قرنطینه هم نتوانست CO2 را کم کند

سازمان هواشناسی جهانی سازمان ملل متحد معتقد است گازهای گرمایشی آب و هوا، به رغم اعمال قرنطینه های سراسری در دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا، به حد بی سابقه ای افزایش یافته است.

محققان تخمین زده اند که کاهش تولید گازهای گلخانه ای در سال 2020 بین 2/4 تا 5/7 درصد رسیده که آن هم به دلیل منع سفرها و دیگر فعالیت ها بوده است. اما سازمان هواشناسی جهانی اعلام کرده است که این کاهش در تجمع مداوم گازهای گلخانه ای هوا ناشی از فعالیت های انسانی بوده و کم تر از تنوع طبیعی ای است که سال به سال شاهد آن هستیم.

به گزارش گاردین، این سازمان اعلام کرده است که متوسط CO2 ماهیانه در ماه سپتامبر در ایستگاه سنجش در هاوایی 3/411 ppm بوده که در مقایسه با 5/408 ppm در سپتامبر 2019 رشد نشان می دهد. این مقدار افزایش در منطقه تاسمانی، استرالیا هم دیده می شود که در مقایسه با 6/408 ppm در سال 2019 تا 8/410 ppm رشد نشان می دهد.

داده های به دست آمده حکایت از جهش رشد در میزان متوسط CO2 نسبت به سال گذشته دارد به طوری که افزایش بیشتر از حد متوسط طی یک دهه به چشم می خورد. این اطلاعات نشان می دهد که قطع گازهای گلخانه ای در حال حاضر فراتر از آن چیزی است که برای جلوگیری از تشدید اثرات مخرب آب و هوایی آن موردنیاز است.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان محاسبه کرده اند که انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2030 باید تا حدود نصف کاهش یابد تا فرصت خوبی برای محدود کردن گرمایش جهانی به 5/1 درجه سانتی گراد فراهم شود. ملت ها در اجلاس سازمان ملل که ماه جاری در گلاسکو برگزار شد، متعهد شدند که به زودی میزان انتشار گازهای گلخانه ای را افزایش دهند اما به دلیل همه گیری کرونا، جلسه به مدت یک سال به تعویق افتاد.

دبیر کل سازمان هواشناسی جهانی طبق نمودارهای درازمدت نشان داده است که کاهش گازهای گلخانه ای تنها اثری محدود داشته است اما این نمودارهای کاهشی هیچ کدام نمی تواند بیانگر آن باشد که این کاهش گازهای گلخانه ای می تواند مؤثر باشد بلکه ما به پایداری منحنی ها نیاز داریم. میزان انتشار گازهای گلخانه ای در سال 2015 حدود 400 ppm بوده اما در مقایسه با سال 2019، این میزان به 410 ppm رسیده است که در طول تاریخ بی سابقه است.

مترجم:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا