۲۲ درصد قربانیان کرونا مبتلا به دیابت هستند

دکتر اسدالله رجب روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: افراد مبتلا به دیابت باید از ویروس کرونا بترسند، کسانی که سال ها کنترل نامطلوب قند خون  داشته اند و معدل قند خون آنها بالای ۷.۵ درصد است، در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار داشته و باید از سلامت خود مراقبت بیشتری کنند.

وی اظهار داشت: همچنین افرادی که دچار عوارض ناشی از دیابت مانند بیماری های قلبی و عروقی و فشارخون بالا هستند، سیر ابتلا به کرونا در آنها شدیدتر و مرگ و میر بیشتر است.

این پزشک متخصص با بیان این که بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا چاق هستند، ادامه داد: ۶۰ درصد ایرانیان اضافه وزن دارند و ویروس کرونا در افراد سالم اندام هایی که نقش فرایند گلوکز را دارند مختل می کند و فرد در صورت رهایی از کرونا به دیابت مبتلا می شود.

رجب تصریح کرد: افرادی که مبتلا به دیابت هستند،  اگر به ویروس مبتلا شوند، ممکن است دچار کاهش کنترل قند خون خود در طی بیماری شوند.

وی بادآور شد: آنها باید روزانه  چند بار قند خون خود را کنترل کنند، دریافت مجدد نسخه برای داروهای خود و آنچه ممکن است، لازم باشد در داروها یا رژیم غذایی خود انجام دهند و با ارایه دهنده خدمات درمانی خود تماس بگیرند.
رییس انجمن دیابت ایران خاطرنشان کرد: این بیماران با دور کردن استرس و ترس از خود و نوشیدن کافی آب،  دمای بدن خود را کنترل و توصیه های بهداشتی را دنبال کنند.

رجب ادامه داد: آنها همچنین به طور مرتب دست های خود را با صابون و آب بشویند یا از محلول های ضدعفونی کننده استفاده کنند.

وی تاکید کرد: دیابتی ها باید از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کرده و اگر کسی بیمار است، سرفه یا عطسه می کند، از وی دوری کنند،  اگر به علایم تنفسی مبتلا هستند، در خانه بمانند و  دیگران و ارایه دهندگان خدمات درمانی را از این شرایط مطلع کنند.

متخصص غدد و متابولیسم تصریح کرد: هنگام عطسه یا سرفه، بینی و دهان را با یک دستمال یا آرنج بپوشانند و دستمال را در سطل زباله بیاندازید.

رییس انجمن دیابت ایران تصریح کرد: مبتلایان به دیابت اگر بیماری را به خوبی کنترل کرده باشند،  خطر این که فرد در اثر ابتلا به کرونا علایم حاد را تجربه کنند، به اندازه دیگر افراد عادی است و باید تعداد دفعات مراجعه آنها در روزهای کرونایی به داروخانه کمتر شود.

 رجب افزود: فرد مبتلا به دیابت باید دستگاه تست قند داشته باشد و دفعات بیشتری قند خون خود را اندازه گیری کند و در صورت قرنطینه خانگی، علاوه بر تیم درمانی کرونا با پزشک معالج خود نیز در ارتباط باشد تا از نظر کنترل دیابت راهنمایی مناسب را انجام گیرد.

 اکنون حدود ۴۱۵ میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند. همچنین ۸.۸، درصد جمعبت بزرگسال دنیا به این بیماری گرفتار است.

پیش‌بینی می شود که تا سال ۱۴۱۹ تعداد مبتلایان به این بیماری به ۶۴۲ میلیون نفر می رسد. بیماری دیابت در ایران نیز به سرعت در حال رشد بوده و تا سال ۱۴۱۹ بیش از ۹ میلیون ایرانی به این بیماری مبتلا خواهند بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا