پارک های علم و فناوری، عرصه ای برای شکوفایی فارغ التحصیلان

مهندس حسین بختیاری، معاون امور پارک های علم و فناوری و مراکز رشد ستفا جهاد دانشگاهی، در گفت وگو با سینا پرس با اشاره به مهم ترین مولفه ها در حمایت از پارک های علم و فناوری گفت: پارک های علم فناوری پلت فرم هایی هستند که هدفشان حمایت از کسب و کارهای علمی است  که از دل دانشگاه ها شکل گرفته اند. در حقیقت رشد و توسعه کسب و کارهای نوین اصلی ترین هدف مجموعه پارک های علم و فناوری است که به تبع آن افزایش درآمد و صادرات و کاهش واردات را به دنبال دارد.

به گفته بختیاری، این امر می تواند باعث توسعه منطقه ای در کشور هم شود و پارک های علم و فناوری نیازمند آن نوع حمایت هایی هستند که منجر به تسهیل قوانین و مقررات شود.

اگر پارک های علم و فناوری مانند کشورهای پیشرو در کشور ما هم جایگاه اصلی خود را پیدا کنند، در کنار عوامل محیطی  مانند حمایت های دولت، توسعه زیست بوم و همکاری بیشتر دانشگاه ها، آینده بسیار روشنی برای آنها می توان متصور شد که در اقتصاد کشور تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

معاون امور پارک های علم و فناوری و مراکز رشد ستفای جهاد دانشگاهی افزود: حمایت ها باید به گونه ای باشد که روند قرارگیری امکانات و زیرساخت های مناسب، مسیر آسان تری را طی کند؛ همچنین تربیت نیروی انسانی برای پارک های علم و فناوری و توسعه آن در سراسر کشور برای بهره گیری از ظرفیت های محلی اهمیت زیادی دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: کانال ارتباطی پارک ها با مراکز بین المللی چه علمی و چه  تجاری از دیگر مولفه هایی که می تواند به توسعه پارک ها کمک کند. همچنین در داخل کشور هم نیاز است در کنار مراکز دانشگاهی با مراکز تجاری هم ارتباط و همکاری بر قرار کرد.

بختیاری خاطر نشان کرد: از آنجایی که هدف پارک ها حمایت از کسب و کارهای نوین دانشگاهی است، هدف این است که با ایجاد بازار کسب و کارها، به سطحی برسند که به توانشان در اشتغال زایی افزیش یابد. با افزایش توان در اشتغال زایی به طبع آن هر شرکتی رشد کند، نیازمند افراد بیشتری برای همکاری است. بنابراین نیروی انسانی متخصص و کارآمد جذب این کسب و کارها خواهند شد.

به گفته بختیاری؛ کیفیت نیروی انسانی در پارک های علم و فناوری اهمیت بیشتری دارد. در حقیقت نیل به اشتغال علمی و به کارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی که تخصص به جا و کارایی دارند، چشم انداز بلند مدت پارک و علم و فناوری است.

وی تاکیدکرد: اگر پارک های علم و فناوری مانند کشورهای پیشرو در کشور ما هم جایگاه اصلی خود را پیدا کنند، در کنار عوامل محیطی  مانند حمایت های دولت، توسعه زیست بوم و همکاری بیشتر دانشگاه ها، آینده بسیار روشنی برای آنها می توان متصور شد که در اقتصاد کشور تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. در کل اگر فرهنگ این نوع توسعه در جامعه شکل بگیرد و در بین  مردم، اعضای هیات علمی و پژوهشگران ما هم توسعه پیدا کند  پارک ها با خدمات خوبی که به کسب و کارها ارائه می دهند،  آینده بسیار مثبتی خواهند داشت.

گفتگو:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا