ایجاد شهرک صنایع خلاق در کیش؛ یک گام مهم اشتغال زایی

 آیین امضای تفاهم نامه همکاری آیین امضا تفاهم نامه همکاری بین پارک ملی علوم، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی روز دوشنبه ‌3 آذر ماه سال جاری در محل این پارک برگزار شد.

گفتنی است، در این مراسم  دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و دکتر محمدعلی وکیلی، معاونت فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی به سخنرانی پرداختند.

می توانیم ظرف چند ماه شهرک صنایع خلاق را در کیش دایر کنیم

ایمانی در ابتدای این مراسم با اشاره به اهمیت بعد اقتصادی فرهنگ گفت: پس از چهل سال فعالیت در حوزه فرهنگی و هنری به این نتیجه رسیدیم که فرهنگ باید خودش به عنوان یک مولد اقتصادی شناخته شود. با توجه به تجربیاتی که کشورهای پیشرو در این زمینه داشتند، دریافتیم که با بهره گیری از ظرفیت های پارک های علمی و فرهنگی می توانیم به این هدف نائل شویم. در حقیقت فرهنگ را باید در بستر خود قرار دهیم تا بتوانیم از آن یک مولد اقتصادی بسازیم. هنرمند باید بداند که تنها نباید برای دلش کار کند و نگاهی هم به نیازهای بازار داشته باشد.

رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در ادامه افزود: تلاش ما در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در راستای توسعه مکانی است و آن مولفه ای که می تواند منطقه آزادی مانند جزیره کیش را متمایز کند، وجود بسترها برای فعالیت صنایع فرهنگی است. به اعتقاد من این نوع صنایع  می تواند در کیش نقش آفرینی مهمی در زمینه اشتغال و صادرات داشته باشد. در واقع ما می توانیم ظرف چند ماه شهرک صنایع خلاق را در کیش دایر کنیم.

به گفته رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، در شرایط فعلی جامعه درآمدهای سنتی پاسخ شرایط اقتصادی اهالی فرهنگ را نمی دهند و باید به سمت درآمدهای جدید رفت که کمتری وابستگی را به خارج داشته باشند.

خروج فرهنگ از دایره کالای خارجی

در ادامه این مراسم وکیلی گفت: از آنجایی که فرهنگ همواره در صدر فعالیت های مهم یک جامعه بوده است، باید از دایره کالای مصرفی خارج شود. به اعتقاد من پارک های علمی و فناوری باید به صورت موضوعی به فعالیت های خود ادامه دهند تا بتواند به اهداف اقتصادی معین در نظر گرفته شده برسند.

وی با اشاره به اهمیت مناطق اقتصادی در اجرایی شدن تفاهم نامه ها گفت: موضوع مورد اهمیت در شرایط فعلی مناطق آزاد این است که تا کنون تفاهم نامه های بسیاری منعقد شده است؛ اما شمار آنانی که به اجرا در آمده بسیار کم است. در کل منطقه آزادی مانند کیش نظر افراد و ارگان های زیادی را برای همکاری جلب کرده است؛ اما کمتر تفاهم نامه ای به مرحله اجرا رسیده است که امیدواریم این نگرش سمت و سوی دیگری پیدا کند و در راستای عملی شدن گام بردارد

به گفته وکیلی در منطقه آزاد کیش فرهنگسرای به نسبت وسیعی وجود دارد که می تواند بستر خوبی برای فعالیت های فرهنگی درج شده در این تفاهم نامه باشد

وی با اشاره به اهمیت رسانه ها در پیشبرد اهداف مراکز علمی و فناوری و شناخته شدن آن ها گفت: هیچگاه با تعدد رسانه ها موافق نبودم و نیستم اما خبرگزاری سیناپرس با وجود اینکه به عنوان تنها خبرگزاری رسمی که به صورت تخصصی در زمینه ترویج علم فعالیت می کند، می تواند  فرصت غنیمتی برای شناخته شدن مراکز فعال در عرصه علم و فناوری باشد.

گفتنی است درپایان این مراسم تفاهم نامه ای در خصوص همکاری مشترک در منطقه آزاد امضا شد.

گزارش :مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا