چاره‌ای جز حرکت به سمت قدرت بازدارندگی نیست

سعیدرضا عاملی روز دوشنبه در دومین همایش بین المللی صلح و حل منازعه که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: ما همچنان درگیر عصبیت های قومی و قبیله ای و دینی در دنیا و شاهد جنگ هستیم.

وی ادامه داد: قرن بیستم خون بار ترین زمان بود و ۱۲ برابر قرن ۱۹  جنگ وجود داشت که نشان می دهد عصبیت و جاهلیت با مدرن شدن جهان کاهش پیدا نکرده و ممکن است افزایش پیدا کند. بیشتر از گذشته شاهد ساخت سلاح های کشتار جمعی هستیم و جهان امروز ظرفیت ساخت ۱۲ هزار بمب هسته ای را دارد و می تواند ۶ هزار بار بیشتر از هیروشیما تخریب داشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: ما شاهد هستیم که جهان از فقر رنج می برد و تعداد فقرا با فقر مطلق از ۸۰۰ میلیون نفر رفته فراتر است و درآمد آنها روزی یک دلار و ۹۰ سنت است. پیش بینی می شود جمعیت کسانی که دچار فقر مطلق هستند به نیم میلیارد نفر برسد.

عاملی عنوان کرد: اگر بخواهیم فقر و جنگ از دنیا برداشته شود، نمی توان انتظار داشت با برگزاری کنفرانس رفع  شود؛ بلکه ریشه حل منازعه در مواجهه سیستمی با عوامل فقر و جنگ در دنیا است. همچنین گرفتار فرهنگی هستیم که منشا جنگ و فقر در دنیا و جوامع است و نیاز است مسئله صلح را پایه ای تر حل کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: ساختار اجتماعی جهان نیازمند بازنگری است و در درجه اول نیاز است نگرش های منتهی به جنگ و نفرت بازنگری شوند؛ زیرا پایه اساسی جنگ و نفرت را ایدئولوژی نفرت به وجود می آورد.

وی با بیان اینکه انسان ها همه دارای حق زندگی هستند و تفاوتی ندارند، افزود: زمانی که به ساختار اجتماعی نگاه می کنیم در درجه اول باید نگران ایدئولوژی انسان هایی باشیم که در آن کشتن و رنج دادن سایر انسان ها آسان است.

عاملی ادامه داد: امروزه یک اسلام هراسی هدفمند فراگیر شده و مسلمانان مورد حمله هدفمند قرار گرفته اند. این گونه حملات ناشی از بازنمایی اشتباه رسانه ها از مسائل است.

وی تاکید کرد: ما نمی پسندیم که ملت ها با یکدیگر جنگ داشته باشند و ملت های دیگر برای مسلمانان تقابل ایجاد کنند. صلح یک مفهوم جهانی است و جنگ نیز یک مفهوم جهانی است. باید زمانی که در مورد این دو موضوع فکر می کنیم به جهان فکر کنیم و آرزو داشته باشیم صلح برای همه اتفاق بیفتد.

به گزارش ایرنا، همایش بین المللی صلح و حل منازعه با تلاش دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران روزهای دوشنبه و سه شنبه ۳ و ۴ آذر برگزار می شود.

نخستین دوره این همایش ۸ و ۹ اردیبهشت سال ۹۸ برگزار شد و قرار بود دومین همایش ۱۹ و ۲۰ خرداد ۹۹ برگزار شود که به دلیل شیوع بیماری کرونا به ۳ و ۴ آذر ماه موکول شد. انتظار می رفت همایش حضوری برگزار شود، ولی با ادامه بحران کرونا،‌ همایش در موعد مقرر ولی به صورت مجازی و آنلاین برگزار می شود.

مهمترین هدف همایش تقویت فرهنگ صلح و گفت و گو و سعه صدر در جامعه است، انسان ها ابتدا باید از درون با خود در صلح باشند؛ زیرا تضادهای درونی، بروز و ظهور بیرونی پیدا می کند و به منازعات دامن می زند. اختلاف بین انسان ها امری طبیعی است به همین دلیل اختلافات در جامعه، خانواده ها و بین افراد ایجاد می شود، مشکل این است که نحوه مواجهه با اختلافات و حل آنها را بلد نیستیم، در نتیجه به منازعه و بحران تبدیل  می شود.

همچنین مهمترین هدف دیگر همایش، تبیین اهمیت آموزش مهارت ها و تکنیک های حل منازعه است. امروز در دنیا دانشگاه های متعددی متخصصان حل منازعه تربیت می کنند و تکنیک ها و مهارت های پیچیده علمی را برای مدیریت و حل منازعات یاد می دهند. در ایران این رشته وجود ندارد. حل منازعه مثل روانشناسی بالینی، تکنیک ها و شیوه ها و مهارت های خاص خود را دارد که پیچیده و بین رشته ای است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا