عجیب ترین وسایل حمل و نقل دنیا را بشناسید

ولی در برخی از کشورها سرعت و مدرن بودن وسایل حمل‌ و نقل آن‌قدرها هم مهم نیست. درواقع در برخی از کشورها وسایلی عجیب برای حمل‌ و نقل استفاده می‌شود که جزئی از فرهنگ آن مناطق است و اگر واقعاً قصد دارید در سفر با فرهنگ کشور مقصد آشنا شوید، به شما توصیه می‌کنیم حتماً از وسایل حمل‌ونقل بومی آن منطقه استفاده کنید.

1- نوری (قطار بامبویی)

قطارهای نوری کلمبیا بر روی مسیرهای ریلی حرکت می‌کنند اما شبیه به هیچ قطار مسافری دیگری در جهان نیستند. این قطارها عمدتاً فقط از سکو و چرخ‌های قطار ساخته‌شده‌اند. جالب اینجاست که این قطارها با ماشین‌های دستی که در فیلم‌های غربی قدیمی می‌بینیم تفاوت چندانی ندارند. درواقع، نوری‌های اصیل که در نزدیکی شهر باتامبانگ برای حمل‌ و نقل مورداستفاده قرار می‌گیرند با دست به حرکت درمی‌آیند؛ اما با افزایش محبوبیت نوری‌ها، صاحبان این قطارها موتور موتورسیکلت یا موتور تراکتور و تسمه محرک به آن‌ها اضافه کردند.

نوری‌ها که به «قطارهای بامبویی» معروف هستند درگذشته سیستم حمل‌ونقل عمومی مردم محلی را تأمین می‌کردند؛ اما به این دلیل که سکوی آن‌ها از بامبو ساخته‌شده و امنیت بسیار پایینی داشتند؛ معمولاً توسط شورشیان مسلح موردحمله قرار می‌گرفتند.

به‌تازگی، توجه گردشگران به مسیرهای حوالی باتامبانگ جلب شده است. برخی خطوط دسترسی به این محل از رده خارج‌شده و چندین مسیر جدید نیز در نزدیکی جاذبه‌های گردشگری به وجود آمده‌اند. بااین‌وجود، آینده نوری‌ها چندان مشخص نیست چون‌که کامبوج در حال مدرن سازی خدمات حمل‌ و نقل خود است و شاید تا چند وقت دیگر، این سیستم جالب و طبیعی حمل‌ونقل را نداشته باشیم.

 2- توک توک

توک توک (Tuk Tuk) جزء وسایل حمل‌ و نقل رایج و عجیب در کشورهایی مانند: تایلند، هند، نپال، کامبوج، پاکستان و اندونزی است. توک توک ها معمولاً در اندازه‌ها و شکل‌های مختلفی ساخته‌ شده‌اند و بعضی از آن‌ها نیز مهندسی ساز نیستند و درواقع به‌نوعی دست‌ساز افراد محلی هستند. با این‌حال معمولاً به‌خوبی از پس‌کار خود برمی‌آیند و مسافران را جابجا می‌کنند.

3- راه‌آهن معلق ووپرتال

راه‌آهن معلق ووپرتال نوعی از قطارهای وارونه دنیاست که مسیر 8.3 مایل را در طول 20 ایستگاه طی می‌کند. شاید حمل‌ و نقل با ووپرتال سیستمی آینده‌گرا به نظر برسد اما درواقع بیش از یک قرن از ساخت آن می‌گذرد. ساخت این راه‌آهن در سال 1901 در شهری همنام خودش در راین-وستفالیای شمالی آغاز شد. گذشته این سیستم و طراحی عجیب آن، این راه‌آهن را به عنوان هدف گردشگران قرار داده است اما بسیاری از افرادی که سوار این قطار می‌شوند (که در آلمان به آن‌ها اسچویب‌بان می‌گویند) مسافران محلی هستند.

قدمت ساختار این بالابرنده کارشناسان را نگران کرده است. این نگرانی منجر به راه‌اندازی یک پروژه مدرن سازی شد که در سال 2012 و 2013 به سرانجام رسید. در طی این مدت، ارائه خدمات در بیشتر بخش‌ها تعطیل بود و واگن‌های قطار در سال‌های 2015 و 2016 به‌روزرسانی شدند. امروز، سفر با این قطار از ابتدا تا انتهای مسیر را در طی 30 دقیقه طی می‌کند که از روی رودخانه ووپر، انشعابی از رود راین و همین‌طور از فراز جاده‌ای که از بستر دره رودخانه عبور می‌کند می‌گذرد.

 4- ریشکا

ریشکا (Rickshaw) نوعی تاکسی دوچرخ است که منشأ شکل‌گیری آن از آسیا است. امروزه این نوع از حمل‌ و نقل در بسیاری از کشورها وجود دارد و معمولاً بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد؛ مثلاً در چین و هند این وسیله به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین وسایل حمل‌ونقل شناخته می‌شود.

5- پله برقی فضای باز هنگ کنگ

هنگ کنگ ثابت کرده است که پله‌برقی تنها برای مراکز فروش مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این سیستم حمل و نقل یا پله برقی که در فضای باز برپا شده، به بخشی از تپه‌های پرشیب جزیره هنگ کنگ رونق بخشیده است. ارتفاع این پله متحرک تقریباً 152 متر است و بلندی آن به 792 متر می‌رسد. این طولانی‌ترین سیستم پله برقی در فضای باز جهان است.

اما آیا این سیستم واقعاً شرایط قرار گرفتن در یک سیستم حمل و نقل عمومی را دارد؟ افراد محلی از این پله برقی برای رفت و آمد بین محله‌های مسکونی و منطقه تجاری معروف به هنگ کنگ مرکزی استفاده می‌کنند. این سیستم از 18 پله برقی و 3 مسیر پیاده‌روی متحرک تشکیل‌شده که تا ساعت 10 صبح به سمت پایین حرکت می‌کند و برای بقیه روز در مسیر سربالایی قرار می‌گیرد. چند سال پیش CNN این پل را به عنوان یکی از هفت مسیر رفت و آمد جالب در جهان معرفی کرد. حتی در ایستگاه‌های این پله برقی مغازه‌ها و کافه‌هایی نیز وجود دارد. روزانه حدود 80.000 نفر از این سیستم استفاده می‌کنند.

 6- تاکسی الاغ

اگر به می‌هاس (Mijas) اسپانیا رفتید و حال‌ و‌ حوصله پیاده‌روی نداشتید، تاکسی الاغ (Burro-Taxi) می‌تواند گزینه جالبی برای گشت‌وگذار باشد. این تاکسی عجیب که از دهه 60 میلادی ابداع‌ شده است، ایده‌اش این‌گونه شکل گرفت که کارگران هنگام بازگشت از سر کار با گردشگرانی مواجه می‌شدند که از آن‌ها درخواست می‌کردند با الاغشان عکس بگیرند. کارگران کم‌کم به این نتیجه رسیدند که پولی که از گردشگران کسب می‌کنند از حقوق خودشان بیشتر است، بنابراین تاکسی‌های الاغ شکل گرفتند.

 7- تاکسی آبی

این ایده کاملاً کاربردی است و با استقبال خوبی همراه بوده است. یک قایق یا یک کشتی کوچک به تاکسی تبدیل‌ شده است. از تاکسی آبی در حمل‌ونقل شهرهایی مانند؛ ونکوور، سیدنی و شیکاگو استفاده می‌شود. در این شهرها عبور از آب به‌اندازه عبور از اتوبان‌ها و خیابان‌های سطح شهر اهمیت دارد.

 8- سفر وارونه (قطار معلق)

حتماً تعجب می‌کنید که چطور می‌شود وارونه سفر کرد؟! با خود می‌گویید اگر بشود وارونه سفر کرد، ارزش امتحان کردن را دارد. در آلمان قطارهایی وجود دارد که از سقف آویزان هستند و به‌جای اینکه از کف بر روی ریل حرکت کنند از سقف به ریل متصل هستند. به آن‌ها راه‌آهن‌های معلق نیز میگویند. البته این سبک از حمل‌ونقل ریلی خیلی نامعمول است و بیشتر برای بازدید از مناظر و عسکبرداری کاربرد دارد، درواقع بیشتر پارکی تفریحی محسوب می‌شود.

 9- ترامواهای مدلین

ترامواهای هوایی (واگن‌های برقی هوایی) یا گوندولا در مناطق تفریحی کوهستانی، در پیست‌های اسکی و حتی پارک‌های موضوعی وسایل نقلیه رایجی هستند. اما به‌غیراز آمریکای مرکزی و جنوبی به‌ندرت از آن‌ها به عنوان سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می‌شود. یکی از بهترین نمونه‌های تراموائی هوایی با سیستم حمل و نقل عمومی را می‌توانیم در مدلین کلمبیا ببینیم. این نخستین سیستم گوندولایی است که به‌طور خاص برای حمل و نقل ساخته‌شده و بر اساس یک برنامه ثابت کار می‌کند. این سیستم بین ساکنین محله‌های پرجمعیت که ممکن است مجبور باشند در ساعات پرتردد 30 دقیقه یا بیشتر در صف‌ها منتظر بمانند، بسیار محبوب است.

تراموا دامنه «باریوس» را به مرکز شهر متصل می‌کند. این محله‌ها زمانی به دلیل تجارت مواد مخدر بسیار خطرناک بودند اما در دهه‌های اخیر اوضاع بهبودیافته است. از آنجا که سیستم اتوبوس‌رانی به جاده‌های باریک بر روی دیواره‌های دره نمی‌رسد، درنتیجه تراموا می‌تواند تنها وسیله غیرشخصی برای ساکنین باشد.

 10- اُکس تاکسی (تاکسی گاو نر)

اگر می‌خواهید سوار اُکس تاکسی یا همان تاکسی گاو نر شوید باید به سیشل (Seychelles) بروید. در جزیره لا‌دیگوِ (La Digue) از گاو نر به‌ عنوان تاکسی استفاده می‌شود. این حیوان باشکوه باعث می‌شود بتوانید در جزیره راحت‌تر گردش کنید.

11- کوکو تاکسی

هاوانا پایتخت کوبا به دلیل محدودیت‌هایی که داشته است، احتمالاً یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری است. جالب است بدانید این شهر نیز تاکسی مخصوص خود را دارد که به کوکو تاکسی (coco taxi) مشهور است. درواقع این تاکسی نام خود را از شکل اتاقکش گرفته است که خیلی شبیه به نارگیل است. البته این را باید در نظر گرفت که هزینه سوارشدن بر کوکو تاکسی به تعداد افرادی که سوار می‌شوند بستگی ندارد، بلکه به مسافتی که می‌پیماید بستگی دارد.

 12- فیل‌سواری

فیل حیوانی بسیار باشکوه است که در فرهنگ تایلند برای آن اهمیت بسیار زیادی قائل هستند. درواقع فیل نمادی از سنت و ثروت در تایلند محسوب می‌شود. در مناطقی مانند پوکت حمل و نقل با فیل بسیار رایج و محبوب است. گردشگران می‌توانند با کمک یک راهنما، سوار بر فیل شوند و از مناظر و چشم‌اندازهای فوق‌العاده لذت ببرند.

13- چیوا اکسپرس

در اکوادور اتوبوسی وجود دارد که مانند قطار بر روی ریل حرکت می‌کند. این وسیله نقلیه عجیب‌ و غریب کوه را به دریا متصل می‌کند و الآن فقط کاربرد گردشگری دارد.

14- اتوبوس تِرا

اتوبوس‌های برفی، اتوبوس‌های اختصاصی هستند که مسافران را درجاهایی که جاده آسفالت وجود ندارد، در بین برف و یخ جابه‌جا می‌کنند. این اتوبوس‌ها معمولاً در کانادا مورد استفاده قرار می‌گیرند. اولین اتوبوس‌های برفی توسط شرکت هواپیماسازی «بمباردایر» تولید شد و آخرین نسخه‌ی آن، معروف به اتوبوس تِرا توسط یک شرکت تخصصی به نام فرومست ساخته شد.

بیشترین تردد اتوبوس‌های تِرا در میدان یخی کلمبیا در استان آلبرتاست. این وسایل نقلیه 56 نفر از مسافران را به صورت هم‌زمان به مکان‌هایی مانند یخچال آتاباسکا منتقل می‌کند. اپراتورها سعی می‌کنند لاستیک‌ها را در فشار کم نگه‌دارند تا جلوی لغزش آن‌ها را بگیرند. با آنکه تراها اتوبوس‌های قدرتمندی هستند اما سرعت آن‌ها بسیار پایین است. این اتوبوس‌ها با سرعت 16 تا 40 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند اما خوبی آن‌ها در این است که به‌ندرت در برف و یخ‌گیر می‌افتند.

15- پرواز آنجل

مردمان لس‌آنجلس با پای پیاده به‌جایی نمی‌روند، بخصوص در تپه پرشیب بانکر. آن‌ها به‌جای پیاده‌روی از پرواز آنجل Angel’s) Flight) استفاده می‌کنند. شاید هم باید بگوییم مجبور به این انتخاب هستند. این سیستم واگن برقی کوچک برای اولین بار در سال 1901 افتتاح شد و برای جابه جایی مردم به بالای تپه بانکر راهی آسان‌تر ایجاد کرد. متأسفانه در سال‌های اخیر این تله کابین به دلیل مسائل امنیتی و نظارتی تعطیل شده است و زمان بازگشایی مجدد آن نیز مشخص نیست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا