنگ، تجلیل شد.

 

 

دکتر طیبی در این همایش گفت: ما برای رسیدن به پیشرفت و توسعه و داشتن جامعه ای امن به لحاظ بهداشت سلامت تن و روان، کاهش بزهکاری و فساد، افزایش رفاه و ایجاد اشتغال ،اقتصاد دانشی متکی بر تولید ملی و داشتن اقتدار دانش بنیان در حوزه دفاعی نیاز به انجام کار علمی و فناوری مداوم و پیوسته داریم.

 

 

 

وی افزود: امروزه  در دنیا یکی از شاخص های سنجش قدرت کشورها ،توان تولید علم و فناوری و کاربردی کردن آن است.

وی اظهار کرد: هم اکنون سهم تولید دانش بنیان از داشتن منابع طبیعی با ارزش تر است؛ منابع طبیعی فی نفسه ارزشمند هستند اما امروزه داشتن منابع طبیعی به ماکمک جدی نمی کند اگر ما همچنان متکی بر منابع نفتی مان باشیم در آینده نزدیک بازنده اصلی خواهیم بود.

 

وی عنوان کرد: جهاد دانشگاهی از ابتدای تاسیس تا به امروز دنبال الگوسازی توان کشور، حرکت در مرز تولید علم وفناوری و تجاری سازی محصولات فناوری اش است و اینک نیز به دنبال تدوین سند راهبردی است.

 

وی گفت: ما در این سند پیش بینی کرده ایم تا در افق 1404 در عرصه علم و فناوری پیشگام باشیم. در این سند تعیین شده تا 50 درصد رتبه علم و فناوری و 5 درصد رتبه جهاد در منطقه به همگان شناخته شود. همچنین ما در نظر داریم تعداد قطب های علمی مان تا پایان برنامه راهبردی به 5قطب ارتقا یابد.

وی افزود: راهکار اصلی ما برای تحقق سند چشم انداز 20 ساله، توسعه همکاری پژوهشگاه ها، پژوهشکده ها با واحدهای موفق مان مانند دانشگاه علم و فرهنگ است. ما قصد داریم در این همکاری ها دوره های کارشناسی ارشد و دکترا ایجاد کنیم.

وی در پایان گفت: همچنین  شب گذشته برای اولین بار در کشور از سوی شورای راهبردی کشور تصویب شد تا جهاد دانشگاهی در محقق شدن اهداف نقشه جامعه علمی کشور نقش سازنده و مهمی داشته باشد. 

دکتر محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان نیز در این همایش گفت: امروزه دانش به عنوان یکی از اصلی ترین منابع قدرت بشر محسوب می شود و تولید ثروت کشورهای توسعه یافته بر مبنای گسترش دانش و تکنولوژی است به عنوان مثال بیش از 85 درصد ثروت کشور توسعه یافته ای مانند ژاپن توسط نیروهای انسانی تولید می شود. 15 درصد ثروت آنها از طریق فروش بعضی از منابع شان تامین می شود. این نسبت در کشورهای توسعه نیافته و عقب مانده رابطه معکوس دارد.  تولید عمده ثروت کشور ما به عنوان کشور در حال توسعه نیز از طریق فروش منابع طبیعی مان صورت می گیرد؛ منابعی که رو به اتمام است.

 

وی افزود: تولید ثروت باید عمدتا از طریق نیروهای انسانی تامین شود. شاید اگر در این سال ها که ما به دنبال توسعه کیفی نه کمی دانشگاه هایمان بودیم  با تولید ثروت می توانستیم حرفی در عرصه داخلی و بین المللی داشته باشیم. یکی از دلیل های آن مربوط به این مساله است که دانش تاکیدی ما صرفا در یک مقطعی متوقف شده و به ثروت یا محصولی تبدیل نشده است.

به گفته وی هم اکنون فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور به دور از مساله کارآفرینی هستند به همین دلیل ضرورت دارد 2 هدف عمده (افزایش دانش عمومی وپاسخ گویی به نیازهای جامعه) برای آموزش عالی کشورمان  تبیین شود.

وی اظهار کرد: ما به جای توانمند سازی این دانشگاه ها و حوزه های علمی-پژوهشی و فرهنگی مان، نهادهای آموزشی و پژوهشی موازی ایجاد کرده ایم که در نهایت چیزی جز صرف هزینه نداشته است اما در جهاد دانشگاهی و دانشگاه علم و فرهنگ ما شاهد این مساله هستیم که تولید دانش با تولید ثروت و محصول و خدمت عجین شده است؛ همان امری که در کشورهای توسعه یافته اتفاق افتاده است.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا