نتیجه اولیه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها اوایل اسفندماه امسال اعلام می شود

در سال های گذشته، دانشگاه های کشور بر اساس برخی شاخص های پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و چند معیار دیگر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در طرح سطح بندی شرکت کرده و به این ترتیب دانشگاه ها در سطح یک تا چهار قرار گرفتند. اما از سال گذشته با این نگاه که تعداد دانشگاه های سطح بالای کشور در سطوحی غیر از یک قرار گرفته و نگاه تبعیض آمیزی بین دانشگاه های به وجود آمده بود، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری این سطح بندی را ملغی و تاکید کرده بود که در دانشگاه‌های کشور دیگر معیاری به نام سطح‌بندی وجود ندارد، چون سطح‌بندی دانشگاه‌ها باعث برخی مشکلات و بی‌عدالتی‌ها می‌ شد. رتبه‌بندی ملاک جامع‌تری است و کمک می‌کند مجموعه آموزش عالی از ارتقای کیفی برخوردار شود.  

از سوی دیگر، مقرر شد پایگاه استنادی علوم جهان اسلام که در امر رتبه بندی دانشگاه های داخلی و جهان اسلام تخصص کافی دارد وارد عمل شده و رتبه بندی بومی و داخلی را انجام دهد.

محمد جواد دهقانی درگفتگو با ایرنا گفت: در سال جاری با ماموریتی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به پایگاه استنادی علوم جهان اسلام داد، رتبه بندی دانشگاه ها وارد نقطه عطفی شد.

وی با اشاره به وضعیت دانشگاه ها پیش از رتبه بندی سال ۹۹، خاطرنشان کرد: قبل از سال ۹۹ از نتایج رتبه بندی دانشگاه ها به آن صورتی که باید استفاده نمی شد، فقط یک مقایسه بین دانشگاه ها صورت می گرفت و برخی از این مراکز آموزش عالی به این رتبه بندی ورود نمی کردند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام درباره تفاوت رتبه بندی داخلی دانشگاه ها با سطح بندی گذشته، اظهار داشت: دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم ملزم به شرکت در این رتبه بندی شدند؛ شاخص های تنظیم شده هم در راستای مأموریت دانشگاه ها به خصوص برخی از مأموریت های مرتبط با اثربخشی دانشگاه ها در جامعه، حل مشکلات و معضلات موجود در صنایع و مأموریت های مرتبط با بحث آموزش تنظیم شد.

وی تاکید کرد: حد و مرز سطح بندی های چندگانه هم متفاوت تر از رتبه بندی داخلی است. در رتبه بندی داخلی دانشگاه ها بر خلاف سطح بندی، دسته بندی و لیبل زدن به مجموعه دانشگاهی خاصی را دنبال نمی کند.  

دهقانی به این نکته اشاره کرد که در رتبه بندی داخلی، جایگاه یک دانشگاه حتی برتر در مقایسه با کل دانشگاه های کشور مشخص می شود.

به گفته دهقانی، در کل، مجموعه ای از معیارها و شاخص های جامع تدوین و آمار و اطلاعات این رتبه بندی هم از مراکز مختلف مانند سازمان سنجش آموزش کشور از نظر کیفیت و تعداد دانشجویان، موسسه پژوهش و برنامه ریزی وزارت علوم همچنین حوزه صنعت در زمینه اشتغال دانش آموختگان تهیه شده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام درباره این شاخص ها خاطرنشان کرد: شاخص های رتبه بندی داخلی، همه فعالیت های علمی و فرهنگی دانشگاه ها را در این شاخص ها اثرگذار می کند. بنابراین مهمترین ویژگی این رتبه بندی، دیده شدن دانشگاه های کوچکی است که در حوزه یا شاخص هایی اثرگذاری بیشتری دارند، حتی ممکن است عملکرد این دانشگاه ها قابل مقایسه با دانشگاه های بزرگتر و برتر باشد.

وی افزود: این اقدامات در زمینه رصد و پالایش دانشگاه ها بر مبنای مأموریت محور کردن مراکز آموزش عالی انجام می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا