ششمین کنگره جغرافیدانان جهان اسلام برگزار می شود

شرایط جغرافیایی و ژئوپلیتیکی، زمینه اصلی همگرایی و یا واگرایی جوامع انسانی و دولت‌ها است. متأسفانه جوامع و دولت‌ها از گذشته تاکنون از این عوامل اغلب به عنوان ابزار تأمین منابع محیطی و پیشرفت قلمرویی استفاده کرده‌اند.

این رویکرد موجب بروز اغلب جنگ‌ها در مناطقی شده که از تمرکز بیشتر این منابع برخوردار هستند و این مناطق بیشتر در غرب آسیا و شمال آفریقا واقع شده که بخش اصلی قلمروی اصلی جهان اسلام را شامل می‌شود. متأسفانه ضعف‌های زیرساختی و عدم همگرایی کشورهای اسلامی موجب دخالت و تاخت و تاز کشورهای فرا منطقه‌ای در سده اخیر شده است.

در این راستا ششمین کنگره جغرافیدانان جهان اسلام با محوریت منابع جغرافیایی و ژئوپلیتیکی سرزمینی هم‌افزا و مشترک آنها می‌تواند موجب همگرایی در این محدوده شود. تاکنون پنج کنگره جغرافیدانان جهان اسلام در ایران برگزار شده است.

تبادل دستاوردهای علمی بین جغرافیدانان کشورهای اسلامی، فراهم کردن زمینه همکاری آموزشی و پژوهشی جغرافیدانان کشورهای اسلامی، کمک به همگرایی و برون رفت از بحران‌های سیاسی، اقتصادی و مخاطرات زیست محیطی در بین کشورهای اسلامی از اهداف برگزاری این همایش اعلام شده است.

در این همایش در خصوص موضوعاتی چون ویژگی‌های محیطی و همگرایی و پیشرفت کشورهای اسلامی، برون رفت از چالشهای سیاسی و همگرایی و پیشرفت کشورهای اسلامی، ویژگی‌های اقتصادی و همگرایی و پیشرفت کشورهای اسلامی، ویژگی‌های فرهنگی و جمعیت و همگرایی و پیشرفت کشورهای اسلامی، جغرافیدانان و همگرایی و پیشرفت کشورهای اسلامی بحث و تبادل نظر خواهد شد.

بر اساس اعلام دانشگاه خوارزمی، این همایش ۲۷ آذرماه به همت انجمن جغرافیایی ایران و دانشگاه خوارزمی بصورت مجازی برگزار خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا