ایران و مصر ۲ مدعی اصلی ساخت واکسن کرونا در منطقه

دکتر مصطفی قانعی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: چند نوع واکسن کرونا در ایران در حال ساخت است که برخی از آنها مرحله حیوانی خود را با موفقیت پشت سر گذاشتند و برخی های دیگر در حال اتمام این مرحله هستند.  

وی ادامه داد: آنچه که مسلم است ما تا پایان سال جاری فاز یک انسانی یک یا دو واکسن را آغاز می کنیم.
دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا یادآور شد: محققان ایرانی به دانش فنی واکسن کرونا که چند روش در دنیا مطرح است، دست پیدا کردند و با تمام توان در تلاش برای دستیابی به آن هستند.
قانعی در پاسخ به این سوال که چه زمانی واکسن کرونا در اختیار مردم قرار می گیرد؟ گفت: به احتمال زیاد واکسن ایرانی تا اوایل تابستان سال ۱۴۰۰ به بازار عرضه می شود و در دسترس مردم قرار می گیرد.  
وی افزود: برخی ها با شنیدن آغاز فاز یک مرحل انسانی، برداشت می کنند که واکسن وارد بازار شد که این بارور غلط است و واکسن در حال طی کردن مراحل تولید خود است و باید چند مرحله فاز انسانی را با موفقیت طی تا وارد بازار شود.
دبیر علمی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: برآورد می شود که جمعیت گروه های پرخطر ایران به بیش از ۱۲ میلیون نفر می رسد و این افراد حداقل ۲ دوز واکسن نیاز دارند، پس در مرحله اول باید حدود ۲۵ میلیون دوز واکسن آماده شود.
قانعی با یادآوری این که چاره ای جز اتکا به تولید داخل نداریم، گفت: این امید وجود دارد که واکسن های مورد نیاز گروه های پرخطر توسط واکسن سازان داخل تامین شود. با توجه به نیاز شدید این واکسن در دنیا و ساخت محدود آن توسط برخی از شرکت های خارجی، چاره ای جز ساخت واکسن کرونا در ایران نداریم.

محققان ایرانی همپای سایر پژوهشگران دنیا در تلاش برای ساخت واکسن کرونا هستند که به دستاوردهای خوبی در این زمینه دست یافته اند.
سعید نمکی  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته اعلام کرد که چهار شرکت ایرانی برای تولید واکسن کرونا فعالیت می کنند و امیدواریم از روز چهارشنبه(فردا) مجوز آزمایش انسانی این واکسن صادر شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا