مصرف خودسرانه و بی رویه آنتی بیوتیک ها ممنوع

فاطمه فتحی، گفت: هفته جهانی آنتی بیوتیک ها فرصتی برای اطلاع رسانی و افزایش آگاهی عموم مردم در سراسر جهان از خطرات مصرف خودسرانه و بی رویه آنتی بیوتیک ها و توجه به نظارت و تجویز منطقی این دسته از داروها توسط پزشکان به ویژه در شرایط همه گیری کرونا است.

وی افزود: امسال «اتحاد برای حفظ داروهای آنتی میکروبیال» و «مصرف آنتی بیوتیک ها، با احتیاط» به عنوان شعارهای هفته جهانی آنتی بیوتیک ها در نظر گرفته شده که بیانگر اهمیت تهدید مقاومت آنتی بیوتیکی به عنوان تهدید جهانی حیات و بقا تمامی موجودات زنده است.

فتحی در ادامه با اشاره به اهمیت مساعدت جامعه جهانی در پیشگیری از رخداد مقاومت آنتی بیوتیکی، اظهار کرد: آنتی بیوتیک ها نقشی حیاتی در پیشرفت‌های درمانی و عمل‌های جراحی از جمله جراحی‌های پیچیده مانند پیوند عضو، تعویض مفصل یا جراحی قلب دارند.

وی با بیان اینکه لازم است همیشه قبل از دریافت آنتی بیوتیک با پزشک و داروساز مشورت شود، افزود: با انجام برخی اقدامات ساده و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مثلاً از طریق شستن دست‌ها، آماده سازی غذاها به روش بهداشتی، عدم تماس نزدیک با افراد بیمار، داشتن رابطه جنسی سالم و واکسیناسیون حتی الامکان از بروز بیماری‌های عفونی جلوگیری کرد. به ویژه در شرایط همه گیری کرونا باید توجه ویژه‌تری در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده به جا از آنتی بیوتیک ها داشته باشیم.

فتحی با بیان اینکه داروسازان و پزشکان باید با صرف وقت کافی در مورد مصرف صحیح آنتی بیوتیک‌ها، مقاومت آنتی بیوتیکی و خطرات ناشی از مصرف نادرست آنها را به بیماران گوشزد کنند، توصیه کرد: پزشکان و سایر حرف پزشکی شاغل در مراکز درمانی نیز باید با رعایت کامل موارد بهداشتی مانند ضدعفونی کردن و شستشوی کامل دست، وسایل و محیط اطراف خود، از انتقال و انتشار عوامل عفونی جلوگیری کنند.

وی در پایان گفت: امسال نیز طبق روال هر ساله در هفته جهانی آنتی بیوتیک ها از تمامی بیمارستان‌ها برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی مجازی، نمایش پیام‌های آموزشی به منظور افزایش آگاهی کارکنان و مراجعه کننده ها درخواست همکاری شده. همچنین واحد تحقیق و توسعه این معاونت غذا و دارو بسته‌های آموزشی به منظور آموزش عمومی در سطح منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران تهیه کرده است.

 

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا