همرکاب با مردم در جزیره قشم

علیرضا حسن زاده رئیس پژوهشکده مردم شناسی گفت: در تداوم برنامه‌های مردم شناسی این پژوهشکده که حاصل آن در سال‌های گذشته انجام مطالعات و پژوهش‌های میدانی و تولید چند کتاب بوده است.

عبدالرضا دشتی زاده از محققان حوزه مردم شناسی و باستان شناسی با دوچرخه به روستاها و مناطق مختلف قشم سفر کرده و در برنامه‌ای با عنوان «همرکاب با مردم در جزیره قشم» به مشاهده ابعاد گوناگون فرهنگ مردم و ثبت و ضبط زندگی آنان پرداخته است.

حسن زاده با اشاره به این نکته که از دشتی زاده چند کتاب در بررسی ابعاد مردم شناختی فرهنگ مردم قشم منتشر شده خاطرنشان کرد: حاصل این پژوهش نیز انتشار کتابی با نام «همرکاب با مردم در جزیره قشم» خواهد بود.

عبدالرضا دشتی زاده سرپرست و مجری این طرح نیز در ارتباط با روند شکل‌گیری آن با اشاره به اهمیت دوچرخه به عنوان وسیله‌ای که نماد سادگی و سنت است گفت: در ادبیات و سینمای جهان دوچرخه دارای جایگاه بسیار بالایی است و فیلم‌هایی همچون آثار ویتوریو دسیکا که داستان ماجرای یک کودک فقیر آفریقایی با نام رؤیای مانوئل را به تصویر می‌کشد، خاطرات دوچرخه و… این جایگاه را نشان می‌دهند.

وی افزود: در روند این پژوهش احساس می‌کنم با محیط ارتباط قوی‌تری دارم و تصور مردم نیز در این روش از محقق مردم شناس به عنوان یک کارمند اداری از بین می‌رود و جای خود را به یک تصویر برابر و صمیمی می‌دهد.

دشتی زاده تصریح کرد: در این برنامه به تمام روستاها، موزه‌های محلی، آثار تاریخی می‌روم و در این مسیر برای اولین بار دوچرخه در ایران تبدیل به یک ابزار مردم شناسی شده است.

گفتنی است، در این تحقیق برای اولین بار روش اتنوگرافی با فاصله اجتماعی صورت می‌گیرد که در آن علاوه بر آنکه محقق از سلامتی خود کسب اطمینان می‌کند در تماس با مردم با استفاده از ماسک فاصله اجتماعی دو متری را نیز رعایت می‌کند.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا