مخابره سه حرف SOS

  • مخابره سه حرف SOS

در22نوامبر 1285 شورای جهانی ارتباطات رادیویی مخابره مکرر سه حرف (اس او اس )به انگلیسیS.O.S) )را به عنوان نشانه استمداد تعیین کرد که هنوز به قوت خود باقی است.

  • درگذشت خرقي مروزي

ریاضیدان. از مردم خرق، از توابع مرو، و از دانشمندان علم ریاضى و مولفان مشهور در تاریخ و جغرافیا و ریاضى بود. خرقى در دربار خوارزمشاهیان مقامى بلند داشت و از معدود دانشمندان عصر انحطاط علوم در تمدن اسلامى است. آثار وى: «منتهى الادراك»؛ «التبصره فى علم الهیئه».

  • درگذشت مهدی خالدی

استاد مهدی خالدی، موسيقي‏دان با سابقه و معاصر ايراني، در سال 1298 ش در تهران به دنيا آمد. وي از كودكی به نواختن ويولن علاقمند بود، از اين رو موسيقی را نزد استادان برجسته اين هنر در تهران آموخت و از بدو تاسيس راديو، همكاری خود را با آن آغاز كرد. هوش و استعداد استاد خالدی در يادگيری اين هنر آن چنان زياد بود كه در مدتی كوتاه، نواختن تمام رديف‏های موسيقي را فرا گرفت. وی يكي از مبتكران و آهنگسازان دوره جديد در موسيقي ايران بود و شيوه‏ های نويي را در نواختن ويولون ابداع كرد كه اكنون توسط نوازندگان و اهل فن، اجرا مي‏شود. استاد خالقی سرانجام در دوم آذر 1369 در 73 سالگي درگذشت.

  • درگذشت محمدحسن لطفي تبريزي

استاد دكتر محمدحسن لطفي تبريزي، مترجم آثار فلسفي و محقق بنام آثار افلاطون، در سال 1298 ش در تبريز به دنيا آمد. وي پس از گذراندن دروس ابتدايي و متوسطه راهي تهران شد و پس از اخذ ليسانسِ حقوق از دانشگاه تهران، مدرك دكتراي خود را از آلمان گرفت و از سال 1329 تا پيروزي انقلاب اسلامي به وكالت پرداخت.

دكتر لطفي تبريزي پس از آن، عمر خود را وقف خواندن و نوشتن و ترجمه آثار فلسفي نمود و با تسلطي كه به زبان‏هاي آلماني، انگليسي و فرانسوي داشت، در زمره بهترين مترجمان آثار فلسفي قرار گرفت. وي در طي مدت نزديك به چهل سال ترجمه آثار كلاسيك و متون اصلي فلسفه، آثار متعددي به وجود آورد كه زندگي و آثار افلاطون، دوره آثار افلاطون، فرهنگ رنسانس و خاطرات سقراط از آن جمله‏اند. سرانجام استاد لطفي تبريزي در حالي كه عمري را به خدمات ارزشمند علمي سپري كرده بود در دوم آذر 1378 ش در هشتاد سالگي بدرود حيات گفت و دربهشت زهرا آرميد.

  • درگذشت هانس آدولف کربس

هانس آدولف کربس متولد ۲۵ اوت ۱۹۰۰ در هیلدسهایم بود. وی  یک پزشک و زیست‌شیمیدان بریتانیایی آلمانی تبار بود. وی موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی ۱۹۵۳ شد.او ۲۲ نوامبر ۱۹۸۱ در آکسفورد درگذشت.

  • درگذشت آرتور استنلی ادینگتون

آرتور استنلی ادینگتون متولد ۲۸ دسامبر ۱۸۸۲ بود. وی اخترفیزیکدان انگلیسی و استاد پلومی دانشگاه کمبریج در نیمهٔ نخست سدهٔ بیستم بود. توان درخشش ادینگتون یعنی اندازهٔ طبیعی درخشش ستارگان به افتخار این دانشمند، بنام او نامگزاری شده‌است.ا.و  ۲۲ نوامبر ۱۹۴۴ درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا