معتادان متجاهر دارای زخم باز به بیمارستان‌های دانشگاهی ارجاع ‌شوند

فرید براتی‌سده روز شنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به فعالیت مرکزی از سوی بهزیستی و موسسات مردم نهاد برای ارائه خدمات جهت زخم باز معتادان متجاهر افزود: معتادان متجاهر دارای زخم باز باید ابتدا از مراکز درمانی خدمت می‌گرفتند و تعدادی از آنها بعد از دریافت خدمات درمانی، قبل از رفتن به مراکز ماده ۱۶ نیاز به خدمات ویژه داشتند که مرکزی برای آنان با ظرفیت ۴۰۸ نفر در تهران فعالیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: از زمان فعالیت این مرکز از سه ماه پیش تاکنون ۲۱۵ نفر از معتادان متجاهر دارای زخم باز در این مرکز خدمات ویژه را دریافت کردند و پس از اینکه زخم‌هایشان به طور کامل التیام پیدا کرد به مراکز ماده ۱۶ و تبصره ۲ معرفی شدند. 
مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: هماهنگی‌هایی برای درمان معتادان متجاهر دارای زخم باز انجام شده اما لازم است هماهنگی‌های بیشتری صورت گیرد.

وی افزود: در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر گزارشی از مرکز ارائه و تقاضا کردیم همه خدمات مورد نیاز این دست از معتادان، بیمه شود و قرار شد که آنها نه فقط داروهای اعتیاد بلکه همه داروهای خود را از دانشگاه بگیرند تا هزینه‌های آنان کمتر شود اما متاسفانه این اقدامات صورت نگرفت.
براتی سده ادامه داد: اما در مجموع هماهنگی‌هایی انجام شد به آن معنا که اگر کسی از معتادان متجاهر لازم باشد به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های دانشگاهی ارجاع شوند، این ارجاع صورت می‌گیرد و معتادان آنجا خدمات می‌گیرند اما به هر حال لازم هست که کمک های بیشتری نیز به عمل بیاید اما تاکنون خوشبختانه هماهنگی‌ها خوب بوده و ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز از این خدمات حمایت کرده و در موافقتنامه‌های امسال مقرر شده تا مبلغ ویژه‌ای برای اینگونه مراکز لحاظ شود.
مراکز ماده ۱۶، مراکز ترک اعتیاد اجباری برای نگهداری و ارائه خدمات به معتادان بی خانمانی هستند که به طور علنی در خیابان‌ها به مصرف مواد می‌پردازند. مراکز تبصره ۲ نیز که در کنار این مراکز ایجاد شده اند، مراکز صیانت و توانمندسازی از معتادان متجاهر بهبود یافته هستند.
براساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، دو میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف کننده مواد مخدر در کشور وجود دارد.  همچنین تعداد معتادان متجاهر در کل کشور بیش از ۴۰ هزار معتاد برآورد می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا