گزارش تصویری از ویلای باستانی دومیتیا در توسکانی

از جمله عالی ترین نمونه های ویلاهای ساخته شده در روم باستان که در یکی از جزایر غیر مسکونی توسکانی در ایتالیا قرار گرفته ، ویلای دومیتیا Villa Domitia نام دارد .  متاسفانه  طی  15 سال گذشته ، این محل  به طور کامل غیر قابل بازدید و متروکه شده بود . بر اساس گزارش منابع رسمی ، به تازگی و به همت اداره باستان شناسی ایتالیا ، امکان بازدید از این جزیره و ویلای رومی واقع در آن برای پژوهشگران و بازدیدکنندگان امکان پذیر شد . این جزیره در جنوب مجمع الجزایر توسکانی قرار داشته دارای صخره هائی سنگی و سواحل شنزار است .

به گفته کارشناسان ، این ویلای باستانی در حدود 2 هزار سال پیش و در اواخر قرن یکم میلادی ساخته شده است . شواهد و مستندات تاریخی نشان می دهد که این ویلا به فردی با نام دومیتی آهینوباربی Domitii Ahenobarbi که از اقوام نرون ، امپراتور مشهور روم باستان بود ، تعلق دارد . وی در آن زمان اقدام به ساخت ویلای بزرگ و شاهانه ای در این جزیره غیر مسکونی کرد و امروزه بقایای زیادی از آن ساختمان های مجلل به چشم می خورد . در این ویلا ، سیستم لوله کشی آب گرم در زیر سطح اتاق ها وجود داشت که امکان اقامت زمستانی را برای ساکنان آن فراهم می کرد . این لوله کشی آب گرم ، همچنین به حمامی ویژه در این ویلا متصل بود . بخش مسکونی این ویلا چند اتاق خواب ، یک سالن بزرگ که چشم اندازی خیره کننده به ساحل داشت ، سه ایوان در اطراف و حیاطی بزرگ را شامل می شود . در این ویلا همچنین مخزنی برای نگهداری و ذخیره آب باران طراحی شده بود که در اطراف آن شش ستون بسیار زیبا با پایه ستون ها و سر ستون های حجاری شده ، قرار دارد .

متاسفانه مطالعات انجام شده در این محوطه بسیار محدود بوده و آخرین حفاری انجام شده در این منطقه در سال 1989 انجام شد . در این ویلا تزئینات منحصر به فردی از جمله موزائیک هائی با نقوش هزار تو یا لابیرنت وجود دارد .

باستان شناسان امیدوارند با از سرگیری پژوهش و کاوش های باستان شناسانه در این محوطه ، اطلاعات جدیدی از شرایط زندگی ساکنان روم باستان به دست بیاورند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا